Document Type : Original Article
Author
M.A. Student of Art Research, Faculty of Arts, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
Abstract
Keywords
Article Title [Persian]
Author [Persian]
اهمیت آفرینش آثار هنری یگانه همواره مطرح بوده است و سنجش میزان اصالت آثار هنری از مسائل مهم هنر است. اما با پیدایش هنر پستمدرن، بازگشت مستقیم و صریح به تاریخ و سنت و ارجاعدهیهای برونمتنی، در آثار هنری، چهرهای متفاوت از هنر به نمایش گذاشت و ازآن خودسازی که به نوعی خوانش جدید از یک اثر هنری دیگر بود، مورد توجه هنر پست مدرن قرار گرفت. با آغاز این دوره، تفاوت ازآنخودسازی در هنر و سرقت هنری و چگونگی ارزیابی اصالت یک اثر که به شیوه ازآنخودسازی خلق شده است، از جمله مباحث چالشبرانگیز ارزشگذاری آثار هنری شد. این جستار در پی آن است تا با بررسی شیوۀ ازآنخودسازی و میزان اصالت آثار هنرهای تجسمی خلق شده طی این فرآیند به کارکرد و تأثیر آن به پردازد و به این پرسش که ازآنخودسازی، تا چه اندازه با سنجههای اصالت در تقابل یا همسو است، پاسخ دهد. این مقاله از لحاظ هدف نظری است و هدف اصلی آن شناخت و آگاهی از مباحث ازآنخودسازی و مفاهیم مرتبط با اصالت و مؤلفه های آن است. روش تحقیق این پژوهش کیفی است و شیوۀ بیان و ارائه داده های آن توصیفی تحلیلی است. دادههای این مقاله برآمده از منابع کتابخانهای و پایگاههای اطلاعاتی است. در این پژوهش نشان داده شد که در آثار هنری پستمدرن که براساس شیوۀ ازآنخودسازی خلق شدهاند، تغییرات زیادی در شاخصهای اصالت مطرح است که از آن جمله، اهمیت کنش اجتماعی نسبت به اثر هنری و ارجحیت اصالت فکری در آفرینش هنری است.
Keywords [Persian]