Children Pictorial Creativity

Document Type : Original Article

Author

Departman of Painting, Faculty of Art, Shahid Chamran University of Ahvaz ,Ahvaz,Iran

Abstract

The research focuses on the children painting with elements of cre-ativity in composition of their images. The subject of children’s paint-ings and the role it has being the pictorial language of its creator has always been of importance.
A large number of studies regarding this issue have been carried out but only a few focus on children’s creative illustrations while empha-sizing the importance of their emotions. This paper focuses on the popular related theories to the concept of creativity. It includes a case by case review of paintings by children aged 8 years to 10 years. The study analyzes the characteristics which show the creative manifesta-tions of emotions and complex feelings of a child. It helps the reader to further understand children’s mysterious paintings and their hidden characteristics which are indeed the most effective method for chil-dren to communicate with the outside world.
A history of the research is provided in the introduction. The statistical analysis is based on library field method and the research was carried out compounded by personal experiences.

Keywords


Article Title [Persian]

خلاقیت تصویری کودکان

Author [Persian]

  • علی امیری
هیات علمی گروه نقاشی، دانشکده هنر، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران
Abstract [Persian]

    مقاله ی حاضر به بررسی آن دسته از نقاشی های کودکان می پردازد که در ساختار تصویر آن ها، نشانه هایی  وجود دارد که بیان گر رویکرد خلاقانه ی نقاش است. موضوع نقاشی کودک و نقش آن به عنوان زبان تصویری صاحب اثر، از مقولات همواره جذابی است که پیرامونش تحقیقات گسترده ای صورت گرفته است، اما رویکرد علمی که بر مبنای تجزیه و تحلیل نقاشی، بیان خلاقانه ی کودک و تاکید بر احساسات و عواطفش پی گرفته شده باشد، کمتر مورد توجه بوده است. این نوشته قصد دارد با اشاره به برخی از مشهورترین نظریات مرتبط با مفهوم خلاقیت، ضمن بررسی موردی نقاشی کودکان 8 تا10 سال، ویژگی هایی را که روشن گر نمایش خلاقانه ی احساسات و درونیات پیچیده ی کودک است را تجزیه و تحلیل نماید و به درک و شناخت افزون تر مخاطب از جهان پر رمز و راز نقاشی کودک و خصلت های مستتر در نقاشی که کارآمدترین شیوه ی بیانی کودک برای ارتباط با جهان بیرون است، یاری رساند. روش این مقاله جهت دستیابی به نتیجه با استفاده از منابع کتابخانه ای، میدانی و مبتنی بر تحلیل نگارنده است.

Keywords [Persian]

  • کودک
  • نقاشی
  • خلاقیت
  • بیان
  • ارتباط
- آنا، اولیوریو فراری (1371)، نقاشی کودکان و مفاهیم آن، ترجمه عبدالرضا صرافان، تهران، دستان.
- گلین.وی.توماس.آنجل.ام­جی.سیلکر   (1370)،   مقدمه ای بر روانشناسی نقاشی کودکان، ترجمه عباس مخبر، تهران، طرح نو.
- پاکباز رویین (1379)، دایره المعارف هنر، تهران، فرهنگ معاصر.
- بودو آلن (1358)، خلاقیت در آموزشگاه، ترجمه علی خان زاده ، تهران، سهامی چهر.
Volume 1, Issue 1
spring, summer
September 2012
Pages 73-78
  • Receive Date: 29 September 2011
  • Revise Date: 29 October 2011
  • Accept Date: 11 December 2011