قالیچه های محرابی بلوچ از اهمیت و اعتبار خاصی در بین فرش شناسان برخوردار است، چرا که نمایانگر آداب، رسوم و فرهنگ قومی است که سالیان درازی با تولید آن، هویت مشخص و جدایی در بین سایر مناطق برای خویش بدست آورده است؛ به گونه ای که با مطالعه ماهیت آن، به راحتی می توان از طریق مشاهده به بلوچ بودن یک قالیچه پی برد. زیبایی هنری قالیچه های محرابی بلوچ برخـاسته از ذهنیات هنرمندانـی است که تفکـرات دینـی خود را با شگفتی های محیط بیـرونی خویش چنـان زیبـا در هم آمیختـه اند و به نقش پردازی پرداخته اند که نمونه های عینی آن را چه در قالی ها و چـه در سایر دست بافته های آنان به وضوح می توان مشاهده نمود. بررسی رنگ و طرح قالیچه های محرابی بلوچ و پس از آن بررسی زیبایی شناسی رنگ و طرح آن از اهم اهداف این مقاله است. جمع آوری منابع کتبی و مقالات ارائه شده در باب قالیچه های محرابی بلوچ و همچنین مباحث زیبایی شناسی از بُعد اسلامی به شیوه کتابخانه ای و نوع پژوهش بصورت توصیفی- تحلیلی ارائه شده است. قالیچه های محرابی بلوچ از آنجا که رنگ و طرح منحصر به فرد خود را دارند، جنبه زیبایی شناسی آن منوط به شناخت دقیق فرهنگ، اعتقادات، آداب و رسوم این قوم است. حاصل تحقیق آن شد که جلوه های رنگی و نقوش خاص در پهنه متن قالیچه های محرابی بلوچ برآمده از باورهایی است که با زیبایی شناسی هنر اسلامی ارتباط نزدیک دارد و از بطن تفکر اسلامی سر برآورده است.
نیک اندیش, بهزاد, & چیت سازیان, امیر حسین. (1393). زیبایی شناسی رنگ و طرح در قالیچه های محرابی بلوچ. پیکره, 3(6), 41-53. doi: 10.22055/pyk.2015.13206
MLA
بهزاد نیک اندیش; امیر حسین چیت سازیان. "زیبایی شناسی رنگ و طرح در قالیچه های محرابی بلوچ", پیکره, 3, 6, 1393, 41-53. doi: 10.22055/pyk.2015.13206
HARVARD
نیک اندیش, بهزاد, چیت سازیان, امیر حسین. (1393). 'زیبایی شناسی رنگ و طرح در قالیچه های محرابی بلوچ', پیکره, 3(6), pp. 41-53. doi: 10.22055/pyk.2015.13206
VANCOUVER
نیک اندیش, بهزاد, چیت سازیان, امیر حسین. زیبایی شناسی رنگ و طرح در قالیچه های محرابی بلوچ. پیکره, 1393; 3(6): 41-53. doi: 10.22055/pyk.2015.13206