Document Type : Original Article
Authors
1 Assistant Professor of Graphics, Faculty of Arts, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
2 Departmen of Arts Research, Faculty of Arts, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
Abstract
Keywords
Article Title [Persian]
Authors [Persian]
بیان مسئله: لایهچینی گونهای از هنر دیوارنگاری است که در برخی از آثار معماری دوره صفوی نمونههایی از آن دیده شده است. این نمونهها در کاخهای اصفهان از قبیل عالیقاپو، چهلستون و هشتبهشت هماکنون هم وجود دارند. مقاله حاضر، ضمن بازشناخت این هنر، روشهای اجرایی و کاربردها، در پی کارآزمایی آن در عرصههای تزیینی و کاربردی جدید است. بدین منظور به سؤال چرایی کاربرد این هنر در عرصههای جدیدتر و چگونگی انجام برخی از نمونههای آن پاسخ داده میشود.
هدف: بازآفرینی هنرهای کهن ایرانی بهویژه لایهچینی در عرصههای نو به منظور گسترش دامنه تولیدات هنرهای دستی ایران، از اهداف این پژوهش است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر که بهصورت کیفی ارائه شده به شیوه توصیف تحلیل با تکیه بر مطالعات میدانی چون عکسبرداری، مصاحبه حضوری و منابع کتابخانهای یافتههای خود را بیان کرده است.
یافتهها: لایهچینی که در گذشته در کنار تزیینات دیگر از جمله کشتهبری، آیینهکاری، نقاشی و گچبری در دیوارنگاری کاربرد داشته در حال حاضر در عرصهای جدید چون دکوراسیون داخلی و تابلوهای تزیینی بهکار گرفته شده است. این روش اجرایی به منظور بازآفرینی و استمرار فرهنگ بصری ایرانی با در نظرگیری شأن نقوش و کاربرد آنها در جایگاه خود در عرصههای تازهتر ادامه یافته است. کاربرد جدیدتر آن که بهوسیله نگارندگان نمونهسازی شده؛ ساخت بستهها و جعبههای تزیینی نفیس و مانند آن است.
Keywords [Persian]