Aesthetic, Decorative and Structural Aspects of the Golden Chandeliers of Qajar era Kept in Museum of Hazrat Masoumeh (pbuh) Shrine

Document Type : Original Article

Authors

1 MA in Graphics. A lecturer at Tehran Soore University. Iran

2 MA in Illustration; A lecturer at Tehran Soore University; Iran.

Abstract

Chandelier is one of the illumination devices used as hanging from the ceiling. Unlike other illumination devices, which are used merely to illuminate the surrounding environment, chandeliers are rooted in religious beliefs and hence they are usually used in religious places. The present research aimed at studying the golden chandeliers of Qajar era kept in Museum of Hazrat Masoumeh (pbuh) Shrine in terms of aesthetics, structure, color, decoration and design. Why various ornate chandeliers have been used in the Museum is the research question of this study. Ali Asghar Daraie (1998), Nazeleh Rahmani (2001) and Mahnaz Shayestehfar (2002) studied mirror chandeliers in terms of function and illumination. In this study, however, several gold-inlaid chandeliers in Museum of Hazrat Masoumeh (pbuh) Shrine were studied in terms of aesthetic considerations.  

Keywords


Article Title [Persian]

زیبایی شناسی، تزئینات " قندیل‌های طلا" در موزه آستانه مقدسه حضرت معصومه (س) با تکیه بر ساختار

Authors [Persian]

  • هانیه غیثی 1
  • ویکتوریا کریمی 2
1 کارشناسی ارشد گرافیک. مدرس گروه گرافیک. دانشگاه سوره تهران. ایران
2 کارشناسی ارشد تصویرسازی. هیات علمی گروه گرافیک. دانشگاه سوره تهران. ایران
Abstract [Persian]

قندیل یـکی‌ از‌ انـواع‌  وسایل روشنایی است که به­ صورت آویخته از سقف مورد استفاده قرار می‌گیرد.  این شئِ برخلاف دیگر وسایل روشنایی که صرفاً جنبه روشنایی به محیط را دارند، دارای ریشه و پیشینه دینی است و معمولاً در اماکن مذهبی از آن استفاده می­شود. مقاله حاضر  با رویکرد زیباشناختی به بررسی ساختار، رنگ، نقوش و تزئینات، قندیل‌های ساخته شده از جنس طلا دوره قاجار که در موزه آستانه مقدسه حضرت معصومه (س) موجود است می­پردازد. مسئله این  مقاله تحقیق، چرایی وجود قندیل­ های متعدد و متنوع در حرم حضرت معصومه(س) و بررسی انواع تزئینات به­ کار رفته در آن­ها است. سوال اصلی پژوهش حاضر بدین شرح است:  قندیل­ هایی اهدائی حرم حضرت معصومه (س) در قم، چه ویژگی­ هایی دارند و تزئینات اصلی آن­ها  چیست و سازندگان آن چرا و چگونه آن­ها را به کار برده ­اند. این مقاله، با بررسی سه نمونه از قندیل­ های حرم حضرت معصومه (س) و مقایسه آن­ها با یکدیگر، نتایج خود را با ترکیبی از روش­های توصیفی، تحلیلی وتطبیقی و استفاده از تصاویر  قندیل‌های موزه حضرت معصومه و منابع کتابخانه‌ای ارائه می­کند. نتایج  سه قندیل طلایی موجود موزه آستانه حضرت معصومه، از لحاظ زیبایی ­شناسی ظاهری و ساختار، با توجه به رنگ  و استفاده از سنگ­ های تزیینی پرتلالو که پر تعداد هم هستند و با تناسب خاصی به­ کار رفته­اند، و نیز با توجه به هنر مرصع­کاری و مینا­کاری استفاده شده بر روی قندیل، به  نظر می­رسد که به تنهایی اثر هنری کاملی خلق شده است، اما وقتی  که این قندیل­ها در جایگاه واقعی خود قرار می­ گیرند و با نور تلفیق می شوند در می ­یابیم که بازی نور و رنگ عجیبی به راه می­ افتد که جلوه معنوی فضا را دوچندان می­ کند.

Keywords [Persian]

  • زیبایی‌شناسی
  • قندیل
  • تزئینات
  • موزه حرم حضرت معصومه (س)
- بختیاری، امیرهوشنگ(1382). منصب چراغچی در عتبات عالیات. تاریخ اسلام (15): 156-127.
- حاتمی، فاطمه (1385). قندیل نماد نور الهی: وقف میراث جاویدان (54): 51-86.
- دارایی، علی‌اصغر(1377). قندیل‌های جان و نگاه دینی. رشدآموزش معارف اسلامی 37-32: (33).
- دهـخدا، علی‌اکبر(1372). لغـت‌نامه دهـخدا، تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تـهران. دوره جـدید، ج 11.
- دیماند، موریس‌اسون(1365). راهـنمای صنایع اسلامی. ترجمة عبدالله فریار. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
- رحمانی، نازله(1380). معرفی یک قندیل استثنایی از دوره صفویه. گلستان قرآن (68): 26-22.
- رشیدالدین فضل‌الله (1393). وقـف‌نامه ربع رشیدی. به کوشش مجتبی مینوی و ایرج افشار. تهران: انتشارات انجمن آثـار مـلی. ص 861-166.
- ریاضی، محمدرضا(1375). فرهنگ مصور اصطلاحات هنر ایران. تهران: چاپ‌خانه دانشگاه‌الزهرا.
- رید، هربرت‌ادوارد(1367). کتاب هنر. ترجمه یعقوب آژنـد. تهران: انـتشارات مـولی.
- سوانه، پیر(1393). مبانی زیباشناسی. مترجم محمدرضا ابوالقاسمی. تهران: نشر ماهی.
- شایسته‌فر، مهناز(1381). جایگاه و نمود مذهب در قندیل‌های ایرانی. مشکوه 148-154.
- گرگانی، مهرانه(1376). ابزار و روشنایی در هنر اسلامی و نور در معماری ایران. مجله میراث فرهنگی (71): 45.
- موسوی‌لر، اشرف‌السادات؛ یاقوتی، سپیده(1393). زیبایی‌شناسی کلام وحیانی قرآن. جلوه هنر (12): 18-5.
- نجم‌الدین، فواد(1392). تبیین تجربة زیبایی‌شناختی. مجله فلسفه نو. شماره زیبایی‌شناسی.
- Eaton, M. M.(2005). Aesthetic Experience, In D. M. BORCHERT (Ed) Encyclopedia of Philosophy (Vol. 1). MacMillan.
- Matravers, D. (2003). The Aestheti Eperiene. British Journal of Aesthetis . 43 (3).
- Shelley, J. (2012 Edition). The Concept of the Aesthetic. In E. N. (ed.). Stanford Encyclopedia of Philosophy