Document Type : Original Article
Authors
1 MA in Art Studies; Art Faculty; Alzahra University: Tehran, Iran.
2 Professor; Faculty of Art; Alzahra University, Tehran, Iran.
Abstract
Keywords
Article Title [Persian]
Authors [Persian]
در تمدن آشور، نقشمایه شیر بر روی نقوشبرجسته به عنوان مهمترین هنر آشوریان، بسیار جلوهگر شدهاست و شکارشیران یکی از مهمترین موضوعات نقوشبرجسته این تمدن است. ازین رو مسأله این تحقیق مطالعه نقششیر بر نقوشبرجسته آشوریان(دوره آشوربانیپال از 668-627 ق.م، دوره آشورِ جدید)، یعنی هزاره اول قبل از میلاد است. ماهیـت این پژوهش از نـوع تحقیقات تاریخـی و توصیفیتحلیلی اسـت و روش گـردآوری اطلاعـات از نــوع کتابخانهای است. این تحقیق سعی دارد با نگرشی در صحنههای شکارِ نقوشبرجسته آشوری که دارای نقشِ شیر هستند، به ماهیت و دلیل استفاده و همچنین کیفیت طرحِ نقوشبرجسته در این دوره، به عنوان هدف پژوهش، پی ببرد. در این راستا سوال پژوهش ازین قرار است: به چه علت شکار شیر نمادی از اقتدار پادشاهی آشوری و غلبه بر او نماد شکست دشمنان امپراتوری است؟ در نتیجه این پرسش باید گفت: صحنههای شکارشیر توسط پادشاهان آشوری که به فراوانی در دوره آشورنو یافت شدهاند، به عنوان نمادی از سلطنت و دفع و نابودیِ قدرت این جانور در قالب دشمن یا نیروی پلیدی و بیماریزا و همچنین تقدیم آن بصورت قربانی است که تنها توسط شخص پادشاه در قالب کاهنشاه صورت میگرفته است.
Keywords [Persian]