Document Type : Original Article
Authors
1 Faculty of Islamic Azad University, Professor Hessabi Branch, Tafresh, Iran
2 Faculty of Education, University of British Columbia, Vancouver, Canada
Abstract
Keywords
Article Title [Persian]
Authors [Persian]
بیان مسئله: آموزش طراحی متکی به فرآیندهای پویا، مشارکتی و خلاق است. فارغ از در نظر گرفتن تفاوتهای ذاتی رشتههای علوم انسانی، مهندسی و یا دیگر رشتهها با رشتههای هنر و دیزاین، پلتفرمهای مناسب کلاسهای معلممحور، فاقد تواناییهای مناسب برای ایجاد فرآیندهای پویا و خلاق هستند. این چالشی است برای آموزش مجازی درسهای عملی، کارگاهی و طراحی که نیاز به فضاهایی استودیویی دارند.
هدف: به اشتراکگذاری درسآموختهها در به کارگیری ابزار و راهکارهای موازی برای بازگرداندن فرآیندهای یادگیری پویا، مشارکتی و خلاق به کلاسهای استودیوی طراحی است.
روش پژوهش: این پژوهش از نوع کیفی و با روش تحقیق مبتنی بر طراحی (DBR) انجام شده است. این روش تحقیق با دربرگرفتن چرخههای تکرارشوندۀ طراحی، ارزیابی، طراحی مجدد، مناسب تحقیق حاضر شناخته شد.
یافتهها: تمهای به دست آمده شامل امکان کار گروهی، چندرسانهای بودن، مدیریت زمان توسط دانشجو با تمرکز و بهرهوری، مشاهدۀ فرآیند یادگیری و تفکر با امکان اصلاح و بهبود، و نیاز سواد دیجیتال با کدهای مستخرج از دادهها به عنوان واحد تجزیه و تحلیل در روش کیفی پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. در این مقاله درسآموختهها از دو استودیوی مجازی طراحی متفاوت، هر دو با استفاده از پلتفرم پدلت مورد مطالعه قرار گرفتهاند.
Keywords [Persian]