Document Type : Original Article
Authors
Departman of Graphic Design, Art University of Tehran, Tehran, Iran
Abstract
Keywords
Article Title [Persian]
Authors [Persian]
روبهرو شدن با مسئولیتهای اخلاقی و اجتماعی در فرآیندِ رشدِ هر حرفه جایگاه ویژهای دارد و همواره مورد توجه دستاندرکاران آن حرفه است. بحث اخلاق در حوزهی طراحی گرافیک نیز ازجمله مباحث مهم و قابل بررسی است. پژوهش پیشرو در صددِ آن است که ضمن جستجو در حوزة طراحی گرافیک، رویکردهای اخلاقی مطرح در این رشته را شناسایی کند و با برجسته نمودن نقطه عطفهای تاریخِ طراحی گرافیک، دغدغههای اصلیِ مسئولیت و اخلاق را در این حرفه مشخص نماید. همچنین، دامنهی مسئولیت طراح گرافیک در مقابل معضلاتِ اجتماعی (همچون مصرفگرایی)، معضلات محیطی (همچون گرم شدنِ زمین) و مسئولیتِ انتقال و بیانِ حقیقت توسط طراح را مورد بحث قرار دهد. در این نوشتار هدف این است که محورهای اصلی مطرح در اخلاق حرفهای و دغدغههای اندیشمندان این حوزه مشخص شود و تعاریف و رویکردهای مبتنی بر اخلاق در طراحی گرافیک مورد کندوکاو قرار میگیرد. سپس موضوعات شاخص مطرحشده در حیطهی اخلاق در طراحی گرافیک شامل انتقال حقیقت، سرسپردگی طراح به سفارشدهنده، مسئلهی سلامت اخلاقی سفارشدهنده، حقوق طراحان همکار، حقوق طراحان زیردست، حقوق مخاطبان و وجدان حرفه ای بحث میشوند. در پایان، مسئولیتپذیری طراح در مقابل سایرین و همچنین تعهد به نوعی طراحی مسئولانه و انسانمحور به عنوانِ راهِ حلهای یافت شده در این نوشتار ارائه میشود. همچنین مشخص میگردد که برخی از جریانات اخلاق محور، موافق آگاهی دادن به مخاطب و برخی موافق با وجدان حرفه ای طراحان هستند.
Keywords [Persian]