Demonstration of the world of example and the real world influenced by painting in contemporary Iranian painting (a case study of the works of Mahmoud Farshchian, Iran Droudy and Mehdi Hosseini)

Document Type : Original Article

Authors

1 Msc of Iranian Painting, School of Visual Arts, University of Tehran, Tehran, Iran.

2 Associate Professor in Visual Arts Faculty; Tehran University, Iran.

Abstract

Problem definition: Iranian painting totally represents the world of exemplification. This is mainly due to the desire of past painters to discover and display this heavenly world through imagination and themes such as stories and narratives. The display of the world of exemplification has not been limited to the past, and contemporary artists has also sought to exhibit this world in their works, and this has been an appropriate context for their creativity. The present study addresses the way to create the world of exemplification in the past and contemporary artworks and also the difference between its representations in the works of contemporary artists such as Farshchian, Darroudi and Hosseini in comparison with the past of Iranian painting.
Objective: The purpose of the current study is to examine and analyze how to display the world of exemplification in the past painting and to know how it emerges in the artworks of some contemporary Iranian painters.
Research method: The present findings are qualitative and are presented in a descriptive-analytical manner. The required information has been also collected through library resources.
Resulte: The results of this study indicated that in the past, artists paid attention to the imagination to draw the world of exemplification and the contemporary artists have also benefited from this ability. The difference is that today every artist uses his own way of expression to demonstrate the power of imagination, while in the past, artists usually followed a certain style. For example, Farshchian by eliminating the reality and paying attention to the stories and narratives, Darroudi by disrupting the reality and imagination and creating unknown spaces, and finally Hosseini by displaying the reality but in the way that the artist imagines, have illustrated their powers of imagination.

Keywords


Article Title [Persian]

نمایش عالم مثال و عالم واقع متأثر از نگارگری در نقاشی معاصر ایران (مطالعه موردی آثار محمود فرشچیان، ایران درودی و مهدی حسینی)

Authors [Persian]

  • مهرسا تقی‌زاده مؤمن 1
  • اصغر کفشچیان مقدم 2
1 دانشجوی کارشناسی ارشد گروه نقاشی ایرانی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 دانشیار گروه نقاشی، دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران
Abstract [Persian]

بیان مسئله: نگارگری ایرانی سراسر نمایانگر عالم مثال است. دلیل آن شوق نگارگران گذشته برای کشف و نمایش این عالم ملکوتی از طریق  قوه خیال و با دستمایه‌هایی مانند داستان‌ها و روایت‌هاست. نمایش عالم مثال تنها محدود به دوران گذشته نبوده و در عصر معاصر نیز هنرمندان همچون گذشته در پی نمایش عالم مثال در آثار خود هستند و زمینه مناسبی را برای خلاقیت هنرمندان بوده است. مسئله پژوهش حاضر چگونگی خلق عالم مثال در آثار گذشته و معاصر و نیز تفاوت بازنمایی آن در آثار هنرمندان معاصر چون فرشچیان، درودی و حسینی در قیاس با گذشته نگارگری ایرانی است.
هدف:  هدف این پژوهش بررسی و تحلیل چگونگی نمایش عالم مثال در نگارگری گذشته و شناخت چگونگی بروز آن در آثار برخی از نقاشان معاصر ایرانی است.
روش پژوهش: یافته‌های این تحقیق کیفی است و به شیوه توصیفی-تحلیلی ارائه می‌شود. اطلاعات آن از طریق منابع کتابخانه‌ای جمع‌آوری شده است.
یافته‌ها: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که در گذشته هنرمندان برای ترسیم عالم مثال به قوه خیال توجه داشتند و هنرمندان معاصر نیز از آن بهره برده‌اند. با این تفاوت که امروزه هر هنرمند از شیوة بیانی خود را برای بیان قوه خیال را بهره می‌گیرد، در حالی که در گذشته به طور معمول هنرمندان از شیوه و سبک مشخصی پیروی می‌کردند. به طور مثال فرشچیان با حذف واقعیت و توجه به قصه و روایات، درودی با به هم ریختن واقعیت و خیال و ایجاد فضاهای ناشناخته و در آخر حسینی با نمایش واقعیت اما به شکلی که هنرمند آن را تصور می‌کند، قوه خیال خود را نمایش داده‌اند.

Keywords [Persian]

  • نگارگری
  • نقاشی معاصر
  • عالم مثال
  • محمود فرشچیان
  • ایران دروردی
  • مهدی حسینی
- احمدی، بابک. (1388). از نشانه‌های تصویر تا متن. چاپ نهم، تهران: نشر مرکز
- ابراهیمی‌پور، مریم. (۱۳۹۱). بینش فلسفی ایرانیان درباره نور و تجسم آن در هنر نگارگری. پیکره، ۱ (۲)، ۷-۱۷
- اسکندرپور، پرویز و شفیعی، فاطمه. (۱۳۹۱). نگارگری ایرانی تجلیگاه ملکوت خیال (با تاکید بر آرای شیخ شهاب‌الدین سهروردی درباره عالم خیال(مثال)). هنرهای تجسمی(هنرهای زیبا)، ۴ (۴۸)، ۱۹-۲۷.
- بدیعی، مینو و درودی، ایران. (1395). و آن سخن که ما نگفتیم؛ گفت‌وگو با ایران درودی. نشریه آزما، (۱۱۹)، 63- 66.
- پاکباز، رویین. (1392). نقاشی ایران از دیرباز تا امروز. چاپ یازدهم. تهران: انتشارات سیمین و زرین.
- حکیمی، محسن؛ افشار، حمیدرضا و شعبانی، آزاده. (1394). هنر و زیبایی از دیدگاه شهاب‌الدین سهروردی و تأثیرات حکمت نوری ایشان بر نگارگری اسلامی. همایش ملی فرهنگ گردشگری و هویت شهری،
- خلج امیرحسینی، مرتضی. (1387). رموز نهفته در هنر نگارگری. تهران: انتشارات کتاب آبان.
- داوری اردکانی، رضا. (1391). فلسفه تطبیقی چیست؟. تهران: نشر سخن.
- رضائی‌نبرد، امیر. (1394). جایگاه خیال در آثار استاد محمود فرشچیان (با تاکیر بر نگاره برای زیستن). مجله نگره، دوره10 (35)، 60- 77.
- رضائی‌نبرد، امیر. (1395). بررسی سبک و آثار محمود فرشچیان: مبانی نظری و عملی. مبانی نظری هنرهای تجسمی، ۱(2)، 23-40.
ـ ریخته‌گران، محمدرضا. (1368). تأملی در مبانی نظری هنر و زیبایی: حقیقت و نسبت آن با هنر. فصلنامه هنر، (۱۸)، 8- 15.
- سهروردی، شهاب‌الدین یحیی بن حبشی. (1375). مجموعه منصفات. جلدهای 1.2.3.4. چاپ دوم، تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
- ضرغام، ادهم، و معظمی، امین. (۱۳۹۸). تحولات زیبایی‌شناختی در نقاشی دهۀ ۶۰ ایران. پیکره، ۸(۱۶)، ۱-۱۳.
- عصمتی، حسین. (1388). تأثیرات ادبیات حماسی فارسی بر نگارگری ایران. گلستان هنر. ۵(1)، 107-114.
- کربن، هانری. (1373). تاریخ فلسفه اسلامی (ترجمه جواد طبابایی). تهران: انتشارات کویر انجمن شاهنشاهی ایران.
- کفشچیان مقدم، اصغر و عموئیان، فروغ. (۱۳۹۷). هنرهای تجسمی شهری با مخاطب: مطالعه موردی: سالانه هنرهای شهری بهارستان تهران سال ۱۳۹۵. پیکره، ۷(۱۳)، ۵۱-۷۲.
- کوماراسوامی، آناندا. (1389). فلسفه هنر مسیحی و شرقی (ترجمه امیرحسین ذکرگو). تهران: فرهنگستان هنر.
- لاجوردی، فاطمه. (1383). مینو و گیتی و مراتب وجود در فلسفه اشراق. فصلنامه تخصصی برهان و عرفان، ۱(۲)، 120- 149.
- ماه‌وان، فاطمه و یاحقی، محمدجعفر. (1389). تأثیر صور خیال ادبی بر نگارگری مکتب شیراز. بوستان ادب، ۲(۴)، 162-184.
- مجابی، جواد. (1395). رویاها رنگین نقاش نور و رهایی: بخش‌هایی از نوشته‌های دکتر جواد مجابی درباره ایران درودی و آثارش. نشر آزما، (۱۱۹)، 67-69.
- معرک‌نژاد، سید رسول. (1384). زن و گیاه در آثار مهئی حسینی. مجله هنر، (۶۵)، 240- 243.
- مقبلی، آناهیتا و گلچین، شیما. ( 1393). تبیین ریشه‌های جریان نقاشی نوگرای ایران . مجله چیدمان، ۳(۶)، 41-50.
- موریزی‌نژاد، حسن. (1383). طراحی: طراحان معاصر ایران (مهدی حسینی). مجله تندیس، (۳۴)، 14-15.
- مهاجر، ابراهیم. ( 1391). عالم خیال در نگارگری ایرانی. چاپ اول. شیراز: انتشارات نوید.
- مهاجر، شهروز. (1389). از فروپاشی فرم تا ساخت مضمون نگاهی به آثار مهدی حسینی در خاک و هور. گلستانه، (۱۱۱)، 37-41.
- نصر، سید حسین. (1373). عالم خیال و مفهوم فضا در مینیاتور ایرانی. فصلنامه هنر، (۲۶)، 79-86.
- وزل، علیرضا. (1356). آشنایی با محمود فرشچیان. رستاخیز. 596، 11.