Shahid Chamran University of Ahvaz
In collaboration with:
The Iranian Society of Visual ArtPaykareh2322-46221120120822A Glance at the Nature and Concept of Tradition and Art Educationتأملی در معنا و مفهوم سنت و آموزش هنر9221289310.22055/pyk.2012.12893ENAhadRavanjouDepartman of Graphic, Faculty of Art, Shahid Chamran University of Ahvaz ,Ahvaz,IranJournal Article20111030Tradition refers to Pre-Modern era in which moral concepts and religious knowledge had penetrated everywhere around the world. In such a world, sci-ence and technology gained credibility under the flag of teachings of divine re-ligions. They maintained a connection with divine revelation as the main key to the religion cylinder so that they could make sense by this proximity. Due to the importance of the concept of “Tradition” in traditional education of art, this paper is taking substantive and descriptive research as its basis. What is common in all traditional societies is the remark of divine messaging which is known as the Sophia to Eternal Wisdom. Art is magically bearer of concepts and meanings derived from the spiritual truths which reflect the teachings of Tradition era. But traditional technical teachings in all crafts, will lead the divine cultivation of human to spiritual perfection in the light of intuitive approach. These teachings will also follow the traditional norms. The outcome of traditional education is cultivation of human which is a key element itself. Traditional teachings of arts, crafts, or science and culture are formed in the light of divine wisdom and divine revelation. In this paper, “Tradition“ is explained as a fundamental concept so that its complications which formed the traditional world and the art educational system are recognized. جهان سنت، به دوره ی پیشامدرن اطلاق می شود که در آن مفاهیم معنوی و معرفت دینی، در همه ی نسوج جهان پیرامون رسوخ داشت. در این جهان علم و فنون خود را ذیل تعالیم آسمانی دین اعتبار می بخشیدند، ارتباط و پیوستگی خود را با وحی الهی، به عنوان کلیدی ترین استوانهی دین حفظ می کردند و به واسطهی قرابت با آن معنا میگرفتند. آموزش هنر نیز از مسایل بنیادین جهان سنتی همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. این مقاله با توجه به اهمیت مفهوم « سنت » در امر آموزش سنتی هنر، به شکل محتوایی و پژوهشی، توصیفی نوشته شده است. آنچه در همهی جوامع سنتی اشتراک دارد، توجه به پیام آسمانی دین است و به عنوان سوفیا یا « خرد جاودان » شناخته میشود. هنر به طرز سحرآمیزی حامل مفاهیم و معانی برآمده از حقایق معنوی است، که آموزههای دورهی سنت را بازمیتاباند. اما آموزههای فنیِ سنتی در همهی پیشهها، به سرانجام تربیت الهی انسان در پرتو دیدگاه شهودی به کمال روحانی دین منتهی میشوند و از هنجارهای سنتی تبعیت میکند. حاصل آموزش سنتی، تربیت انسان است که خود موضوعی کلیدی است. آموزشهای سنتی در هنر، پیشه و یا علم و فرهنگ در پرتو حکمت و وحی الهی، شکل میگیرد. « سنت» بهعنوان یک مفهوم بنیادی در این مقاله تبیین میشود تا عوارض آن، که جهان سنتی و نظام آموزشی هنر را میسازد روشن تر شناخته شود.https://paykareh.scu.ac.ir/article_12893_fcc8c023d784630c3d2220ddb5e28712.pdfShahid Chamran University of Ahvaz
In collaboration with:
The Iranian Society of Visual ArtPaykareh2322-46221120120822An Overview on “ Duals “ of the Triple of Photographyتحلیلی بر “سه گانه های” دوگانه ی عکاسی23401289410.22055/pyk.2012.12894ENHosseinJelodarDepartman of Painting, Faculty of Art, Shahid Chamran University of Ahvaz ,Ahvaz,IranJournal Article20111022 The 19th century made the dream of an eternal record of the world come true, in a way which was not possible earlier. Displaying a period of time required something different from paintings, graphics or sculpturing, some-thing truly made from the new Era. So, technology was employed and with the assistance of engineers, chemists, physicists and of course direct involve-ment of spirit of art, photography emerged from the combination of technol-ogy and art. Photography brought Duals to the sphere of art: Art-Industry, Unit view-Multitude view, Originality-Imitation which were not common earlier. The present paper assumes the existence of “Duals” and analyzes their interactive functions. Referring to the historical and aesthetic contexts shows that dual characteristics, however, at first, illustrated the nature and symbols of modern world; but then, they became the Achilles heel, helping the transition of Modern Era and the advent of Post-Modern Era although the Modern Era has neither had a definite life nor a certain death. قرن نوزدهم رویای ثبت همیشگی جهان را ممکن ساخت و البته آن گونه که پیش از آن امکانش مهیا نبود. هنر برای نمایش زمانه به چیزی جدای از نقاشی، گرافیک و مجسمه سازی نیاز داشت که در حقیقت از جنس عصر جدید باشد فناوری دست به کار شد و با کمک مهندسان، شیمی دانان و فیزیکدانان و البته با دخالت مستقیم روح هنر، عکاسی در دهه ی سوم قرن نوزدهم از رحم مشترک هنر و فنآوری زاده شد. (آلن سکولا، 1388: 69). عکاسی« دو گانه هایی» را با خود به ساحت هنر آورد؛ «هنر- صنعت؛ یکه نما – کثرت نما؛ اصالت – بدلیت» که تا پیش از آن چندان سکه ی رایج نبودند. مقاله ی حاضر با مفروض ساختن وجود «دوگانه ها» به تحلیل کارکردهای دو سویه این خصلت ها پرداخته و با اشاره به بسترهای تاریخی و زیبایی شناسانه روشن می نماید که ویژگی های «دوگانه» اگرچه در آغاز خصلت ها و نمودهای جهان مدرن را به رخ می کشاند، اما در ادامه، خود به پاشنه ی آشیل آن بدل گردید و به گذار از دوران مدرن و ظهور عصر پست مدرن یاری رساند. هر چند هیچ گاه “دوران مدرن“ به سان سایر دوره ها نه حیات قطعی یافت و نه فرشته مرگ را در آغوش کشید.https://paykareh.scu.ac.ir/article_12894_8e044476906f2214b70d96b5241f55bd.pdfShahid Chamran University of Ahvaz
In collaboration with:
The Iranian Society of Visual ArtPaykareh2322-46221120120822The Position of Female Power In Mythologyجایگاه نیروی مؤنث در اساطیر29401289610.22055/pyk.2012.12896ENShahinKhaniDepartman of Painting, Faculty of Art, Shahid Chamran University of Ahvaz ,Ahvaz,IranJournal Article20111111Goddesses and female power have had a powerful position in mythology and they were considered by many researchers in recent decades. One of the manifestations of female power is “ The Mother Goddess” or “The Earth Goddess” or “The Great Mother ” which was known by many ancient civi-lizations in a long period of human life -probably from Ancient Stone Age to Bronze Age. <br />“The Mother Goddess” was not only considered as the mother and creator of the universe and life, but also the goddess of death. She was a self-reliant and sometimes a transgressed goddess. She was also considered the god of the underlying world. Many manifestations of nature such as water, plants, animals and etc. Were connected to her. This survey is based on the library method. It attempts to perceive the most fundamental characteristics of The Great Mother or “The Female Power” as a whole by an analytical method. It also tries to reach a complete conclusion by collecting samples and different examples of myths in different countries. In the introduction, while mention-ing a brief history of theories related to female power, we provide overviews, complexities, and dichotomies of this power and offer specific examples. And, finally, the various female manifestations of nature are pointed out. الهه ها و نیروی مؤنث در اسطوره ها از جایگاه مهمی برخوردارند و در دهه های اخیر مورد توجه بسیاری از محققان بوده اند. یکی از تجلی های نیروی مؤنث، « الهه ی مادر» یا « الهه ی زمین» یا «مادرکبیر» است که در دورانی طولانی از زندگی بشر- احتمالاً از عصر پارینه سنگی تا عصر مفرغ- برای مردم بسیاری از تمدن های قدیمی شناخته شده بود و به ویژه در دوره هایی که انسان به شدت به زمین وابسته بود ستایش می شد. الهه ی مادر یا الهه ی بزرگ، نه تنها مادر و زاینده هستی و نمودهای مختلف زندگی محسوب می شد؛ بلکه ستاننده زندگی و الهه ی مرگ نیز بود. او ایزدی به خود متکی و گاه ستم کار بود که خدای مرگ و جهان زیرین نیز محسوب می شد. بسیاری از مظاهر طبیعت مثل آب ها، کوه ها، گیاهان، حیوانات و... با او پیوسته بودند. در این گفتار کوشش شده تا با روش تحلیلی به اساسی ترین ویژگی های الهه ی مادر و یا به عبارت کلی « نیروی مؤنث » دست یابیم و با جمع آوری نمونه ها و مثال های مختلف از اساطیرکشورهای گوناگون به یک جمع بندی کامل برسیم. درمقدمه ضمن ذکر تاریخچه ای مختصر از نظریه های مهم مرتبط با نیروی مؤنث به بررسی کلیات، پیچیدگی ها و دوگانگی های این نیرو با ارائه ی نمونه های مشخص پرداخته ایم و سپس به جلوه های گوناگون طبیعت که مؤنث محسوب می شوند اشاره کرده ایم.https://paykareh.scu.ac.ir/article_12896_2d41a409dec107ad8c24105d99229931.pdfShahid Chamran University of Ahvaz
In collaboration with:
The Iranian Society of Visual ArtPaykareh2322-46221120120822Post-Modernism or Neo-Romanticismپست مدرنیسم یا نئورمانتیسیسم41491289710.22055/pyk.2012.12897ENSiamakAlizadeDepartman of Painting, Faculty of Art, Shahid Chamran University of Ahvaz ,Ahvaz,IranJournal Article20111002Both schools of Romanticism and Post-Modernism have had a significant impact on the development of thoughts, ideas and literary and artistic styles in the history of western society. In this paper, the similarities of schools of Post-Modernism and Romanticism are reviewed from three different points of view; however, the goal is not irrevocably proving the similarity of ideas of Post-Modernism and Romanticism. Therefore, this paper attempts to in-terpret aesthetic characteristics of both schools in limited cases. It, first, pro-vides a framework for evaluating the importance and role of both schools and then informing us about how historical development of visual arts oc-curred in these schools. This research begins with the study and analysis of proposed concepts in a theoretical field. And then, by considering the criteria specified in the related ideas, it provides a general model for understanding and completing more effective components. هر دو مکتب رمانتیسیسم و پست مدرنیسم تأثیرات شگرفی بر تحولات اندیشهها، تفکرات و سبکهای هنری و ادبی در تاریخ جامعه ی غربی گذاشتهاند. در این مقاله تشابهات مکتب پست مدرنیسم و مکتب رمانتیسیسم از سه منظر بررسی شده اند، هرچند هدف این نیست که بصورت قطعی اندیشههای پست مدرن را از نظر تشابه به رمانتیسیسم ثابت نماییم؛ لذا در این مقاله کوشش شده تا ویژگی های دو مکتب در حوزه ی زیبایی شناسی به صورت محدود تحلیل شود تا نخست چارچوبی برای ارزیابی اهمیت و نقش هر دو مکتب ارائه شود و دوم با چگونگی تکوین تاریخی تصوری که از آن ها در تاریخ هنر وجود دارد؛ آشنا شویم. این مقاله با مطالعه و تحلیل مفاهیم مطرح شده در حوزه نظری آغاز می شود و از روش توصیفی بهره گرفته است. لذا باتوجه به ماهیت موضوع و مؤلفه های مرتبط، رویکرد حاکم این پژوهش ماهیتاً بنیادی است و متن حاضر نوعی نگاه به موضوع هایی است که جنبه های ذهنی و پیش فرض های مهمی درعصر فعلی دارندکه برای ارزیابی و تحلیل آثار هنری، پس از تعیین مشخصه هایی، مورد بررسی قرار می گیرند.https://paykareh.scu.ac.ir/article_12897_281396042bce6037a3c3cbce4225ecb2.pdfShahid Chamran University of Ahvaz
In collaboration with:
The Iranian Society of Visual ArtPaykareh2322-46221120120822Investigation into the Visual Development of Elamite Civilization from a Visual Perspectiveبررسی سیر تکامل بصری تمدن عیلامی از منظر تجسمی51601289810.22055/pyk.2012.12898ENMansourKolahkajDepartman of Graphic, Faculty of Art, Shahid Chamran University of Ahvaz ,Ahvaz,IranORCID: 0000-0001-84Journal Article20111101Iran’s south west region centered at Susa, with illustrated findings dating back over 6000 years, is famous for the Elamite civilization. Inhabitants of this region had a significant contribution in the development, improvement and expansion of human civilization. The proximity of Elamite civilization to important civilizations such as Akkad, Babylon and then Assyria which were the main puppeteers of civilization development since fifth millennium to first millennium BC and observed significant visual evolution for 4000 years clarifies the importance of this region and its people to us. Given this background and based on works found and dated by archaeologists, a special kind of visual and content development is observed in works discovered in this region. Due to the importance of this issue and in order to clarify the role of our country in world’s visual culture, this paper is aimed at studying and analyzing the gradual growth and development of pictures through the vitality of civilization. The findings of this paper show that the works belong-ing to Elamite civilization had been firstly decorative geometric forms; then they had a tendency to summarization and a kind of deformation. Finally, realistic processing and descriptive narratives like contemporary visualiza-tions were seen in different works such as seals, tablets, rock painting and cups. This paper is analytical, presenting documents and surveying the issue based on a library method. منطقهی جنوب غرب ایران با یافتههای مصوری به قدمت بالغ بر 6000 سال به مرکزیت شوش، به تمدن عیلامی شناخته شده است. این منطقه زیستگاه مردمی بوده که سهم قابل توجهی در رشد، تعالی و گسترش تمدن بشری داشته است. همسایگی تمدن عیلامی با تمدنهای مهمی چون اکد، بابل، سومر و سپس آشور که تحولات بصری پراهمیتی را در دورهی حیات خود شاهد بوده و در شمار نقشآفرینان مهم توسعه ی تمدن بشری از هزاره پنجم تا هزاره اول پیش از میلاد بودهاند، جایگاه و اهمیت این منطقه و مردم را بر ما روشنتر مینماید. با توجه به این سابقه و بر اساس مستندات موجود و تاریخ گذاری شده توسط باستانشناسان، در آثار به دست آمده این منطقهی تمدنی، گونهای از رشد و تکامل بصری و محتوایی به چشم میخورد که قابل بررسی و حائز اهمیت است. با توجه به این مهم و به منظور شناخت و آگاهی از نقش کشورمان در فرهنگ تصویری جهان، هدف این مقاله آن است که سیر تدریجی رشد و تکامل تصویر را در حوزهی حیات این تمدن مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهد. مسأله ی این تحقیق عبارت است از: بررسی سیر تکاملی رشد تصویری تمدن عیلامی بر اساس تطبیق با آموزش هنرهای تجسمی امروزی با توجه به تاریخ گذاری آثار این تمدن توسط باستانشناسان. یافتههای این مقاله نشان دهنده ی آن است که اولین آثار منسوب به تمدن عیلامی از اشکال هندسی تزیینی آغاز گشته و سپس با گرایش به استلیزه و خلاصهسازی و گونهای از اغراق به حیات خود ادامه داده و در پایان حیات خود در آثار بصری این تمدن گونههایی از پرداخت واقعگرایانه و روایتهای توصیفی مانند تصویرسازیهای امروزی در قالب آثار مختلف از جمله لوحها، مهرها، سنگنگارهها، و جامها پدیدار گشته است. این مقاله به گونهی تحلیلی و با ارائهی مستندات و به روش کتابخانهای به بیان موضوع میپردازد.https://paykareh.scu.ac.ir/article_12898_2a06d3f38a517d68ff75f7eb1e870c50.pdfShahid Chamran University of Ahvaz
In collaboration with:
The Iranian Society of Visual ArtPaykareh2322-46221120120822A Look at Matisse Methods in Poetry Illustrationنگاهی به روش های ماتیس در تصویرسازی شعر61721289910.22055/pyk.2012.12899ENHojatallahSaadatfarDepartman of Painting, Faculty of Art, Shahid Chamran University of Ahvaz ,Ahvaz,Iran0000-0002-1120-8689Journal Article20111001This article introduces and studies a different aspect of the works of a twen-tieth century artist called Henry Matisse. In addition to the special status of Matisse in twentieth century paintings, he had accepted many book illustra-tions which were some of the best artistic books of the century. Undoubt-edly, the authenticity of these books was reduplicated with the reputation of the painter as well as famous authors. Meanwhile, poetic prose and poetry were of Matisse`s interest because of their imaginative vitality. Most of the books he illustrated are poetry. Despite enrichment of color in his paintings, in these illustrations color is completely removed, but sketching symbols and visual qualities of the writing, using various methods and techniques, are at the service of visual expression of poetry. The artist`s loyalty to the text, the harmony of designs and texts on a page, the visual value of these designs, and the formation of an illustration in a book are some of the cases this paper reviews. In many cases, Matisse attempted to pick his favorite literary texts in order to align his own language with them, and consequently, all his il-lustrated books are univalent. <br />This paper is descriptive, relying on library sources as well as some scho-lastic websites, and required explanations regarding the history of the scheme are provided after the introduction. این مقاله به معرفی و بررسی جنبه ای متفاوت از آثار هنرمند قرن بیستم، هانری ماتیس اختصاص یافته است. علاوه بر جایگاه خاص ماتیس در نقاشی سده ی بیستم، او سفارش های متعددی را در زمینه مصوّرسازی کتاب نیز انجام داده است که جزو برترین کتاب های هنری قرن محسوب می شوند. اعتبار این کتب بی شک به علت همنشینی نام نقاش در کنار نویسندگان مطرح قرن دو چندان شده است. در این میان نثر منظوم و شعر به علت خاصیت خیال انگیزی آن، بسیار مورد علاقه ماتیس بوده است به طوری که قسمت بیشتر کتب مصورسازی شده ی او در حوزه ی شعر است. بر خلاف غنای خاص رنگ در نقاشی های او، در این تصویرسازی ها، رنگ به کلی حذف شده است و نمودهای طراحانه و کیفیات بصری خط با شیوه ها و تکنیک های متنوع در خدمت بیان تصویری اشعار درآمده است. میزان وفاداری هنرمند به متن، هماهنگی طراحی ها و نوشته ها در صفحه، ارزش های بصری این طراحی ها و نحوه ی شکل گیری تصویرسازی یک کتاب، از مواردی است که در این مجال بدان پرداخته می شود. در موارد بسیاری، ماتیس سعی نموده با انتخاب متون ادبی مطلوبش، زبان شخصی خود را با آن ها همسو کند، در نتیجه، تمام کتب مصور او به شیوه ای واحد تصویر شده اند. این مقاله با استفاده از منابع کتابخانه ای و برخی کتب موجود از جمله دایره المعارف ها و وب سایت های اینترنتی تخصصی به تحریر در آمده است. پیرامون پیشینه ی طرح منابع دیگری نیز وجود دارد که پس از مقدمه در مورد آن توضیح داده شده است. https://paykareh.scu.ac.ir/article_12899_2f090f7d84288d890104bb8ca110ae8c.pdfShahid Chamran University of Ahvaz
In collaboration with:
The Iranian Society of Visual ArtPaykareh2322-46221120120822Children Pictorial Creativityخلاقیت تصویری کودکان73781290010.22055/pyk.2012.12900ENAliAmiriDepartman of Painting, Faculty of Art, Shahid Chamran University of Ahvaz ,Ahvaz,IranJournal Article20110929The research focuses on the children painting with elements of cre-ativity in composition of their images. The subject of children’s paint-ings and the role it has being the pictorial language of its creator has always been of importance. <br />A large number of studies regarding this issue have been carried out but only a few focus on children’s creative illustrations while empha-sizing the importance of their emotions. This paper focuses on the popular related theories to the concept of creativity. It includes a case by case review of paintings by children aged 8 years to 10 years. The study analyzes the characteristics which show the creative manifesta-tions of emotions and complex feelings of a child. It helps the reader to further understand children’s mysterious paintings and their hidden characteristics which are indeed the most effective method for chil-dren to communicate with the outside world. <br />A history of the research is provided in the introduction. The statistical analysis is based on library field method and the research was carried out compounded by personal experiences. مقاله ی حاضر به بررسی آن دسته از نقاشی های کودکان می پردازد که در ساختار تصویر آن ها، نشانه هایی وجود دارد که بیان گر رویکرد خلاقانه ی نقاش است. موضوع نقاشی کودک و نقش آن به عنوان زبان تصویری صاحب اثر، از مقولات همواره جذابی است که پیرامونش تحقیقات گسترده ای صورت گرفته است، اما رویکرد علمی که بر مبنای تجزیه و تحلیل نقاشی، بیان خلاقانه ی کودک و تاکید بر احساسات و عواطفش پی گرفته شده باشد، کمتر مورد توجه بوده است. این نوشته قصد دارد با اشاره به برخی از مشهورترین نظریات مرتبط با مفهوم خلاقیت، ضمن بررسی موردی نقاشی کودکان 8 تا10 سال، ویژگی هایی را که روشن گر نمایش خلاقانه ی احساسات و درونیات پیچیده ی کودک است را تجزیه و تحلیل نماید و به درک و شناخت افزون تر مخاطب از جهان پر رمز و راز نقاشی کودک و خصلت های مستتر در نقاشی که کارآمدترین شیوه ی بیانی کودک برای ارتباط با جهان بیرون است، یاری رساند. روش این مقاله جهت دستیابی به نتیجه با استفاده از منابع کتابخانه ای، میدانی و مبتنی بر تحلیل نگارنده است.https://paykareh.scu.ac.ir/article_12900_c6959c871ddfc9ed816f5ecae529c458.pdf