- آزاد، علیاله. (1396). تحلیل ساختاری-کارکردی جامعۀ مدنی در افغانستان، با تکیه بر مؤلفههای نظام اجتماعی. علوم اجتماعی دانشگاه هرات، (۲)، 70-81.
- ابراهیمی ناغانی، حسین. (1382). تجلی انسان در نگارگری بهزاد. کتاب ماه هنر، (63 و 64)، ۹۸-۱۰۱.
- بایمتف، لقمان. (۱۳۸۵). درآمدی بر معماری و هنرهای زیبای تاجیکستان. کتاب ماه هنر، ۹۱-۹۲، ۹۴-۱۰۲.
- برشنا، عبدالغفور. (1333). مدرسه صنایع مستظرفه افغانستان. کابل: انتشارات بینام.
- بهزادی، رقیه. (1369). هنر قومهای کهن – نقاشیهای سغدی. چیستا، (۷۳)، 358-368.
- حبیبی، عبدالحی. (بی تا). هنر عهد تیموری و متفرعات آن. کابل: بنیاد فرهنگ ایران.
- خواندمیر، غیاثالدینهمامالدین. (1380). تاریخ حبیب السیر فی اخبار افراد و بشر(مقدمه جلالالدین همائی. زیرنظر محمد دبیرسیاقی). تهران: خیام.
- دادخدایووا، لاریسا. (۱۳۸۸). هنرهای مردمی تاجیکستان. نامه پژوهشگاه، ۸(۲۰)، ۱۹-۴۰.
- رفیعیراد، رضا و تومیریس، تهمینه. (2017). کارکرد پیکره در نقاشی دو دهه افغانستان. نشریه علمی ـ تحقیقی هنرهای زیبا، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه کابل، (۸)، 18-24.
- رفیعیراد، رضا و محمدزاده، مهدی. (1398). راهبردهای زنان نقاش افغانستان در بازآفرینی و احیای میراث تصویری نگارگری در نقاشی معاصر این کشور. پژوهشنامه خراسان بزرگ، (۳۹)، 1-16.
- رفیعیراد، رضا و محمدزاده، مهدی. (1399). مقایسۀ شیوههای کاربست سنتهای تصویری نگارگری در آثار نقاشان زن معاصر در ایران و افغانستان. پژوهش نامه گرافیک و نقاشی، 3 (5)، ۸۸-۱۰۴.
- شوالیه، ژان و گرابران، آلن. (1379). فرهنگ نمادها(ترجمه سوادبه فضائلی). تهران: جیحون.
- عطائی، فرهاد. (1387). میراث اتحاد شوروری و مدیریت فرهنگ و هنر در تاجیکستان. نشریه علمی پژوهشی مطالعات اورآسیای مرکزی، مرکز مطالعات عالی بینالمللی دانشکده حقوق و علوم سیاسی، ۲(۳)، 97-120.
- عمرزاد، عبدالواسع. (1397). هنر افغانستان در سده اخیر. نشریه علمی ـ تحقیقی هنرهای زیبا، دانشکده هنرهای زیبا، (۹)، 13-20.
- کهزاد، احمدعلی. (1355). تاریخ افغانستان(از ادوار قبل التاریخ تا سقوط سلطه موریا). کابل: بینا.
- متقی، طلوع. (1388). تصویر زنان در شاهنامه و چگونگی نمایش آن در نگارگری (پایاننامه کارشناسی ارشد نقاشی). دانشگاه آزاد واحد مرکز، تهران، ایران.
- متقی، افشین و رشیدی، مصطفی. (1391). بررسی و تحلیل عوامل و زمینههای ژئوپولیتیکی شکلگیری و گسترش طالبان در کشور افغانستان. پژوهشنامه خراسان بزرگ، شماره 8، (79-97).
- کاوه، علیاحمد. (1397). بررسی وضعیت زنان ولایت هرات بر اساس پلان کاری ملی برای زنان افغانستان NAPWA. نشریه علوم اجتماعی، دانشگاه هرات، (۳)، 50-61.
- مردانوف، یزدانعلی. (1387). هنر و فرهنگ کتاب و کتاب سازی در عهد تیموری. کتاب ماه هنر، (۱۱۷)، 46-49.
- Appelrouth, S. & Edles, L. (2011). Sociological theory in the contemporary Era(2nd Ed). Los Angeles: SAGE Publications.
- Francfort, H. (2014) Fouilles de Shortughaï recherches sur l’Asie centrale protohistorique. Paris: Diffusion de Boccard.
- George, A .(2007). Human resources for health: A gender analysis, Women and Gender Equity, and Health Systems. Knowledge Networks. University of the Witwatersrand, 75, 4-57.
- Krieger, N. (2003). Genders, sexes, and health: What are the connections—and why does it matter? International Journal of Epidemiology, 32, 652–657.
- Kageyama, E. (2007). The Winged Crown and the Triple-crescent Crown in the Sogdian Funerary Monuments from China: Their Relation to the Hephthalite Occupation of Central Asia. Journal of Inner Asian Art and Archaeology, 2, 1-23.
- Karimova, R. (2018). Restoration of Muralsof the National Museum of Antiquities of Tajikistan. SHS Web of Conferences. Doi.org/10.1051/shsconf/20185001233
https://voicesoncentralasia.org/the-not-naive-naivety-arts-of-tajikistan/
- Mohammad, Ali. (1992) Aryana or Anciant Afghanistan. Kabul: Government Painting House.
- Najafizada, S. A. M. (2019). A gender analysis of a national community health workers program: A case study of Afghanistan. Global Public Health, 14, 23-36.
- Rice, T.T. (1965). Ancient art of central asia. London: Thames and Hudson
- Sarmiento- Bendezu, J. & Rasouli, M. N. (2018). L’archéologie de l’Afghanistan de la Préhistoire au début de l’Islam (RDAFA). Délégation archéologique française en Afghanistan. Kabul: Shemshad Pub.
- Sen, G. & Ostlin, P. (2008). Gender inequity in health: Why it exists and how we can change it. Glob Public Health, 3, 1-12.
- Ulugova, L. (2010). The Not-Naive Naivety Arts of Tajikistan, Voices on Central Asia, The George Washington University‘s Institute for European, Russian, and Eurasian Studies (IERES), 2, 5-8.( Published: voicesoncentralasia.org/the-not-naive-naivety-arts-of-tajikistan)