تحلیل ساختار تصویرسازی کتاب‌های سه بعدی (پاپ آپ) کودک با تمرکز بر آثار الساندرا ساچِرپولو

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد ارتباط تصویری، دانشگاه طبری بابل، موسسه طبری بابل، بابل، ایران

2 استادیاردانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران

10.22055/pyk.2019.14806

چکیده

کتاب­های پاپ آپ، نسبت به کتاب­ های معمولی، شکل و ظاهر متفاوتی دارند. این کتاب­ ها با باز شدن صفحات، تصاویر برش خورده از سطح کتاب به­ صورت برجسته بیرون می ­آید و هنگامی که کتاب بسته می ­شوند، دوباره در جایگاه خود قرار می­ گیرند و حس فضایی آن تا بازخوانی دوباره، به فضای افقی محدود می­ شود. این مقاله پژوهشی است در باب، تحلیل ساختاری تصویرسازی  کتاب­ های پاپ آپ کودک، با تمرکز بر آثار الساندرا ساچرپولو. از این رو این پژوهش به تحلیل عناصر دیداری و روایتی تصویر، در نمونه­ های تصویری سه کتاب پاپ آپ این هنرمند با عنوان­ های: جنگل، باغ و دایناسور، پرداخته است. پرسش این­جاست که آیا تصاویر کتاب­ های پاپ آپ باید بر اساس تصاویر سه بعدی تصویرسازی شود؟ به نظر می رسد که در تصویرسازی کتاب­ های پاپ آپ، تصاویر هر فریم باید بر اساس تصاویر سه بعدی تصویرسازی شود. هر صفحه دارای حداقل سه لایه کاغذ است: پس­زمینه، پیش ­زمینه، شخصیت اصلی داستان. پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. هدف از این پژوهش،شناسایی قابلیت­ های تصویری در کتاب­ های پاپ آپ این هنرمند با توجه به نوع زیباشناسی حاکم بر آن­ ها و همچنین شناسایی عوامل مؤثر در شکل­ گیری این کتاب­ ها، است. با بررسی­ های انجام شده در ساختار تصویرسازی سه کتاب فوق، الساندرا ساچرپولو توانسته است با رعایت اصول اولیه تصویرسازی، اعم از به­ کارگیری عناصر دیداری و روایتی داستان بر اساس فاکتورهای موجود و استاندارد و با توجه به گروه سنی مورد نظر، به طراحی بپردازد و تصاویر را با در نظر گرفتن بعد سوم به تصویر بکشد. این کتاب­ ها برای کودک حکم اسباب بازی را دارد و می ­توانند با دیدن تصاویر، بخش دیگری از کتاب را کشف کنند و قوه تخیل و خلاقیت آن­ ها از این طریق افزوده شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Analysis of the Structure of Illustrations in Children Pop-Up Books: The Case Study of Alessandra Psacharopulo’s Works

نویسندگان [English]

  • samaneh behzadnia 1
  • nadia maghuly 2
1 MA in Graphics. Tabari Institute of Babol. Tabari University of Babol. Babol. Iran
2 Assistant professor at Islamic Azad University. Ghaemshahr. Iran.
چکیده [English]

Pop-up books are different from ordinary books in terms of shape and appearance. When open, the cut illustrated pages of the such books pop-up the book surface and then get back to their place when closed. The spatial sense of the book limits to horizontal space until the next use. The present research studied the structure of illustration in children pop-up books. With this end in view, the pop-up books ofAlessandra Psacharopulo were examined. The visual and narrative elements of three pop-up books of Alessandra Psacharopulo entitled Jungle, Garden and Dinosaurs were structurally analyzed. The research aimed to identify the visual potentials in pop-up books of Alessandra Psacharopulo considering the aesthetic values of the books and to discover the major factors to form the books. The two major sources which were specially used in this regard included Paper Engineering & Pop-Ups for Dummies, by Ives, Rob(2013), teaching how to build different styles of pop-ups and MA thesis of Fatemeh Azarbash entitled The Study of the Depth of Space in 3-D Illustration (2013) addressing the quality of visual element in 3-D illustrations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Structure
  • Illustration
  • pop-up books
  • pop-up
  • Alessandra Psacharopulo