Document Type : Original Article
Authors
1 Department of Carpet, Faculty of Arts, Arak University, Arak, Iran.
2 Department of Illustration, Faculty of Arts, Fayz al-Islam Higher Education Institute of Khomeini Shahr, Isfahan, Iran.
Abstract
Keywords
Article Title [Persian]
Authors [Persian]
بیان مسئله: در رصد سفالینههای پیشاتاریخی تلباکون، پژوهشگران همواره بر مطالعات نظری این هنر بومی تمرکز داشتهاند، لیک جنبه کاربردی و کارآفرینانه آن غالباً مورد غفلت واقع شدهاست. از مهمترین کانونهای سفالگری ایران، منطقه باکون و تل(تپه) معروف آن میباشد. ارزشهای هنری و زیباشناختی سفالهای تلباکون، یکی از وجوه بالقوه و ظرفیت قابل توجه این آثار در کاربردی کردن این ارزشها و بهرهگیری از آنها در نقشپردازی هنرها و حرفههای امروزی همچون طراحی پارچه است. از این رهگذر طرحها و نقشهای سفال تلباکون بهواسطه قابلیتهای دیداری برجسته و نهفته در خود، برای حضور و بازطراحی مجدد بر زمینه پارچه که خود یکی از دیرینهترین هنرهای بومی و سنتی است، انتخاب گردیده است. بر این مبنا پرسش اصلی پژوهش این است که انواع نقوش ترسیمی بر بدنه سفالهای تلباکون کدام است و چگونه میتوان از آنها در طراحی پارچه استفاده کرد؟
هدف: آشنایی بیشتر با نقوش سفال و بررسی تخصصی این نقوش در زمینههای کاربردی دیگر، هدف اصلی این پژوهش است.
روش پژوهش: این تحقیق از نوع پژوهشهای کیفی و کاربردی است و روش تحقیق توصیفی -تحلیلی است. شیوه گردآوری دادهها نیز از نوع کتابخانهای است.
یافتهها: برخی از یافتههای تحقیق عبارت است از: نقوش سفال تلباکون تماماً دارای فرم انتزاع و خلاصه شده به کمینهترین شکل ممکن است که به دو صورت اشکال عادی و غیرعادی(اغراق آمیز) دیده میشوند. همچنین این نقوش به چهار طبقه گیاهی، جانوری شامل حیوانات، پرندگان، خزندگان، حشرات و ماکیان(ماهی)، انسانی و اشکال هندسی، تقسیمبندی میگردند. چه اینکه هنرمند سفالگر، دست ساخته خویش را علاوه بر نقوش کمینه، با دو الی سه رنگ محدود(اُخرایی، سیاه و قهوهای)، آراسته نموده است.
Keywords [Persian]