بررسی شیوه‌هایِ اجراییِ عنوان‌بندی و نحوه‌ی ارتباط آن‌ها با محتوای فیلم

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه هنر تهران - ایران

چکیده

به نظر می‌رسد دسته‌بندی "عنوان‌بندی" فیلم‌ها براساس تکنیک و نیز ارتباط معنایی با فیلم موضوعی است که متناسب با اهمیت فراوان آن چندان مورد توجه قرار نگرفته است. حتی گاهی عنوان‌بندی فیلم با محوریت تصویرسازی همسان با محوریت تصویر متحرک تصور شده که از وجاهت علمی و عملی قابل اتکایی برخوردار نیست. مقاله‌ی پیش‌رو با بررسی نزدیک به چهل "عنوان‌بندی" برجسته‌ی تاریخ سینما انواع گونه‌های طراحی، ساخت و تولید "عنوان‌بندی" را معرفی نموده و به تخصص‌های مورد نیاز برای ساخت هر نمونه اشاره و هم زمان به نقش و جایگاه نویسنده، کارگردان، تدوین‌گر و طراحِ گرافیک در خلق اثر پرداخته است تا به بینش عمیق‌تر و علمی‌تر علاقمندان به این شاخه از هنر گرافیک یاری رساند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Study of Implementation Methods in Title Sequence and the Ways it Relates to its Respective Movie

نویسنده [English]

  • Kian Ashrafi
Departman of Graphic Design, Art Tehran University,Tehran, Iran
چکیده [English]

As important as it may seem’ categorizing title sequences based on their technique and relation to their respective movies is not paid enough attention yet. There had been times that titles performed in an illustrative manner had been confused with animation style sequences which is scientifically unacceptable. The present study tries to dem-onstrate the specific methods in which a title sequence is produced by study nearly 40 numbers of title sequences well known in the history of cinema. This study also tries to point out the proficiency required in each method and to specify the role of writer, director, editor and graphic designer in order to clarify readers’ perspective and deepen their understanding of this form of graphic arts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Title Sequence
  • Typography
  • Illustration
  • Animation
  • Motion Graphics