Document Type : Original Article
Author
Associate Professor, Department of Art, Faculty of Shushtar Art,Shahid Chamran University of Ahvaz,Iran
Abstract
Keywords
Article Title [Persian]
Author [Persian]
تغییر و تحول گرافیکی برندها، معمولاً تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تغییر مأموریت و بهدستآوردن سهم بیشتری از بازار یا حفظ آن و نیز عوامل اجتماعی، سیاسی یا پیشرفتهای فناورانه است. برخی از برندها و شرکتهای بزرگ با سابقه چند ده ساله، با گذشت زمان مجموعه عناصر بصری، نمادها و نشانههای قدیمی خود را کنار گذاشته یا بازنگری کرده و آنها را با قالبی جدید در معرض دید مشتریان خود قرار میدهند. تغییر چهره بصری برندها در طول زمان، ضمن اینکه نشان دهنده سلیقه بصری هر دوره است، بیانگر تحولات گرافیکی نیز هست. یکی از برندهایی که گرافیک بستههای محصول آن در طول زمان تغییر کرده، برند فریتولی است. این برند که در عرصه تولید تنقلات فعالیت میکند با هشت برند مختلف به نامهای دیگر یکی از نامآوران این عرصه است. اینکه بستهبندیهای این برند از ابتدا تا کنون چه تحولی را از سرگذارنده، مسئلهای است که در این پژوهش به آن پرداخته میشود. هدف این پژوهش توصیـف و تحلیـل تحـولات گرافیـک خصوصاً حوزه بستهبندی و شناخت عوامل مؤثر بر این تحولات است. چیستی تحـولات انجـام گرفته در بستـههای برنـد گفته شده، سؤالی است که در این پژوهش به آن پاسخ داده میشود. رویکرد این پژوهش کیفی است که به شیوه توصیفی و تحلیلی ارائه میشود، منابع این پژوهش اسناد کتابخانهای و پایگاهای اطلاعاتی است. یافتههای این مقاله نشـان میدهـد که علیرغـم مقاومت برخی از برندهای معتبر در مقابل تغییر در بستهبندی که دلایل آن درمقاله آمده، برندهای بررسی شده، طراحی بستههای خود را تغییرداده یا بازنگری کرده، اما در این فرآیند همچنان کانال ارتباطی خود با مشتری را که همان حفظ هویت بصری محصول است با عناصر حداقلی نیز حفظ کردهاند.
Keywords [Persian]