• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
پیکره 
پژوهش هنرهای تجسمی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 6 (1396)
دوره دوره 5 (1395)
دوره دوره 4 (1394)
شماره شماره8-7
دوره دوره 3 (1393)
دوره دوره 2 (1392)
دوره دوره 1 (1391)
صالح, الهه, Saleh, Elaheh. (1394). بررسی زیورآلات وابسته به پوشاک مردان در عهد قاجار. پیکره پژوهش هنرهای تجسمی, 4(شماره8-7), 101-112. doi: 10.22055/pyk.2018.13499
الهه صالح; Elaheh Saleh. "بررسی زیورآلات وابسته به پوشاک مردان در عهد قاجار". پیکره پژوهش هنرهای تجسمی, 4, شماره8-7, 1394, 101-112. doi: 10.22055/pyk.2018.13499
صالح, الهه, Saleh, Elaheh. (1394). 'بررسی زیورآلات وابسته به پوشاک مردان در عهد قاجار', پیکره پژوهش هنرهای تجسمی, 4(شماره8-7), pp. 101-112. doi: 10.22055/pyk.2018.13499
صالح, الهه, Saleh, Elaheh. بررسی زیورآلات وابسته به پوشاک مردان در عهد قاجار. پیکره پژوهش هنرهای تجسمی, 1394; 4(شماره8-7): 101-112. doi: 10.22055/pyk.2018.13499

بررسی زیورآلات وابسته به پوشاک مردان در عهد قاجار

مقاله 7، دوره 4، شماره8-7، پاییز و زمستان 1394، صفحه 101-112  XML اصل مقاله (396 K)
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22055/pyk.2018.13499
نویسندگان
الهه صالح* 1؛ Elaheh Saleh2
1کارشناس ارشد دانشگاه هنر تهران
2M.A in Design and Production, Tehran art university
تاریخ دریافت: 18 آبان 1394،  تاریخ بازنگری: 12 اسفند 1396،  تاریخ پذیرش: 09 اسفند 1394 
چکیده
پیشینه یِ استفاده از زیورآلات وابسته به پوشاک در ایران به قبل از اسلام بر می گردد. اما با ظهور اسلام، نوع و جنسِ زیورآلات، به ویژه برای مردان، تغییر یافت. شدتِ این تغییر در هر دوره، بسته به شرایط اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و معیشتی، نوسان داشته است. از میانِ دوره هایِ مختلف، هنر در دوره‌یِ قاجار عمدتاً در خدمت درباریان بود و آنان برای نمایاندنِ جایگاهِ خود، لباس هایی مزین به زیورآلات به تن می کردند. درواقع، درآن دوره، زیورآلات بیش از آن که جنبه زیبایی داشته باشد، نمایان گرِ میزان تمول و جایگاه  اجتماعی بود. در این دوره، پوشاک، افزون بر آنکه خود تزئینات مشخصی داشت، با انواع زیورآلات جانبی و به شکل هایِ مختلف تزیین می شد؛ زیورهایی مانندِ بازوبند، مدالیون، تکمه، جقه، سردوشی، ساعت و... در این میان، زیورآلات قاجاری تا حدی از نظر روشِ ساخت و طراحی، متأثر از هنر غرب، تحول یافت. اما این تأثیر پذیری از پایان دوره یِ قاجار به بعد، چه در نوعِ پوشش و چه از نظرِ تزییناتِ وابسته به آن، دچارِ سردرگمی شد. بررسیِ این تحول و تأثیربرداریِ افراطیِ آن، آن هم از سوی ملتی با فرهنگ با تمدنی بسیار غنی، موضوعِ پژوهشِ حاضر است.
کلیدواژه‌ها
قاجاریه؛ پوشاک مردان؛ زیورآلات وابسته به پوشاک؛ تزئین
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 111
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 31
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Creative Commons License


This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

free web page counter html code

سامانه مشابهت یاب متون سمیم نور
 
Journal Management System. Designed by sinaweb.