Document Type : Original Article
Author
Faculty of Islamic Arts, Tabriz Islamic Art University, Tabriz, Iran
Abstract
Keywords
Article Title [Persian]
Author [Persian]
بیان مسئله: با اختراع خط ارمنی، زبان بصری مینیاتور ارمنی نیز تحولات بزرگی را پشت سر نهاد که در مکاتب واسپوراکان، کیلیکیه، هایک، آنی، کریمه، گلدزور، داتو تجلی یافت. یکی از مشخصههای مینیاتور ارمنی، کاربرد فراوان و متنوع نقوش گیاهی جهت تزئین متون دینی نظیر انجیل، جاشوتس، شاراکان و نیز کتب دیگر با موضوعات طب، تاریخ و نظایر آنها است. تقسیم ارمنستان، به دو بخش غربی و شرقی در سده پنجم به بعد، تحت نفوذ ایران و بیزانس، بر اشتراکات فرهنگی و هنری ایران و حوزه قفقاز تأکید میکند. با توجه به آنچه گذشت سؤال این است که نقوش گیاهی، به چند شکل در مینیاتور ارمنی مصور شده و تشابهات آن با نگارگری ایرانی چیست؟
هدف: شناخت بهتر نقوش ایرانی و ارمنی و تشابهات وتمایزات آن ها
روش پژوهش: این پژوهش تطبیقی است که شیوه توصیفی ـ تحلیلی یافته های آن ارائه میشود منابع این پژوهش کتابخانه ای و برگرفته از پایگاه های اینترنتی است.
یافتهها: این پژوهش نشان داده است که نقوش گیاهی به پنج صورت در مینیاتور ارمنی حضور دارند: نقش گیاه برای تصویرسازی عین به عین متن، نقش گیاه برای توصیف روایت، نقش خلاصه شده و هندسی گیاه برای پر کردن خلأ، نقش گیاه به عنوان نماد و استفاده از نقش انتزاعی گیاه برای اهداف زیباشناسانه است. همچنین بررسی این پژوهش نشان داد که در چهار شکل از مصورسازی نقوش گیاهی، مشابهتهایی میان مینیاتور ارمنی و ایرانی وجود دارد. اما شکل سوم، یعنی خلاصهسازی هندسی فرم نقوش گیاهی با هدف ایجاز، در مینیاتور ایرانی قابلمشاهده نیست.
Keywords [Persian]
- Adamova, A. T. & Bayani, M. (2016). Persian Painting، The Arts of the Book and Portraiture. London، Thames & Hudson.
- Adontz, N. (1970). Armenia in the Period of Justinian، The Political Conditions Based on the Naxarar System (translated by Nina G. Garsoïan). Belgium، Peeters Publishers.
- A. G. Abrahamyan (1959). Matenadarani Dzeragir Gandzere , Yerevan، Haybedherad.
- Der Nersessian, Sirarpie & Agemian (1896), Miniature Painting in the Armenian Kingdom of Cilicia from the Twelfth to the Fourteenth Century. Washington، D.C، Dumbarton Oaks, Trustees for Harvard University.
-Dournovo, L. A. )1967( .Haykakan Manranekarchootiun. Khembagerootiun yev Arajaban R.G. Drampian.Yerevan، Hayastan Heradarakchootiun.
- Sevak, Goorge (1962) Mashtots Mesrop, Haykakan Ou Gereri Matenagerootian Skezbnavoroome, Yerevan، Haybedherad.
- Abgaryan, G.V. (1969). Matenadaran, Yerevan، Hayastani Bedakan Heradarak chootiun,HOLY BIBLE، King James. Version 2011. United Kingdom، Collins.
- Kurdian, H. (1942). An Important Armenian MS. with Greek Miniatures. Journal of the Royal Asiatic Society, 74( 3-4), 155-162.
- Kurdian, H. (1941). An Armenian MS. with Unique Mongolian Miniatures. Journal of the Royal Asiatic Society, 73( 2), 145-148.
- Mathews, T.F & Taylor, A. (2001). The Armenian Gospels of Gladzor، The Life of Christ Illuminated. United States، Getty Publication.
- Maxwell, K. (1997) .Miniature Painting in the Armenian Kingdom of Cilicia from the Twelfth to the Fourteenth Century. Sirarpie Der Nersessian, Sylvia Agemian and Anne-Marie Weyl Carr, Speculum. The University of Chicago Press on behalf of the Medieval Academy of America. 72(4), 1159-1162
- Nersessian, V. (2001). The Bible in the Armenian Tradition. Los Angeles، Getty Publications.
- Nersessian, V. (2001). Treasures from the Ark، 1700 Years of Armenian Christian Art. 1st Edition, Pub، Oxford University Press.