بررسی تحولات اجتماعی در رشد منظره نگاری هلند در قرن هفدهم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشکده هنر دانشگاه شهید چمران اهواز- ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر. دانشکده هنر. دانشگاه شهید چمران اهواز .ایران

چکیده

توجه به عالم طبیعت به عنوان لذت، حظ زیبایی شناختی و کار هنری، تاریخچه ای دارد که تبار­شناسی آن ما را به فهم انواع تجارب تاریخی و انسانی انباشته شده در مفاهیم طبیعت و منظره نزدیک می­ کند. در دوره باروک تنوع سبک­ ها وگرایشات به اوج خود رسید. آن­ها معمولاً یک مضمون را درطول دوره­ای خاص یا منطق ه­ای خاص ترجیح می­ دادند. یکی از این گرایشات منظره نگاری بود، که تا قبل از آن در نقاشی­ ها فقط در پس زمینه استفاده می­ شد، اما در سده هفدهم به صورت موضوع اصلی مورد توجه قرار گرفت. ژانر منظره در اروپا از تجربۀ طبیعت به­ عنوان یک عامل و ارزش فرهنگی برجسته، در جوامعی که به تدریج مدرن می ­شدند بیرون آمد. این مقاله توصیفی در باب منظره نگاری قرن هفدهم در هلند  و مطالعه  ه­ای در باب ارتباط میان"منظره" و "ارزش فرهنگی" است. مسئله این پژوهش چرائی توجه به منظره‌پردازی در هلند است. این­که چه چیزی سبب شد که هلندی­ ها با انگیزه­ای خاص به منظره نگاری به ­پردازند، سؤالی است که دراین پژوهش بدان پاسخ داده می‌شود؟ هدف این نوشتار شناخت بیشتر ژانر «منظره»در نقاشی است. در مجموع در این نوشتار، ژانر منظره­نگاری هلند از لحاظ محتوا و درون­ مایه تحلیل  می ­شود. شیوه تحقیق این مقاله کیفی بوده و روش جمع­ آوری اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانه ­ای صورت پذیرفته است.

کلیدواژه‌ها


- Akhgar,M(2013). Eye and Landscape. Herfey-e-Honarmand Quarterly, No 48. 
- Andrews, M. Landscape and Western Art(2009). Translated by Babal Mohaghegh. Tehran: Iranian Academy of the Arts.
- Clark, K. Landscape into Art(1991). Translated by Behnam Khavaraan. Tehran: Termeh Publication.