A comparative study of the artwork concept in modern and postmodern eras and its impact on the museumization process (with emphasis on visual artworks)

Document Type : Original Article

Authors

1 Master of Arts Research, Faculty of Art, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran

2 Assistant Professor, Department of Graphics, Faculty of Arts, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran

Abstract

Problem definition: Comparing the concept of artwork in both modern and postmodern periods, the present study deals with the effect of these two currents on the museumization process of the work. The questions of this research are as follows: Given the vastness of the contemporary art field and formation of conceptual art with various materials, what are the criteria for selecting an artwork in contemporary art museums and how social conditions and artistic discourses such as modernism and postmodernism affect the museumization of the work?
Objective: The aim of this study is to propose specific criteria for the selection of artworks in contemporary art museums and the research scope includes the works in the field of visual arts.
Research method: The current research has been conducted based on a qualitative approach, and the results have been presented in a descriptive and analytical manner by comparing the concept of an artwork in the modern and postmodern periods. The data collection has been also performed using library resources and databases.
Result: The art museums play an active role in the satisfaction of people as well as the global attitude towards art. For this reason, they should have obvious criteria for selecting artworks and defining the masterpiece of their collections. According to this points, museums, along with the artists and museum owners, should involve the socially active groups such as art teachers and sociologists in order to compile and define the art work and set policies for selecting them according to the subcultures with the participation of socially active groups such as art education professors and sociologists, and also contribute to the development of these cultures and not compare them with professional artists with the aim of strengthening indigenous cultures and preserving their values.

Keywords


Article Title [Persian]

مطالعه تطبیقی مفهوم اثر هنری در دوران مدرن و پست مدرن و تأثیرآن بر فرآیند موزه‌ای شدن اثر (با تأکید بر آثار تجسمی)

Authors [Persian]

  • ندا عزیزیه 1
  • منصور کلاه کج 2
1 کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2 استادیار گروه گرافیک، دانشکده هنر، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
Abstract [Persian]

بیان مسئله: پژوهش حاضر با  تطبیق مفهوم اثر هنری در دو دوره مدرن و پست‌مدرن به تأثیر این دو جریان بر فرآیند موزه ­ای شدن اثر هنری می‌پردازد. پرسش‌های این پژوهش، این چنین است: با توجه به گسترده بودن قلمروی هنر معاصر و شکل‌گیری هنر مفهومی با مواد و مصالح متنوع، معیارهای انتخاب اثر هنری در موزه‌های هنری معاصر چیست و شرایط اجتماعی و گفتمان‌های هنری چون مدرن و پست مدرن چگونه بر موزه‌ای شدن اثر تأثیرگذارند؟
هدف: هدف این پژوهش پیشنهاد معیارهای مشخصی برای انتخاب آثار در موزه­ های هنری معاصر است و دامنه این پژوهش آثار حوزه تجسمی است.
روش پژوهش: رویکرد این پژوهش کیفی است که به شیوه توصیف و تحلیلی با تطبیق مفهوم اثری هنری در دوره مدرن و پست مدرن نتایج آن ارائه شده است. داده‌های این پژوهش به دست آمده از منابع کتابخانه ­ای و پایگاه­ های اطلاعاتی است.
 یافته‌ها: گفتمان دوران مدرن با رویکرد نخبه‌گرا و گفتمان پسامدرن با رویکرد جامعه‌گرا بر فرآیند موزه‌ای شدن اثر تأثیرگذاشتند. در دوران معاصر هنوز هم معیارهای موزه‌های هنری معاصر برای گزینش آثار، غالباً همان رویکرد مدرنیتسی است. علت رویکرد غالب مدرنیستی کنونی موزه‌ها برای گزینش ‌آثار، این بوده که جامعه محوری پسامدرنیست‌ها، خالی ازچالش نبوده است. در تمام دوران‌ها گفتمان‌های غالب جامعه بر فرآیند موزه ­ای شدن آثار تأثیر داشته و چالش مهمی میان موزه‌داران و جامعه هنری غالب ایجاد کرده است.
 

Keywords [Persian]

  • موزه هنر معاصر
  • مدرن
  • پست مدرن
  • موزه‌ای شدن
  • آثار هنری
- استیرل، هیتو. (1391). آیا موزه یک کارخانه است؟ در موزه یک کارخانه است: مجموعه راهنمای سیاسی برای هنر (مترجم ایمان گنجی و کیوان مهتدی). تهران: حرفه هنرمند.
- اسمیت، ادوارد لوسی. (1389). مفاهیم و رویکردها در آخرین جنش­‌های هنری قرن 20. (مترجم علیرضا سمیع آذر). تهران: چاپ و نشر نظر.
- اسمیت، ادوارد لوسی. (1389). مفاهیم و رویکردها در آخرین جنبش­‌های هنری قرن بیستم (جهانی شدن و هنر جدید). (مترجم علیرضا سمیع آذر).  تهران: چاپ و نشر نظر.
- الماسی، مریم. (1395). نقش فرآیندهای موزه­ای شدن اشیاء در تعریف هنر (کارشناسی ارشد گروه مطالعات موزه). دانشکده حفاظت و مرمت، دانشگاه هنر تهران، ایران.
- برت، تری. (1391). نقد هنر، شناخت هنر معاصر (مترجم کامران غبرایی). تهران: انتشارات نیکا.
- دانتو، آرتور کلمن. (1399). آنچه هنر است (مترجم فریده فرنودفر). تهران: نشر چشمه.
- دوله، آندره. و مه‌رس، ف. (2013). مفاهیم کلیدی موزه‌­شناسی (ترجمه‌ کورس سامانیان، مرضیه حکمت، معصومه کریمی و آرماند کولین). قابل دسترسی:
www.researchgate.net/publication/340279588_Key_Concepts_of_Museology_Translation_into_Persian
- دیکی، جورج. (1393). هنر و ارزش (مترجم مهدی مقیسه). تهران: ترجمه و نشر آثار متن.
- رامین، محمد علی. (1394). مبانی جامعه شناسی هنر. تهران: نشرنی.
- شایگان­‌فرد، نادر. (1388). جایگاه موزه در تأملات زیبایی شناسانۀ جان دیویی. فصلنامه زیباشناخت، (21)، 85-104.
- میه، کاترین. (1388). هنر معاصر تاریخ و جغرافیا (مترجم مهشید نونهالی). تهران: چاپ و نشر نظر.
- هوفمن، ینس. (1397). الفبای هنر امروز (مترجم افرا صفا). تهران: چاپ و نشر نظر.
-www.moma.org