Document Type : Original Article
Authors
1 Associate Professor, Department of Art, Faculty of Shushtar Art,Shahid Chamran University of Ahvaz,Iran
2 MSc of Art Research ,Department of Reserch Art, Faculty of Shushtar Art, Shahid Chamran University of Ahvaz,Iran
Abstract
Keywords
Article Title [Persian]
Authors [Persian]
آموزش هنر در مدارس که به طور عمده متمرکز بر هنرهای تجسمی، چون طراحی، نقاشی وخوشنویسی است، علیرغم اینکه سابقهای طولانی دارد، اما به دلایل مختلف تاکنون چندان جدی گرفته نشده و در مواردی دیده شده که دانشآموزان در ایام تحصیل علائق هنری خود را در رشتههای تجسمی نامبرده در خارج از مدرسه پیگیری میکنند. با توجه به این مسئله، این پژوهش در نظر دارد، به سه سؤال بنیادی، چرائی عدم اتکاء دانشآموزان به آموزش رشتههای هنری در مدارس و دلیل پیگیری آموزش آن در آموزشگاهای آزاد نسبت به مدارس و نیز هدف کلی دانشآموزان ازفراگیری دروس هنری در خارج از مدارس، پاسخ دهد. نمونه جامعه مورد مطالعه هنرجویان چند آموزشگاه آزاد اهواز است. فرض این است علت گرایش دانش آموزان به آموزش هنر در آموزشگاهای آزاد، نشأت گرفته از پیگیری یک تخصص هنری به صورت حرفهای در آینده است. هدف این پژوهش، شناخت مهمترین انگیزه دانشآموزان برای یادگیری مهارتهای هنری در آموزشگاهای آزاد هنری در طول سالتحصیلی است. روش این تحقیق پیمایشی است که با محور قرار دادن سه پرسش بنیادی اشاره شده و طرح سؤالاتی مرتبط با سه پرسش مطرح شده، براساس طیف لیکرت، نتیجه را ارائه میکند. یافتههای این مقاله نشان میدهد، علت استقبال دانشآموزان از آموزش هنر فراتر از مدرسه و بهطور خاص در آموزشگاهای آزاد، نشأت گرفته از علاقۀ آنها به حرفهای شدن در رشتهای خاص در آینده است.
Keywords [Persian]