The visual and auditory representation of space and time in Roman Opalka’s multimedia works

Document Type : Original Article

Author

Assistant Professor, Department of Visual Communication, Faculty of Arts and Humanities, Shahrekord University, Shahrekord, Iran

Abstract

Problem definition: The formation of various arts is achieved based on a theoretical basis and these foundations have created operational differences between the arts for the performing way of the art work, thus becoming a significant basis for the artists with the new spatial and temporal changes. Meanwhile, the multimedia artists have formed a new field in which at least some studies have been conducted in Iran and the need to identify its obvious and hidden aspects is still felt. Classifying the types of multimedia art, the present study aims to investigate how the visual and auditory representations of the space and time are performed in Roman Opalka’s multimedia works.
Objective: The aim of this article is to identify the concepts of space and time in the multimedia works of Roman Opalka as a case study as well as to explain the effect of visual qualities of these artworks.
Research method: The present research has been conducted based on an analytical-descriptive approach and the required information has been collected using library method.
Results: Activating the realm of indexical signs, both visually and aurally, Opalka seeks to enhance the connection between the art and the world in a quasi-scientific way, preventing the works from being mere illusions. In addition, drawing the attention of the audience and art toward the existence and consciousness, Opalka attempted to provide a sense of the time invalidity through creating multidimensional readings. The time reading in Opalka’s works is conducted in a linear and nonlinear manner and also the space and time in them are flowing and dynamic having metaphorical meanings such as the concept of death and declination.

Keywords


Article Title [Persian]

شیوۀ بازنمایی دیداری و شنیداری فضا و زمان در آثار چند رسانه ایِ «رومن اوپالکا»

Author [Persian]

  • راضیه مختاری دهکردی
استادیار گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنر و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران
Abstract [Persian]

بیان مسئله: در  هنر جدید فضا و زمان از عناصر مهم مورد توجه هنرمندان این عرصه است. یکی از این هنرمندان «رومن اوپالکا» است که از این عناصر در آثار خود استفاده کرده است. در این میان مسئله این پژوهش، نخست طبقه ­بندی انواع هنر چندرسانه­ ای و سپس چگونگی بازنمایی دیداری و شنیداریِ فضا و زمان در آثار چندرسانه ­ایِ رومن اوپالکا است.
هدف: هدف این پژوهش، شناسایی مفهوم فضا و زمان در آثار چندرسانه ­ای رومن اوپالکا به عنوان مورد مطالعه و تبیین تأثیر کیفیات بصری آثار چند رسانه­ ای این هنرمند است. 
روش پژوهش: پژوهش حاضر به روش توصیفی ـ تحلیلی صورت گرفته و گردآوری اطلاعات به شیوۀ کتابخانه­ ای است.
یافته‌ها: اوپالکا با فعال کردن حوزۀ نشانه­ های نمایه ­ای چه به ­صورت دیداری و چه به­ صورت شنیداری، سعی در تقویت ارتباط هنر با جهان به شیوه ­ای شبه علمی دارد و آثار را از حوزۀ صرفاً توهمی بیرون می­ راند. اوپالکا با معطوف کردن توجه مخاطب و هنر به وجود و آگاهی، بر آن است تا حس بی­ اعتباری زمان را با ایجاد خوانش­ های چند وجهی فراهم کند. خوانش زمان در آثار اوپالکا به صورت خطی و غیر خطی است. همچنین فضا و زمان در آثار اوپالکا سیال و پویا و دارای مفاهیمی استعاری نظیر مفهوم مرگ و میرایی است.

Keywords [Persian]

  • هنر چند رسانه‌ای
  • رومن اوپالکا
  • بازنمایی دیداری
  • بازنمایی شنیداری
-اوکویرک، اتوجی؛ استینسون؛ ویگ؛ بون و کایتون. (1393). مبانی هنر: نظریه و عمل (ترجمه محمدرضا یگانه‌ دوست). تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌­ها (سمت).
-مختاری دهکردی، راضیه؛ نادعلیان، احمد و مراثی، محسن. (1397). ماهیت فضا و زمان در آثار چند رسانه‌­ای کتی پاترسون. نشریه هنرهای زیبا - هنرهای تجسمی، 23(3)، ۲۱ -۳۰.
-مختاری دهکردی، راضیه؛ نادعلیان، احمد و مراثی، محسن. (1397). فضا و زمان در هنر چند رسانه‌­ای با تأکید بر آثار دنیل استیگمن مانگرن و الساندرو راواگنان. نشریه جهانی رسانه، 13(2)، 276-301.
-مصباح، گیتا و زهرا رهبرنیا. (1390). پیوستار زمانی- مکانی باختین در هنرتعاملی جدید. نشریه مطالعات تطبیقی هنر، 1(1)، 1-15.
-De Jongh, K & Gold, S. (2010). Roman Opalka: Time Passing. Leiden, Netherlands: Global.
-Lodermeyer, P. (2013). Personal Structures: Works and Dialogs. New York: Global Art Affairs Publishing,
-Lucie Smith, E. (2004). Art Terms (Dictionary of Art Terms). London: Thames& Hudson.
-McClain, J. (2009). Time in the visual arts: Lessing and Modern Criticism. Copenhagen: Forlaget politisk revy.
-Ring Peterson, A. (2015). Installation Art: Between Image and Stage. Distributed for Museum Tusculanum Press.
-www.christies.com/features/Opalka-5583-1.aspx (تاریخ بازیابی 28/11/2017)