@article { author = {ghasemi, zahra and ghasemi, maryam}, title = {Bird and human-bird motifs in the glazed pottery of Raqqa}, journal = {Paykareh}, volume = {9}, number = {20}, pages = {1-12}, year = {2020}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz In collaboration with: The Iranian Society of Visual Art}, issn = {2322-4622}, eissn = {2588-6789}, doi = {10.22055/pyk.2020.16237}, abstract = {Problem definition: Raqqa pottery is a group of pottery belonging to the Ayyubid period in northern Syria. The examination of pottery discovered from this region indicates the creation of a mixed style in the adornments that is generally influenced by the local pottery called “ancient local pottery”. The bird motif, as one of the main ones in the Islamic art, accounts for a considerable part of the painted pottery of Raqqa in the 12th century during the reign of Ayyubids, which conform to the ideas of the Syrian artist more than other available motifs. This pattern is observed in three general forms, including a black shade on a turquoise background in combination with stylized plant motifs, volumetric and decorated on the gold-plated and enamel pottery, and individually with a basic and simple design type in the lakabi technique. Choosing the bird and human-bird motifs, the present article attempts to study the characteristics of these motifs in Raqqa glazed wares as a manifestation of the culture and art of the Ayyubid period. Objective: The present study aims to know and recognize the culture and art of the Ayyubid period, as part of the Islamic culture Research method: This research has been conducted on a descriptive-analytical basis. The data were analyzed on a case-by-case basis and the information were collected through the library and the Internet. Results: Pottery artists have used three types of special looks in displaying the bird motif which include paying attention to the nature and its representation, symbolic look and combination of elements and beings with each other along with special presentation techniques, all of which have given a special meaning to Raqqa wares.}, keywords = {Glazed wares,Bird motif,Bird-human motif,Raqqa}, title_fa = {پرنده و پرنده‌انسان در سفال های لعابدار رقه}, abstract_fa = {بیان مسئله: سفال«رقه» گروهی از سفال­ هایی هستند که متعلق به دوره ایوبی در شمال سوریه است. بررسی سفال­ های بدست آمده از این منطقه، نشانگر ایجاد یک سبک ترکیبی در تزیینات که به طور کلی تأثیر گرفته از سفال بومی منطقه تحت عنوان «سفال ­های محلی کهن» است. نقش­مایه پرنده به عنوان یکی از نقوش اصلی در هنر اسلامی، بخش قابل ملاحظه­ ای از سفال منقوش رقه را در قرن دوازدهم در دورۀ حکمرانی ایوبیان به خود اختصاص داده است که بیش از سایر نقوش، با اندیشه­ های هنرمند سوری مطابقت دارد. این نقش به سه شکل کلی، سایه ­نما به رنگ سیاه بر زمینۀ فیروزه­ ای در ترکیب با نقوش گیاهی استلیزه شده، به صورت حجم­ گرایانه و پرتزیین در سفال­ های زرین­ فام و مینایی و به شکل منفرد با نوع طراحی ابتدایی و ساده در تکنیک لکابی دیده می­ شود. این مقاله با انتخاب نقش پرنده و پرنده­ انسان، سعی دارد، خصوصیات این نقوش را در ظروف لعابدار رقه به عنوان تجلی­ گاه فرهنگ و هنر دوره ایوبی، مورد مطالعه قرار دهد.هدف: شناخت و آگاهی از  فرهنگ و هنر دوره ایوبی،  به عنوان بخشی از فرهنگ اسلامیروش پژوهش: روش این مقاله به شیوۀ توصیفی، تحلیلی است. داده ­ها به صورت موردی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته ­اند؛ گردآوری اطلاعات نیز به شیوۀ کتابخانه­ ای و اینترنتی است.یافته‌ها: هنرمندان سفالگر در نمایش نقش پرنده سه نوع نگاه ویژه را به­کار گرفته ­اند؛ توجه به طبیعت و بازنمایی آن، نگاه نمادین و سمبلیک و ترکیب عناصر و موجودات با یکدیگر به همراه تکنیک­های خاص ارائه، دستور زبان خاص سفال رقه را ایجاد کرده است.}, keywords_fa = {ظروف لعابدار,نقش پرنده,پرنده- انسان,رقه}, url = {https://paykareh.scu.ac.ir/article_16237.html}, eprint = {https://paykareh.scu.ac.ir/article_16237_5e96904066edf55c9f294ab65a4e682f.pdf} } @article { author = {mirlohi, Parima}, title = {Explaining the concept of the Lord’s argument in Surah Yusuf and its manifestation in Yusuf and Zulaikha of Jami and Kamal al-Din Behzad’s painting}, journal = {Paykareh}, volume = {9}, number = {20}, pages = {13-22}, year = {2020}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz In collaboration with: The Iranian Society of Visual Art}, issn = {2322-4622}, eissn = {2588-6789}, doi = {10.22055/pyk.2020.16246}, abstract = {Problem definition: Comparing the painting of Yusuf escaping from Zulaikha’s seduction by Kamal al-Din Behzad in an illustrated version of Bustan of Saadi, written and painted in the later period of the Herat school, with verses from this book to which the painting is dedicated, a clear difference will be prominent between Saadi’s words and what Behzad has addressed in his painting, while previous studies have not paid attention to this point. A closer look at this picture, signs of Behzad’s inspiration by Yousef and Zuleikha Masnavi from Jami’s Haft Awrang Jami are highlighted. The interpretation of the mystical points used in this Masnavi requires a correct understanding of the verses of Surah Yusuf of the Quran. The main question of the present research is the reason for using predominant azure and gold colors and motifs derived from sacred geometry and similar to the decorations of Timurid mosques in Behzad’s painting. Despite the subject of the painting, which is the tense moment of Yusuf escaping and being suspected of treason, the painting space is spiritual, and on the other hand it is completely different from the verses of the Bustan of Saadi to which it actually belongs. Objective: The present study aims to study the Quranic term “the Lord’s argument” in the Holy Quran and Haft Awrang of Jami and comparing them with Behzad’s painting. Research method: The present comparative study has been conducted with an analytical-descriptive approach and the required information has been collected using library method. Results: This study illustrated that Behzad, inspired by the concept of the Lord’s argument, depicted the image not from the appearance of the story, but from Yusuf (AS)’s point of view and understanding Jami’s interpretation of this concept in Surah Yusuf paves the way for the careful investigation of Behzad’s painting.    }, keywords = {The Lord’s argument,Yusuf and Zulaikhah,Abd al-Rahman Jami,Kamal al-Din Behzad,Painting}, title_fa = {تبیین مفهوم برهان رب در سوره یوسف و تجلی آن در یوسف و زلیخای جامی و نگاره کمال الدین بهزاد}, abstract_fa = {بیان مسئله: با مقایسه نگاره گریز یوسف از اغوای زلیخا اثر کمال الدین بهزاد در نسخه­ ای مصور از  بوستان سعدی که در دوره پسین مکتب هرات کتابت و نگارگری شده است، با ابیاتی از بوستان سعدی که نگاره بدان اختصاص دارد، تفاوتی آشکار میان کلام سعدی و آنچه بهزاد در نگاره خود بدان پرداخته مبرز است، در حالی که در مطالعات پیشتر توجهی بدان نشده است. با دقت در این نگاره نشانه­ هایی از تأثیرپذیری بهزاد از مثنوی یوسف و زلیخای هفت اورنگ جامی می­توان یافت. تأویل نکات عرفانی به­کار رفته در این مثنوی نیازمند رسیدن به درکی صحیح از آیات سوره یوسف قرآن است. پرسش اصلی پژوهش آن است که علت بهره­گیری بهزاد از رنگ­ های غالب لاجوردی و طلایی و نقوشی برآمده از هندسه مقدس و مشابه با تزیینات مساجد تیموری در نگاره بهزاد چه بوده است. چنانکه علی­رغم موضوع نگاره که لحظه پرتنش گریز یوسف و قرار گرفتن او در مظان اتهام خیانت است، فضای نگاره فضایی روحانی است و از سوی دیگر کاملاً متفاوت با ابیاتی از بوستان سعدی است که در حقیقت، بدان تعلق دارد.هدف: مطالعه اصطلاح قرآنی «برهان رب» در قرآن کریم و هفت اورنگ جامی و تطبیق آن­ ها با نگاره بهزاد.روش پژوهش: مطالعه تطبیقی حاضر با رویکرد تحلیلی-توصیفی صورت پذیرفته و اطلاعات آن به شیوه کتابخانه­ ای جمع‌آوری گردیده ­اند.یافته‌ها: این پژوهش نشان داد که بهزاد متأثر از مفهوم برهان رب، نگاره را نه از سطح ظاهری داستان، بلکه از دیدگاه یوسف(ع) تصویر نموده است و درک تفسیر جامی از مفهوم برهان رب در سوره یوسف در مطالعه دقیق نگاره بهزاد راهگشاست.}, keywords_fa = {برهان رب,یوسف و زلیخا,عبدالرحمن جامی,کمال‌ الدین بهزاد,نگارگری}, url = {https://paykareh.scu.ac.ir/article_16246.html}, eprint = {https://paykareh.scu.ac.ir/article_16246_6880aafd40662604c59937b84e6cb40e.pdf} } @article { author = {Nasri, Esmaiel and Aslani, Hesam}, title = {On the investigation of decorative elements and architecture of the minarets of the Seljuk period in Isfahan}, journal = {Paykareh}, volume = {9}, number = {20}, pages = {24-36}, year = {2020}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz In collaboration with: The Iranian Society of Visual Art}, issn = {2322-4622}, eissn = {2588-6789}, doi = {10.22055/pyk.2020.16248}, abstract = {Problem definition: The minaret is one of the special decorative-functional elements in religious buildings and has an ancient background in pre-Islamic Iranian architecture. During the Seljuk period, which is one of the most important eras in the history of Iran, minarets of different dimensions and sizes were constructed in the city of Isfahan with beautiful decorations of brickwork, tile, plastering and inscriptions, which evoke dazzling majesty and beauty. These minarets have different uses and each of them has provided an appropriate context for the creativity and artistry of its founders and architects. The present research explores the decorative pattern types of these minarets. Objective: The aim of the present study is to recognize the decorative patterns of the minarets belonging to the Seljuk period in Isfahan. Research method: The present study has been conducted based on an analytical-comparative approach and the data has been collected in a combinative (library-field) manner. Results:The present achievements indicated that the minaret construction has become increasingly important in the Seljuk period in Isfahan and in most of the examined ones, various decorative designs have been implemented using brickwork technique, which are important in terms of the aesthetic visual elements further to the practical aspects.  }, keywords = {Minaret,Seljik period,Isfahan,Adornments}, title_fa = {بررسی عناصر تزیینی و معماری مناره های دوره سلجوقی شهر اصفهان}, abstract_fa = {بیان مسئله: مناره یکی از عناصر تزیینی- کاربردی ویژه در بناهای مذهبی است که پیشینه­ ای کهن در معماری ایران قبل از اسلام داشته است. در دوره سلجوقیان که یکی از ادوار مهم تاریخ ایران است در شهر اصفهان مناره­ هایی با ابعاد و اندازه ­های مختلف با تزیینات زیبای آجرکاری، کاشی­ کاری، گچ ­بری و کتیبه­ ها ساخته شده که عظمت و زیبایی خیره کننده ­ای را القاء می ­کنند. این مناره­ ها دارای کاربری­ های مختلف بوده و هر یک زمینه مناسبی را برای خلاقیت و هنرمندی بانیان و معماران آن فراهم نموده است. این پژوهش درصدد است که به این سؤال که طرح­ های تزیینی این مناره­ ها از چه نوع تزییناتی است؟ پاسخ دهد.هدف: شناخت آرایه ­های تزیینی مناره­ های دوره سلجوقی شهر اصفهان استروش پژوهش: روش انجام این پژوهش تحلیلی- تطبیقی و گردآورری اطلاعات به صورت ترکیبی (کتابخانه­ ای- میدانی) صورت گرفته است.یافته‌ها: نتایج حاصل از این پژوهش نشان می ­دهد که ایجاد بنای مناره در دوره سلجوقی در شهر اصفهان اهمیت روزافزونی یافته است و در اغلب مناره ­های بررسی شده طرح­ های تزیینی متنوعی با استفاده از تکنیک آجرکاری به اجرا درآمده است که علاوه بر جنبه کاربردی به لحاظ عناصر بصری زیباشناسانه حائز اهمیت هستند.}, keywords_fa = {مناره,دوره سلجوقی,اصفهان,تزیینات}, url = {https://paykareh.scu.ac.ir/article_16248.html}, eprint = {https://paykareh.scu.ac.ir/article_16248_fa0cb11fa68680505173d7e67a54e7ea.pdf} } @article { author = {Kolahkaj, Mansour and Abdolahpour, Elham}, title = {An Analysis on the Art Programs of Universities and Higher Education Institutes under the Direct Administration of the Ministry of Science, Research and Technology}, journal = {Paykareh}, volume = {9}, number = {20}, pages = {54-72}, year = {2020}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz In collaboration with: The Iranian Society of Visual Art}, issn = {2322-4622}, eissn = {2588-6789}, doi = {10.22055/pyk.2020.17290}, abstract = {It has been more than seventy years since the first art school in Iran was officially established under the auspices of higher education. Since then, art disciplines have emerged in many sections of the nation under the names of specialized universities, campuses, faculties, groups, and fields. As a result, in order to answer questions such as: what are the number of sub-fields of art sub-departments of universities directly supervised by the Ministry of Science, Research, and Technology, and their sections, as well as what is the organizational system of university management of sub-sub-fields of art sub-fields and how to enhance its expansions are all issues focused in this paper. Objective: One of the primary aims of this research is to better understand the structure of higher education in Iranian art and the disciplines and sections of higher education for different purposes such as admission of foreign students to Iranian universities' art departments. Research Method: The data for this research was acquired via the Internet portals of universities, the field handbook of the assessment organization, and other information sources and libraries; and this was accomplished via using both quantitative and qualitative methodologies. The content analysis is provided statistically based on the historical path of the formation of the disciplines and the organization of the sections of the academic disciplines in Iran, and its findings are presented analytically as part of the data research process. Results: According to the findings of this article, approximately 341 field courses in three levels: Bachelor, Master, and PhD have been launched under the auspices of the Ministry of Science and under 86 approved titles since the establishment of the university. Bachelor's degrees accounted for 186, Master's degrees for 222, and PhD for 46. The authors believe that among the numerous creative disciplines, carpet programs have been established based on local and regional skills, and that among these, music program is an empty field, based on these figures and what is described in the text. As a result, local universities should consider launching other programs with special regional capacity, as well as introducing a new generation of academic artists from regions where productions and artistic disciplines are rooted to the Iranian and international art communities with innovative knowledge.}, keywords = {Art fields,University,Ministry of Science,Research and Technology of Iran,Art Education in Iran}, title_fa = {تحلیل رشته‌های هنری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تحت پوشش مستقیم وزرات عتف}, abstract_fa = {بیان مسئله: افزون بر هفتاد سال از تشکیل رسمی اولین دانشکده هنری تحت پوشش مستقیم آموزش عالی ایران می‌گذرد. ازآن زمان تاکنون رشته‌های حوزه هنر در زیر مجموعه تشکیلات دانشگاهی به نام دانشگاه تخصصی، پردیس، دانشکده، گروه و رشته در نقاط مختلف کشور توسعه یافتند. از این رو مسئله این پژوهش‌ چگونگی گسترش آموزش عالی هنر در ایران، در طول زمان و بر اساس استعداد منطقه‌ای و بیان وضعیت کنونی آن است و به سؤالاتی چون شمار رشته‌ محل‌های هنر دانشگاه‌های تحت پوشش مستقیم وزارت علوم و مقاطع آن‌ها و نیز چگونگی مقاطع این رشته‌ها و همچنین چیستی نظام تشکیلاتی دانشگاهی که رشته‌های هنری در ذیل مدیریت آن فعالیت می‌کنند، پاسخ داده می‌شود.هدف: شناخت افزون­تر ساختار آموزش عالی هنر ایران و رشته‌محل‌ها و مقاطع آن‌ها به منظور کاربردهای مختلف همچون پذیرش دانشجوی خارجی در رشته‌های هنر دانشگا‌ه‌های ایران از اهداف اصلی این پژوهش است.روش پژوهش: پژوهش حاضر ترکیبی از رویکرد‌های کمی و کیفی است که داده‌‌های آن از درگاه­‌های اینترنتی دانشگاه‌های کشور و دفترچه‌ رشته‌محل‌های سازمان سنجش و سایر منابع اطلاعاتی و کتابخانه‌ای به دست آمده است. در ادامه فرآیند تحقیق داده‌ها به­ صورت ‌آماری بر اساس سیر تاریخی تأسیس رشته‌ها و ساختار مقاطع رشته‌های دانشگاهی در ایران تحلیل محتوی و نتایج آن به صورت تحلیلی ارائه شده است.یافته‌ها: یافته‌های این مقاله نشان داد که از زمان تأسیس دانشگاه با مفهوم امروزی آن در ایران، تاکنون حدود ۳۴۱رشته محل در مقاطع سه‌گانه، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تحت پوشش وزارت علوم و در ذیل نام ۸۶ عنوان رشته مصوب راه‌اندازی شده که در این میان، سهم مقطع کارشناسی ۱۸۶، کارشناسی ارشد۲۲۲ و دکتری ۴۶ رشته محل بوده است. با توجه به این آمار و آنچه در متن آمده به گمان نگارندگان از میان رشته‌های هنری مختلف، رشته فرش بر اساس استعداد محلی و منطقه‌ای راه‌اندازی شده و در این میان جای رشته موسیقی نواحی خالی ‌است. از این رو شایسته است راه‌اندازی سایر رشته‌های با ظرفیت خاص منطقه‌ای توسط دانشگاهای محلی مورد توجه قرار گرفته و نسل تازه‌ای از هنرمندان دانشگاهی از میان مناطقی که تولیدات و رشته‌های هنری در آن‌ها ریشه‌دار است با دانش نو به جامعه هنری ایران و جهان معرفی شوند.}, keywords_fa = {رشته‌های هنر,دانشگاه,وزارت علوم تحقیقات و فناوری ایران,آموزش هنر در ایران}, url = {https://paykareh.scu.ac.ir/article_17290.html}, eprint = {https://paykareh.scu.ac.ir/article_17290_d28239ab0e6ec2f1a2d741a5bfedf4bf.pdf} } @article { author = {najafi, farzaneh}, title = {The role of color in reducing tensions in urban spaces (Case study: Mohtasham Alley of Gorgan, Iran)}, journal = {Paykareh}, volume = {9}, number = {20}, pages = {37-46}, year = {2020}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz In collaboration with: The Iranian Society of Visual Art}, issn = {2322-4622}, eissn = {2588-6789}, doi = {10.22055/pyk.2020.16313}, abstract = {Problem definition: A variable called color is one of the most important factors affecting the urban space in terms of the visual and perceptual identity and according to the qualities of diversity, readability and cohesion of the environment that the audience encounters with. In fact, color is expressed as one of the most prominent components of visual elements in the design of urban furniture as well as the urban landscape. According to these points, the current research aims to express the role of color in the urban space of Mohtasham Alley in Gorgan from the perspectives of the three examined groups and tourist attracting approach. Objective:The present study has been conducted with the aim of investigating the role of color on the physical and external structure of buildings as the most effective visual factor in creating a sense of social security, happiness and peace in the residents of Mohtasham Alley of Gorgan. Research method: The research has been carried out based on a descriptive-analytical approach using library resources and field studies. In line with the purpose of the study, interviews were conducted on a case-by-case basis with 30 residents of the study area in three different age groups. Results: The present results showed that adolescents were more enthusiastic about the color variation in their living space. Also, young people have considered the beauty created in the neighborhood space to be a pleasant change, but stated that the needs of the residents go far beyond the temporary colors created in the environment. The third group, i.e. middle-aged people, depending on their age and different perceptions of poverty and poor living conditions in that area, have not significantly felt the necessity of being color in their living environment or pretended to ignore the role of color in creating a sense of peace and happiness and its positive effect on the structure of their lives.}, keywords = {color,Urban Space,Liveliness,Mohtasham Alley,Gorgan}, title_fa = {نقش رنگ در کاهش تنش های موجود در فضاهای شهری «مطالعه موردی کوی محتشم گرگان»}, abstract_fa = {بیان مسئله: متغیری به نام رنگ به لحاظ هویت بصری و ادراکی و با توجه به کیفیت­ های تنوع، خوانایی و انسجام محیطی که مخاطب با آن مواجه می­ شود از مهم ­ترین عوامل تأثیرگذار در فضای شهری است. در حقیقت رنگ یکی از مهم ­ترین اجزا عناصر بصری در طراحی مبلمان شهری و نیز منظر شهری مطرح است. با توجه به آنچه گفته شد، مسئله این پژوهش بیان  نقش رنگ در فضای شهری منطقه کوی محتشم گرگان از نظر گروه­ های سه گانه مورد بررسی و رویکرد جذب گردشگر است.هدف: جستار پیش رو، با هدف بررسی نقش رنگ بر ساختار فیزیکی و بیرونی ساختمان­ ها به عنوان تأثیرگذارترین عامل بصری بر ایجاد احساس امنیت اجتماعی، ایجاد حس شادی و آرامش، بر ساکنین محله «کوی محتشم گرگان» انجام شده است.روش پژوهش: پژوهش پیش رو به روش توصیفی- تحلیلی با استفاده از منابع کتابخانه­ ای و مطالعات میدانی صورت گرفته است. در راستای هدف پژوهش، به­ صورت موردی مصاحبه­ هایی با 30  نفر از ساکنان موجود در منطقه مورد پژوهش در سه گروه سنی مختلف، انجام شده­ است.یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که افراد نوجوان با اشتیاق بیشتری از تغییرات رنگی ایجاد شده در فضای منطقه زندگی خود استقبال کرده ­اند. افراد جوان، زیبایی ایجاد شده در فضای محله را تغییری خوشایند دانسته اما بیان کرده ­اند که نیاز ساکنین این محله بسیار فراتر از رنگ­ های موقتی ایجاد شده در محیط است. گروه سوم  افراد میان­سال، بسته به شرایط سنی و درک متفاوتی که از فقر و شرایط نامناسب زندگی اجتماعی در آن منطقه داشته­ اند، ضرورت وجود رنگ را در محیط زندگی شان بسیارکم احساس کرده­ اند و یا تظاهر به نادیده گرفتن رنگ در ایجاد حس آرامش و شادی و تأثیر مثبت آن بر ساختار زندگی خود داشته­ اند.}, keywords_fa = {رنگ,فضای شهری,سرزندگی,کوی محتشم,گرگان}, url = {https://paykareh.scu.ac.ir/article_16313.html}, eprint = {https://paykareh.scu.ac.ir/article_16313_ecd8bc9017a30f7e8baaf2fc8fc48996.pdf} } @article { author = {Mokhtari Dehkordi, Razieh}, title = {The visual and auditory representation of space and time in Roman Opalka’s multimedia works}, journal = {Paykareh}, volume = {9}, number = {20}, pages = {46-53}, year = {2020}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz In collaboration with: The Iranian Society of Visual Art}, issn = {2322-4622}, eissn = {2588-6789}, doi = {10.22055/pyk.2020.16349}, abstract = {Problem definition: The formation of various arts is achieved based on a theoretical basis and these foundations have created operational differences between the arts for the performing way of the art work, thus becoming a significant basis for the artists with the new spatial and temporal changes. Meanwhile, the multimedia artists have formed a new field in which at least some studies have been conducted in Iran and the need to identify its obvious and hidden aspects is still felt. Classifying the types of multimedia art, the present study aims to investigate how the visual and auditory representations of the space and time are performed in Roman Opalka’s multimedia works. Objective: The aim of this article is to identify the concepts of space and time in the multimedia works of Roman Opalka as a case study as well as to explain the effect of visual qualities of these artworks. Research method: The present research has been conducted based on an analytical-descriptive approach and the required information has been collected using library method. Results: Activating the realm of indexical signs, both visually and aurally, Opalka seeks to enhance the connection between the art and the world in a quasi-scientific way, preventing the works from being mere illusions. In addition, drawing the attention of the audience and art toward the existence and consciousness, Opalka attempted to provide a sense of the time invalidity through creating multidimensional readings. The time reading in Opalka’s works is conducted in a linear and nonlinear manner and also the space and time in them are flowing and dynamic having metaphorical meanings such as the concept of death and declination.}, keywords = {Multimedia art,Roman Opalka,Visual representation,Auditory representation}, title_fa = {شیوۀ بازنمایی دیداری و شنیداری فضا و زمان در آثار چند رسانه ایِ «رومن اوپالکا»}, abstract_fa = {بیان مسئله: در  هنر جدید فضا و زمان از عناصر مهم مورد توجه هنرمندان این عرصه است. یکی از این هنرمندان «رومن اوپالکا» است که از این عناصر در آثار خود استفاده کرده است. در این میان مسئله این پژوهش، نخست طبقه ­بندی انواع هنر چندرسانه­ ای و سپس چگونگی بازنمایی دیداری و شنیداریِ فضا و زمان در آثار چندرسانه ­ایِ رومن اوپالکا است.هدف: هدف این پژوهش، شناسایی مفهوم فضا و زمان در آثار چندرسانه ­ای رومن اوپالکا به عنوان مورد مطالعه و تبیین تأثیر کیفیات بصری آثار چند رسانه­ ای این هنرمند است. روش پژوهش: پژوهش حاضر به روش توصیفی ـ تحلیلی صورت گرفته و گردآوری اطلاعات به شیوۀ کتابخانه­ ای است.یافته‌ها: اوپالکا با فعال کردن حوزۀ نشانه­ های نمایه ­ای چه به ­صورت دیداری و چه به­ صورت شنیداری، سعی در تقویت ارتباط هنر با جهان به شیوه ­ای شبه علمی دارد و آثار را از حوزۀ صرفاً توهمی بیرون می­ راند. اوپالکا با معطوف کردن توجه مخاطب و هنر به وجود و آگاهی، بر آن است تا حس بی­ اعتباری زمان را با ایجاد خوانش­ های چند وجهی فراهم کند. خوانش زمان در آثار اوپالکا به صورت خطی و غیر خطی است. همچنین فضا و زمان در آثار اوپالکا سیال و پویا و دارای مفاهیمی استعاری نظیر مفهوم مرگ و میرایی است.}, keywords_fa = {هنر چند رسانه‌ای,رومن اوپالکا,بازنمایی دیداری,بازنمایی شنیداری}, url = {https://paykareh.scu.ac.ir/article_16349.html}, eprint = {https://paykareh.scu.ac.ir/article_16349_f6bb37d5c892b579f101c5d0cc0c1cf9.pdf} }