Lessons Learned from Digital Design Studio during the Outbreak of COVID-19

Document Type : Original Article

Authors

1 Faculty of Islamic Azad University, Professor Hessabi Branch, Tafresh, Iran

2 Faculty of Education, University of British Columbia, Vancouver, Canada

Abstract

Problem Definition:While universities are keeping their classrooms virtual because of the outbreak of COVID-19, it is not yet clear when they will be able to return to the "normal" status. Developing virtual lectures has become a solution for many fields. However, the teacher-centered lecture-style classes are not responsive to design studios, which rely on dynamic, collaborative, and creative processes. Providing similar platforms to instructors for online teaching in different disciplines, from theoretical to practical courses, in Iran has become a challenge for design courses that require studio spaces.
Objective: The aim is to share lessons learned in applying parallel approaches and tools to restore active, collaborative, and creative learning processes into design studio classes.
Research Method: Drawing on Design-Based Research (DBR) approach, which is a qualitative methodology to refine and improve learning practices in iterative cycles of designing, evaluating, and re-designing, this paper aims at sharing some learned lessons from developing virtual design studios using the potentials of the existing digital tools that can bring dynamic learning spaces to design education in the virtual world.
Results: The emerged themes included collaboration and group work, ability to upload and download multiple formats, possibility of student-centered asynchronous time management leading towards improving students’ learning experiences, observation of learning and thinking process with the possibility of refinement and improvement, and necessity of digital literacy. Codes and themes were extracted from data as units of analysis using Thematic Analysis in this qualitative research. This paper includes the lessons learned from two different design studios: a Basic Design studio for undergraduate Architecture students, and a participatory design studio for non-designer Ph.D. students. In both studios, Padlet platform was used a virtual space to collaborate and share ideas.

Keywords


Article Title [Persian]

درس‌ آموخته‌هایی از استودیوهای مجازی دیزاین در زمان شیوع COVID 19

Authors [Persian]

  • سوزان حبیب 1
  • سروه نقشبندی 2
1 استادیار گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پروفسور حسابی تفرش، ایران
2 پژوهشگر، دانشکده آموزش، دانشگاه بریتیش کلمبیا، ونکوور، کانادا
Abstract [Persian]

بیان مسئله: آموزش طراحی متکی به فرآیندهای پویا، مشارکتی و خلاق است. فارغ از در نظر گرفتن تفاوت‌های ذاتی رشته‌های علوم انسانی، مهندسی و یا دیگر رشته‌ها با رشته‌های هنر و دیزاین، پلتفرم‌های مناسب کلاس‌های معلم‌محور، فاقد توانایی‌های مناسب برای ایجاد فرآیندهای پویا و خلاق هستند. این چالشی است برای آموزش مجازی درس‌های عملی، کارگاهی و طراحی که نیاز به فضاهایی استودیویی دارند.
هدف: به اشتراک‌گذاری درس‌آموخته‌ها در به کارگیری ابزار و راهکارهای موازی برای بازگرداندن فرآیندهای یادگیری پویا، مشارکتی و خلاق به کلاس‌های استودیوی طراحی است.
روش پژوهش: این پژوهش از نوع کیفی و با روش تحقیق مبتنی بر طراحی (DBR) انجام شده است. این روش تحقیق با دربرگرفتن چرخه‌های تکرارشوندۀ طراحی، ارزیابی، طراحی مجدد، مناسب تحقیق حاضر شناخته شد.
یافته‌ها: تم‌های به دست آمده شامل امکان کار گروهی، چندرسانه‌ای بودن، مدیریت زمان توسط دانشجو با تمرکز و بهره‌وری، مشاهدۀ فرآیند یادگیری و تفکر با امکان اصلاح و بهبود، و نیاز سواد دیجیتال با کدهای مستخرج از داده‌ها به عنوان واحد تجزیه و تحلیل در روش کیفی پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. در این مقاله درس‌آموخته‌ها از دو استودیوی مجازی طراحی متفاوت، هر دو با استفاده از پلتفرم پدلت مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.

Keywords [Persian]

  • درس‌آموخته‌ها
  • استودیوی طراحی
  • آموزش مجازی دیزاین
  • روش تحقیق مبتنی بر طراحی
  • ابزارهای کمکی دیجیتال
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی. (1392). برنامه درسی دوره کارشناسی، رشتۀ مهندسی معماری، بازنگری شده مورخ 18/12/92، دانشگاه تهران،. 17-22
- Barab, S., & Squire, K. (2004). Design-based research: Putting a stake in the ground. The journal of the learning sciences, 13(1), 1-14.
- Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using Thematic Analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77-101.
- Bayer, H.; Gropius, W. & Gropius, I. (1959). Bauhaus, 1919-1928. Boston: CT Branford Company.
- Brown, T. (2008). Design Thinking. Harvard Business Review, 6, 84-92.
- Cennamo, K.; Brandt, C.; Scott, B.; Douglas, S.; McGrath, M.; Reimer, Y. & Vernon, M. (2011). Managing the Complexity of Design Problems through Studio-based Learning. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 5(2), 12–36.
- Cronbach, L.J. (1975). Beyond the two disciplines of scientific psychology. American Psychologist, 30 (2), 116-27.
- Crowther, P. (2013). Understanding the signature pedagogy of the design studio and the opportunities for its technological enhancement. Journal of Learning Design, 6(3), 18-28.
- DeSantis, L., & Ugarriza, D. N. (2000). The concept of theme as used in qualitative nursing research. Western Journal of Nursing Research, 22(3), 351-372.
- Maphosa, C., & Bhebhe, S. (2019). Digital literacy: A must for open distance and e-learning (ODEL) students. European Journal of Education Studies, 5(10), 186-199.
- Milovanović, A.; Kostić, M., Zorić, A.; Đorđević, A.; Pešić, M.; Bugarski, J. & Josifovski, A. (2020). Transferring COVID-19 Challenges into Learning Potentials: Online Workshops in Architectural Education. Sustainability, 12(17), 7024.
- Rowe, S. F. & Sikes, S. (2006). Lessons learned: taking it to the next level. Paper presented at PMI® Global Congress 2006—North America, Seattle, WA. Newtown Square, PA: Project Management Institute.
- Schon, D. (1983). The reflective practitioner: How professionals think in action. New York, NY: Basic Books.
- Ubell, R. (2016). Advice for faculty members about overcoming resistance to teaching online. Inside Higher Ed. Retrieved from https://www.insidehighered.com/advice/2016/12/13/advice-faculty-members-about-overcoming-resistance-teaching-online-essay .December 13
- Van den Akker, J. (1999). Principles and methods of development research. In J. van den Akker, N. Nieveen, R. M. Branch, K. L. Gustafson & T. Plomp (Eds.), Design methodology and developmental research in education and training The Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
- Wademan, M. (2005). ). Utilizing Development Research to Guide People Capability Maturity Model Adoption Considerations. Syracuse University.
- WHO (2020). Coronavirus disease 2019 (COVID-19) situation report 52. Retrieved from https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200312-sitrep-52-covid-19.pdf?sfvrsn=e2bfc9c0_4