@article { author = {Habib, Susan and Naghshbandi, Serveh}, title = {Lessons Learned from Digital Design Studio during the Outbreak of COVID-19}, journal = {Paykareh}, volume = {9}, number = {22}, pages = {1-12}, year = {2021}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz In collaboration with: The Iranian Society of Visual Art}, issn = {2322-4622}, eissn = {2588-6789}, doi = {10.22055/pyk.2021.16682}, abstract = {Problem Definition:While universities are keeping their classrooms virtual because of the outbreak of COVID-19, it is not yet clear when they will be able to return to the "normal" status. Developing virtual lectures has become a solution for many fields. However, the teacher-centered lecture-style classes are not responsive to design studios, which rely on dynamic, collaborative, and creative processes. Providing similar platforms to instructors for online teaching in different disciplines, from theoretical to practical courses, in Iran has become a challenge for design courses that require studio spaces. Objective: The aim is to share lessons learned in applying parallel approaches and tools to restore active, collaborative, and creative learning processes into design studio classes. Research Method: Drawing on Design-Based Research (DBR) approach, which is a qualitative methodology to refine and improve learning practices in iterative cycles of designing, evaluating, and re-designing, this paper aims at sharing some learned lessons from developing virtual design studios using the potentials of the existing digital tools that can bring dynamic learning spaces to design education in the virtual world. Results: The emerged themes included collaboration and group work, ability to upload and download multiple formats, possibility of student-centered asynchronous time management leading towards improving students’ learning experiences, observation of learning and thinking process with the possibility of refinement and improvement, and necessity of digital literacy. Codes and themes were extracted from data as units of analysis using Thematic Analysis in this qualitative research. This paper includes the lessons learned from two different design studios: a Basic Design studio for undergraduate Architecture students, and a participatory design studio for non-designer Ph.D. students. In both studios, Padlet platform was used a virtual space to collaborate and share ideas.}, keywords = {Lessons Learned,Virtual Design Studio,Design-Based Research,Online Tools}, title_fa = {درس‌ آموخته‌هایی از استودیوهای مجازی دیزاین در زمان شیوع COVID 19}, abstract_fa = {بیان مسئله: آموزش طراحی متکی به فرآیندهای پویا، مشارکتی و خلاق است. فارغ از در نظر گرفتن تفاوت‌های ذاتی رشته‌های علوم انسانی، مهندسی و یا دیگر رشته‌ها با رشته‌های هنر و دیزاین، پلتفرم‌های مناسب کلاس‌های معلم‌محور، فاقد توانایی‌های مناسب برای ایجاد فرآیندهای پویا و خلاق هستند. این چالشی است برای آموزش مجازی درس‌های عملی، کارگاهی و طراحی که نیاز به فضاهایی استودیویی دارند.هدف: به اشتراک‌گذاری درس‌آموخته‌ها در به کارگیری ابزار و راهکارهای موازی برای بازگرداندن فرآیندهای یادگیری پویا، مشارکتی و خلاق به کلاس‌های استودیوی طراحی است.روش پژوهش: این پژوهش از نوع کیفی و با روش تحقیق مبتنی بر طراحی (DBR) انجام شده است. این روش تحقیق با دربرگرفتن چرخه‌های تکرارشوندۀ طراحی، ارزیابی، طراحی مجدد، مناسب تحقیق حاضر شناخته شد.یافته‌ها: تم‌های به دست آمده شامل امکان کار گروهی، چندرسانه‌ای بودن، مدیریت زمان توسط دانشجو با تمرکز و بهره‌وری، مشاهدۀ فرآیند یادگیری و تفکر با امکان اصلاح و بهبود، و نیاز سواد دیجیتال با کدهای مستخرج از داده‌ها به عنوان واحد تجزیه و تحلیل در روش کیفی پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. در این مقاله درس‌آموخته‌ها از دو استودیوی مجازی طراحی متفاوت، هر دو با استفاده از پلتفرم پدلت مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.}, keywords_fa = {درس‌آموخته‌ها,استودیوی طراحی,آموزش مجازی دیزاین,روش تحقیق مبتنی بر طراحی,ابزارهای کمکی دیجیتال}, url = {https://paykareh.scu.ac.ir/article_16682.html}, eprint = {https://paykareh.scu.ac.ir/article_16682_f793e0428f2b13da3ae0ce3fc48dead3.pdf} } @article { author = {Allaf behbahani, Zahra}, title = {Pathology of the e-learning system in art workshop courses and presentation of effective solutions}, journal = {Paykareh}, volume = {9}, number = {22}, pages = {13-23}, year = {2021}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz In collaboration with: The Iranian Society of Visual Art}, issn = {2322-4622}, eissn = {2588-6789}, doi = {10.22055/pyk.2021.16683}, abstract = {Problem definition: The current atmosphere of the society has directed many workshop and laboratory courses in some academic and educational fields towards e-learning, although being associated with many challenges in the education, especially learning and virtual communications of the students. Although electronic learning (e-learning) has been common in many theoretical courses in some fields and universities since previous years, today the nature of e-learning, requires the need to carefully examine the factors affecting learning and effective teaching methods with emphasis on e-learning management systems, virtual classrooms and associated activities, etc. However, such issues have always criticized the e-learning and virtual learning in a variety of contexts and approaches. Objective: The present study, while introducing some effective learning methods in some courses with the aim of investigating the e-learning system in the case of art workshop courses and effective factors, has dealt with various approaches in this field and explored the existing and forthcoming challenges with a pathological approach in this space. Research method: This research has been carried out in a descriptive-analytical manner and based on the content analysis of related topics, by predicting the future possibilities in this area, and has benefited from the documentary and library studies. Resulte: In the e-learning system, the main burden falls on the learning part, not electronics. The present analysis can pave the way for proper planning proportionate to the effective teaching and learning technique. There are some suggested educational capacities and methods in the way of giving exams or starting classes throughout the country, which are mentioned in the suggestions section.}, keywords = {Electronic learning system,Workshop and practical courses,Art fields,Teaching and learning}, title_fa = {آسیب شناسی نظام آموزش الکترونیک در رشته‌های کارگاهی دروس هنری و ارائه راهکارهای مؤثر}, abstract_fa = {بیان مسئله: فضای کنونی جامعه، سمت و سوی بسیاری از دروس کارگاهی و آزمایشگاهی در برخی رشته های دانشگاهی و تحصیلی را به سمت آموزش الکترونیکی سوق داده، ولی چالش­ های بسیاری را با خود در امر آموزش و بخصوص یادگیری وارتباطات مجازی دانش آموزان و دانشجویان همراه داشته است. با توجه به اینکه آموزش الکترونیکی در بسیاری از دروس تئوری در برخی رشته ها و دانشگاه­ ها از سال­ های قبل رایج بوده، ولی امروزه ماهیت آموزش الکترونیکی، لزوم بررسی دقیق عوامل مؤثر بر یادگیری و شیوه­ های آموزشی مؤثر را با تأکید بر سیستم ­های مدیریت آموزش الکترونیکی، کلاس­  های مجازی فعالیت­ های کلاسی مجازی و غیره، ایجاب می­ نماید. با این حال مسائل اینچنینی همواره نقدهایی را به آموزش الکترونیکی و مجازی در بسترها و رویکردهای مختلف وارد نموده است.هدف: پژوهش حاضر ضمن معرفی برخی از روش­ های یادگیری مؤثر در برخی دروس با هدف بررسی نظام آموزش الکترونیکی در رشته­ های کارگاهی دروس هنری و عوامل مؤثر به رویکردها و نقدهای مختلف در این زمینه پرداخته و با رویکردی آسیب ­شناسانه در این فضا، چالش­ های موجود و پیش رو را واکاوی نموده استروش پژوهش: این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی و تحلیل محتوای موضوعات مرتبط، با پیش بینی احتمالات آتی در این محور، پرداخته است و از مطالعات اسنادی وکتابخانه­ ای بهره برده است.یافته ها: در نظام آموزش الکترونیکی بار اصلی بر قسمت یادگیری است نه الکترونیک، این تحلیل می ­تواند زمینه ساز برنامه­ ریزی مناسب و متناسب با شیوه آموزشی و یادگیری مؤثر باشد. برخی ظرفیت­ ها و شیوه های آموزشی پیشنهادی در نحوه امتحان یا شروع کلاس­ های درس در سطح کشور وجود دارد که در قسمت پیشنهادات ذکر شده است.}, keywords_fa = {آسیب شناسی,نظام آموزش الکترونیک(مجازی),برنامه‌های درسی کارگاهی و عملی,رشته های هنری,آموزش و یادگیری}, url = {https://paykareh.scu.ac.ir/article_16683.html}, eprint = {https://paykareh.scu.ac.ir/article_16683_c2dbb21230fb795ff66aeafb8d19ac92.pdf} } @article { author = {Goodarzparvari, Parnaz}, title = {SWOT analysis to evaluate the integration of online education with a participatory approach in the field of art}, journal = {Paykareh}, volume = {9}, number = {22}, pages = {24-33}, year = {2021}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz In collaboration with: The Iranian Society of Visual Art}, issn = {2322-4622}, eissn = {2588-6789}, doi = {10.22055/pyk.2021.16695}, abstract = {Problem definition: The strengths, weaknesses, opportunities and threats (SWOT) analysis is one of the strategic planning approaches used to evaluate the status of a plan or strategy. The strengths describe which aspects of a topic or part of an organization are superior and what distinguishes it apart from the competitors. The weaknesses stop the effectiveness of a strategy at its desired level. Moreover, the opportunities indicate the desirable external factors which can provide the target strategy with a competitive advantage, while threats point out to the factors that are likely to harm the organization or its strategies. It should be noted that this method, in addition to the strategic planning, is generally employed in the situation analysis. In fact, this analysis is considered as an effective tool for identifying the environmental conditions and internal capabilities of a system. Objective: The present research is based on the collected experiences of online education in the field of art, especially with practical content, which has been proposed and employed as an effective strategy in the field of education along with in-person training on the basis of the coronavirus pandemic conditions and its limitations. Research method: The current study has been conducted by collecting a questionnaire and analyzing the data in an indirect manner with the aim of avoiding the inclusion of tastes in the research findings. The SWOT analysis las been also performed using a quadruple standard worksheet. Resulte: The research has been mainly focused on the use of creative methods by the teacher to induce the spirit of active participation and collaboration in order to enhance the learning experience of the students. It is known that the practical skills training is not possible except through the synergistic interactions resulting from active participation. The results illustrate the importance of evaluating the strengths and weaknesses of the strategy in achieving the desired results for the novel techniques.}, keywords = {art education,Online training,Active participation,SWOT Analysis}, title_fa = {تحلیل SWOT برای ارزیابی یکپارچه سازی آموزش برخط با رویکرد مشارکتی در حوزه هنر}, abstract_fa = {بیان مسأله: تحلیل SWOT یکی از راهکارهای برنامه‌ریزی استراتژیک است که برای ارزیابی وضعیت یک برنامه یا راهبرد استفاده می‌شود و همانطور که از نام آن پیداست نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ­ها و تهدیدها را مورد تمرکز قرارمی ­دهد. نقاط قوت  توصیف می‌کنند که کدام یک از وجوه یک موضوع یا کدام بخش از یک سازمان برتری دارد و چه چیزی آن را از رقبا جدا می‌کند. نقاط ضعف کارآیی یک راهبرد و استراتژی را در سطح مطلوب خود متوقف می‌کند. فرصت‌ها به عوامل خارجی مطلوب اشاره می‌کنند که می‌توانند یک مزیت رقابتی به استراتژی مورد هدف بدهند. تهدیدها به عواملی اشاره دارد که احتمال آسیب رساندن به سازمان یا راهبردهای آن را دارند. لازم به یادآوری ست که از این روش علاوه بر برنامه‌ریزی راهبردی به‌طور کلی در تحلیل وضعیت نیز استفاده می‌شود. در واقع این تحلیل را باید ابزاری کارآمد برای شناسایی شرایط محیطی و توانایی درونی یک سیستم دانست. هدف: پژوهش پیش رو بر اساس تجربیات جمع آوری شده از وضعیت آموزش برخط در حوزه هنر به ویژه با محتوای عملی است که بر اساس شرایط همه گیری کرونا و محدودیت های ناشی از آن، در کنار آموزش حضوری به عنوان راهبرد کارآمد در عرصه آموزش مطرح و بکار بسته شده است.روش پژوهش: این تحقیق با جمع آوری پرسشنامه ، تحلیل داده ­ها به صورت غیر مستقیم با هدف اجتناب از ورود سلایق به یافته های پژوهش صورت پذیرفته است. همچنین تحلیل  SWOT با استفاده از کاربرگ استاندارد چهارگانه انجام شد.یافته ها: اصلی ­ترین تمرکز پژوهش بر روی  بکارگیری روش ­های خلاقانه از سوی مدرس برای القاء روح مشارکت فعال و همکاری جهت افزایش تجربه یادگیری دانشجویان بوده است زیرا آموزش مهارت های عملی بجز از مسیر هم افزایی ناشی از مشارکت فعال میسر نیست. نتایج نشان از اهمیت ارزیابی نقاط ضعف و قوت استراتژی در حصول نتایج مطلوب برای شیوه های نوین دارد.}, keywords_fa = {آموزش هنر,آموزش برخط,تحلیل SWOT,مشارکت فعال}, url = {https://paykareh.scu.ac.ir/article_16695.html}, eprint = {https://paykareh.scu.ac.ir/article_16695_3b55eecedccbd1a28216b1ceb9377f02.pdf} } @article { author = {Zekavat, Sahar and Ghazizadeh, Khashayar}, title = {Analytical study of geometric motifs in Zahak dreaming picture in Tahmasebi Shahnameh}, journal = {Paykareh}, volume = {9}, number = {22}, pages = {34-45}, year = {2021}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz In collaboration with: The Iranian Society of Visual Art}, issn = {2322-4622}, eissn = {2588-6789}, doi = {10.22055/pyk.2021.16701}, abstract = {Problem definition: Tahmasebi Shahnameh is an exquisite manuscript of Ferdowsi Shahnameh which belongs to the tenth century AD. This edition contains 258 paintings of the legends, myths, epic poems and stories of Shahnameh in 1200 pages, illustrated by the most prominent painters and calligraphers of the Safavid era. The paintings of Tahmasebi Shahnameh are of great artistic value and many decorative motifs have been employed in them. The geometric decorative motifs are considered as the most prominent and common ones in these paintings. The painting of Zahak dream is one of the drawings of this Shahnameh in which many decorative geometric motifs can be observed in various and beautiful compositions. The important place of geometric decorative motifs in Islamic art decorations, especially painting, has been the main concentration of the present research. It has been attempted to answer the question that what is the maximum number of repetitions of geometric motifs in this drawing? Objective: The present study aims to quantitatively and qualitatively identify the decorative and geometric patterns of Zahak dream painting as an important Iranian visual documents. Research method: The required information has been collected from library sources and historical documents and have been presented with a qualitative approach and in a descriptive-analytical manner. Resulte: The present results indicated that a number of 26 geometric compositions are present in Zahak dream painting of Tahmasebi Shahnameh. These compositions are composed of 19 types of geometric patterns, among which, the geometric patterns, regular hexagons and sun sixes met the highest amount of repetition in the studied drawing, respectively.}, keywords = {Iranian painting,Geometric motifs,Zahak dream painting,Tahmasebi Shahnameh}, title_fa = {‌ مطالعه تحلیلی نقوش هندسی در نگاره خواب دیدن ضحاک در شاهنامه طهماسبی}, abstract_fa = {بیان مسئله: شاهنامه طهماسبی نسخه خطی نفیسی از شاهنامه فردوسی است که متعلق به قرن دهم میلادی است. این نسخه شامل 258 نگاره از افسانه‌ها، اسطوره‌ها، اشعاری حماسی و داستان‌های شاهنامه در 1200 صفحه است که توسط برجسته‌ترین نقاشان و خوشنویسان عصر صفویه مصور شده است. نگاره‌های شاهنامه طهماسبی به لحاظ هنری، از ارزش بالایی برخوردارند. نقوش تزئینی بسیاری در این نگاره‌ها به کار رفته است. نقوش تزئینی هندسی از بارزترین و عمده‌ترین این نقش‌ها محسوب می‌شوند. نگاره خواب دیدن ضحاک یکی از نگاره‌های شاهنامه طهماسبی است که نقوش هندسی تزئینی بسیار زیادی در ترکیب‌بندی‌های متنوع و زیبایی در آن دیده می‌شود. جایگاه مهم نقوش تزئینی هندسی در تزئینات هنر اسلامی و به ویژه هنر نگارگری ضرورت انجام پژوهش حاضر را ایجاد نموده است. این­که بیشترین میزان تکرار نقش‌های هندسی‌ در این نگاره کدام است؟ سؤالی است که در این تحقیق به آن پاسخ داده می‌شود.هدف: شناسایی کمی و کیفی نقوش تزئینی و هندسی نگاره خواب دیدن ضحاک  به عنوان سندی از اسناد مهم بصری ایرانی.روش پژوهش: اطلاعات این پژوهش از منابع کتابخانه‌ای و اسناد تاریخی است که  با رویکرد کیفی و به شیوه توصیفی- تحلیلی ارائه شده است.یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که 26 ترکیب هندسی در نگاره خواب دیدن ضحاک، شاهنامه طهماسبی وجود دارد این ترکیب‌ها از 19 نوع نقش هندسی تشکیل شده‌اند. در این بین نقوش هندسی، شش‌ضلعی منتظم و شمسه شش به ترتیب بیشترین میزان تکرار را در نگاره مورد مطالعه داشته‌اند.}, keywords_fa = {نقاشی ایرانی,نقوش هندسی,نگارهٔ خواب دیدن ضحاک,شاهنامه طهماسبی}, url = {https://paykareh.scu.ac.ir/article_16701.html}, eprint = {https://paykareh.scu.ac.ir/article_16701_3919851d8f17f8c9976091081013fc02.pdf} } @article { author = {Taghizadeh momen, Mehrsa and Kafshchian Moghadam, Asghar}, title = {Demonstration of the world of example and the real world influenced by painting in contemporary Iranian painting (a case study of the works of Mahmoud Farshchian, Iran Droudy and Mehdi Hosseini)}, journal = {Paykareh}, volume = {9}, number = {22}, pages = {46-57}, year = {2000}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz In collaboration with: The Iranian Society of Visual Art}, issn = {2322-4622}, eissn = {2588-6789}, doi = {10.22055/pyk.2021.16740}, abstract = {Problem definition: Iranian painting totally represents the world of exemplification. This is mainly due to the desire of past painters to discover and display this heavenly world through imagination and themes such as stories and narratives. The display of the world of exemplification has not been limited to the past, and contemporary artists has also sought to exhibit this world in their works, and this has been an appropriate context for their creativity. The present study addresses the way to create the world of exemplification in the past and contemporary artworks and also the difference between its representations in the works of contemporary artists such as Farshchian, Darroudi and Hosseini in comparison with the past of Iranian painting. Objective: The purpose of the current study is to examine and analyze how to display the world of exemplification in the past painting and to know how it emerges in the artworks of some contemporary Iranian painters. Research method: The present findings are qualitative and are presented in a descriptive-analytical manner. The required information has been also collected through library resources. Resulte: The results of this study indicated that in the past, artists paid attention to the imagination to draw the world of exemplification and the contemporary artists have also benefited from this ability. The difference is that today every artist uses his own way of expression to demonstrate the power of imagination, while in the past, artists usually followed a certain style. For example, Farshchian by eliminating the reality and paying attention to the stories and narratives, Darroudi by disrupting the reality and imagination and creating unknown spaces, and finally Hosseini by displaying the reality but in the way that the artist imagines, have illustrated their powers of imagination.}, keywords = {Contemporary Painting,World of exemplification,Mahmoud Farshchian,Iran Darroudi,Mehdi Hosseini}, title_fa = {نمایش عالم مثال و عالم واقع متأثر از نگارگری در نقاشی معاصر ایران (مطالعه موردی آثار محمود فرشچیان، ایران درودی و مهدی حسینی)}, abstract_fa = {بیان مسئله: نگارگری ایرانی سراسر نمایانگر عالم مثال است. دلیل آن شوق نگارگران گذشته برای کشف و نمایش این عالم ملکوتی از طریق  قوه خیال و با دستمایه‌هایی مانند داستان‌ها و روایت‌هاست. نمایش عالم مثال تنها محدود به دوران گذشته نبوده و در عصر معاصر نیز هنرمندان همچون گذشته در پی نمایش عالم مثال در آثار خود هستند و زمینه مناسبی را برای خلاقیت هنرمندان بوده است. مسئله پژوهش حاضر چگونگی خلق عالم مثال در آثار گذشته و معاصر و نیز تفاوت بازنمایی آن در آثار هنرمندان معاصر چون فرشچیان، درودی و حسینی در قیاس با گذشته نگارگری ایرانی است.هدف:  هدف این پژوهش بررسی و تحلیل چگونگی نمایش عالم مثال در نگارگری گذشته و شناخت چگونگی بروز آن در آثار برخی از نقاشان معاصر ایرانی است.روش پژوهش: یافته‌های این تحقیق کیفی است و به شیوه توصیفی-تحلیلی ارائه می‌شود. اطلاعات آن از طریق منابع کتابخانه‌ای جمع‌آوری شده است.یافته‌ها: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که در گذشته هنرمندان برای ترسیم عالم مثال به قوه خیال توجه داشتند و هنرمندان معاصر نیز از آن بهره برده‌اند. با این تفاوت که امروزه هر هنرمند از شیوة بیانی خود را برای بیان قوه خیال را بهره می‌گیرد، در حالی که در گذشته به طور معمول هنرمندان از شیوه و سبک مشخصی پیروی می‌کردند. به طور مثال فرشچیان با حذف واقعیت و توجه به قصه و روایات، درودی با به هم ریختن واقعیت و خیال و ایجاد فضاهای ناشناخته و در آخر حسینی با نمایش واقعیت اما به شکلی که هنرمند آن را تصور می‌کند، قوه خیال خود را نمایش داده‌اند.}, keywords_fa = {نگارگری,نقاشی معاصر,عالم مثال,محمود فرشچیان,ایران دروردی,مهدی حسینی}, url = {https://paykareh.scu.ac.ir/article_16740.html}, eprint = {https://paykareh.scu.ac.ir/article_16740_ea8051eaf5f061da396c8141371fa939.pdf} } @article { author = {Garoossi, Atefeh and Kafshchian Moghadam, Asghar}, title = {Re-reading the artworks of Saqakhaneh painters from Shklovsky’s defamiliarization perspective (selected artworks of Oveysi, Qandriz and Tabrizi)}, journal = {Paykareh}, volume = {9}, number = {22}, pages = {59-72}, year = {2021}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz In collaboration with: The Iranian Society of Visual Art}, issn = {2322-4622}, eissn = {2588-6789}, doi = {10.22055/pyk.2021.16741}, abstract = {Problem definition: Saqakhaneh is one of the most significant artistic movements of the fortieth decade in Iran, which was formed with a traditionalist as well as modernist approach, proportionate to the time. The artists attributed to this movement, while respecting the ancient visual elements, created artworks that are dependent on the past, but at the same time different from it. What brings this group’s viewpoint somewhat closer to Shklovsky’s view of defamiliarization is the preference for the past. Shklovsky believes that everyday life is based upon the habit, and these habits make us be disrespectful of our surroundings. The need to change attitudes is also felt from this point, one of the approaches of which is defamiliarization. According to the mentioned points, the question is to what extent is Shklovsky’s theory of familiarization capable of being illustrated and expressed in the works of Saqakhaneh painters, and how did the influence of the artists of this movement on Iranian painting continue? Objective: The present study aims to examine the thinking and ideas of Shklovsky and its adaptation to the approach of Saqakhaneh artists. Research method: The historical-correlation method has been employed to achieve the desired results. The present data collection has been conducted by reading the image and viewing the works existing in the libraries and databases. Resulte: In this research, it was found that the artworks associated with the Saqakhaneh artistic movement can be considered within the framework of Shklovsky’s theory of defamiliarization. Although the Saqakhaneh school ceased with the end of this group’s working, then artist’s experiences had a lasting effect on the contemporary Iranian painting, and this thinking was pursued in various ways in the following decades.}, keywords = {Saqakhaneh painting,Defamiliarization,Shklovsky,Oveysi,Qandriz,Tabrizi}, title_fa = {بازخوانی آثار نقاشان سقاخانه از منظر آشنازدایی شکلوفسکی (منتخب آثار اویسی، قندریز و تبریزی)}, abstract_fa = {بیان مسئله: سقاخانه از مهم‎‌ترین جنبش‌‌های هنری دهة 40 ه.ش، در ایران است که با رویکردی سنت‌گرا و در عین‌ حال نوجویانه، متناسب با زمانه‌ شکل گرفت. هنرمندان منتسب به این جنبش ضمن ارج نهادن به عناصر تصویری کهن، آثاری پدید آوردند که ضمن وابستگی به گذشته، اما متفاوت از آن باشد. آنچه که نظر این گروه را تا حدی به دیدگاه آشنازدایی شکلوفسکی نزدیک می‌کند، ارجح دانستن گذشته است، شکلوفسکی معتقدست زندگی روزمره برپایه عادت است و همین عادت‌هاست که باعث می‌شود اطرافمان را نبینیم. ضرورت تغییر نگرش نیز ازهمین‌ جا احساس می‌شود که یکی از راهکارهای آن، آشنایی‌زداییست. با توجه به آنچه گفته شد، مسئله این است که نظریه آشنازدایی شکلوفسکی تا چه حد قابلیت شرح و بسط در آثار نقاشان سقاخانه است و تأثیر هنرمندان این جنبش بر نقاشی ایران چگونه تداوم یافت؟هدف: هدف این پژوهش بررسی تفکر و آراء شکلوفسکی و تطبیق آن با رویکرد هنرمندان سقاخانه است.روش پژوهش: جهت دستیابی به نتیجه مطلوب از روش تاریخی-همبستگی استفاده شده است. جمع آوری اطلاعات این پژوهش از طریق خوانش تصویر و مشاهده آثار موجود در کتابخانه‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی بوده است.یافته‌ها: در این پژوهش مشخص شد آثار جنبش هنری سقاخانه را می‌توان درچارچوب نظریه آشنازدایی شکلوفسکی دانست. مکتب سقاخانه گرچه با پایان کار هنرمندان گروه متوقف شد، لیکن تجربه آنان تأثیر ماندگاری بر نقاشی معاصر ایران گذاشت و در دهه‌های بعدی این تفکر به شیوه‌های مختلف دنبال شد.}, keywords_fa = {نقاشی سقاخانه,آشنازدایی,شکلوفسکی,اویسی,قندریز,تبریزی}, url = {https://paykareh.scu.ac.ir/article_16741.html}, eprint = {https://paykareh.scu.ac.ir/article_16741_dace9fbe7e1a5c7fdab1c90fea4ab3b2.pdf} } @article { author = {Abbasi, Maryam and Ahmed Panah, Seyyed Abu Tarab}, title = {Investigating the Graphic Characteristics of the Wooden Door Decorations of the Sa'id ibn Jubayr Mosque, Darb-e Imam Building}, journal = {Paykareh}, volume = {9}, number = {22}, pages = {73-87}, year = {2021}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz In collaboration with: The Iranian Society of Visual Art}, issn = {2322-4622}, eissn = {2588-6789}, doi = {10.22055/pyk.2022.17858}, abstract = {Problem Definition: Among traditional arts, Islamic architecture and related decorations have always been a suitable platform for the presence of various visual elements, especially decorative arrays. Imamzadeh Darb-e Imam of Isfahan belongs to the Qara Qoyunlu Turkomans period and despite the historical research on the mentioned building, the visual elements of the decorations have been less investigated. A remarkable part of the building's decorations includes wooden works, including wood-carved doors. Among the wooden doors, an old door belonging to the Sa'id ibn Jubayr mosque and the Turkomans period can be seen, however, because of the damages caused to the door due to the passing of time, basically its decorations and features have been less discussed. The issue raised here is to analyze the decorations of the mentioned door, to know it more precisely, and to check the transferable capacity of the artistic dimensions of its decorations to the contemporary period. This study answers the question of this research, which is to know the themes and content of the motifs of this historical work, by examining the meaning of the motifs of the mentioned door and evaluating the features and visual values. Objective: This research aims to know the visual features and themes of the motifs, distinguish the motifs used in the Turkomans period in the decorations of the mentioned wooden door, read the text of the inscriptions, and reconstruct the decorations. Research Method: The current research has been carried out using a descriptive-analytical method and data collection has been done based on library sources, documents, and field research. Results: The results show that in the inscription on the mentioned door, the phrase (لااله الا الله محمد رسول الله علی ولی الله) and the other inscription, the phrase (و توکل علی الله و کفی بالله وکیلا) are written. Geometric patterns, hexagrams, and round star-shaped flowers are among the frequent motifs of the Turkomans period, which are used in decorations. Considering that the qualities and visual literacy are observed in these motifs, they can be used today in branches of contemporary art.}, keywords = {Imamzadeh Darb-e Imam,Sa'id ibn Jubayr Mosque,Carving,wooden door,inscription,visual qualities,Isfahan}, title_fa = {بررسی شاخصه‌های گرافیکی تزئینات درب چوبی مسجد سعیدبن‌ جبیر بنای درب امام}, abstract_fa = {بیان مسئله: در میان هنرهای سنتی، معماری اسلامی و تزئینات وابسته به آن، همواره بستری مناسب برای حضور عناصر تجسمی مختلف به‌خصوص، آرایه‌های تزئینی بوده است. امامزاده درب امام اصفهان، متعلق به دوره ترکمانان قراقویونلو است و علی‌رغم پژوهش تاریخی در زمینه بنای مذکور، کمتر به بررسی عناصر بصری تزئینات پرداخته شده است. بخش قابل توجهی از تزئینات بنا، آثار چوبی، از جمله درب‌های منبت‌کاری شده می‌باشد. در میان درب‌های چوبی، دری قدیمی متعلق به مسجد سعیدبن ‌جبیر و دوره ترکمانان مشاهده می‌شود که به‌دلیل آسیب‌های ناشی از گذر زمان که به درب وارد شده اساساً تزئینات و ویژگی‌های آن کمتر مورد بحث قرار گرفته است. مسأله‌ای که در اینجا مطرح می‌شود، واکاوی تزئینات درب مذکور، برای شناخت دقیق‌تر آن و بررسی ظرفیت قابل انتقال ابعاد هنری تزئینات آن، به دوره معاصر است. این پژوهش با پاسخ به چیستی نقوش درب مذکور و ارزیابی ویژگی‌ها و ارزش‌های بصری، به مسئله این تحقیق که شناخت مضامین و محتوای نقوش این اثر تاریخی است پاسخ می‌دهد.هدف: شناخت ویژگی‌های بصری و مضامین نقشمایه‌ها، شناخت نقوش به‌کار رفته دوره ترکمانان در تزئینات در چوبی مذکور، خوانش متن کتیبه‌ها و بازسازی تزئینات، هدف این پژوهش است.روش پژوهش: پژوهش حاضر، به روش توصیفی-تحلیلی و گردآوری یافته‌ها مبتنی بر منابع کتابخانه‌ای، اسنادی و تحقیقات میدانی صورت گرفته است.یافته‌ها: نتایج حاصل از این پژوهش، نشان می‌دهد که در کتیبه درب مذکور، عبارت (لااله الا الله محمد رسول الله علی ولی الله) و در کتیبه دیگر آن، عبارت (و توکل علی الله و کفی بالله وکیلا) نگارش شده است. نقش هندسی، نقش ستاره شش کند و گل‌های پنج پر گرد، از نقوش پرتکرار دوره ترکمانان است که در تزئینات آن به‌کار رفته و با در نظر گرفتن این امر، که کیفیات و سواد بصری در این نقوش رعایت شده، بنابراین می‌تواند کاربری امروزین یافته و در شاخه‌هایی از هنر معاصر، مورد استفاده قرار گیرد.}, keywords_fa = {امامزاده درب امام,مسجد سعیدبن‌ جبیر,منبت‌کاری,درب چوبی,کتیبه,کیفیات بصری,اصفهان}, url = {https://paykareh.scu.ac.ir/article_17858.html}, eprint = {https://paykareh.scu.ac.ir/article_17858_96e25d98f1df44bc68308e88e9ef19e3.pdf} }