An Analysis on the Art Programs of Universities and Higher Education Institutes under the Direct Administration of the Ministry of Science, Research and Technology

Document Type : Original Article

Authors

1 Department of Graphics, Faculty of Arts, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.

2 Department of Information Science and Knowledge Management, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran

Abstract

It has been more than seventy years since the first art school in Iran was officially established under the auspices of higher education. Since then, art disciplines have emerged in many sections of the nation under the names of specialized universities, campuses, faculties, groups, and fields. As a result, in order to answer questions such as: what are the number of sub-fields of art sub-departments of universities directly supervised by the Ministry of Science, Research, and Technology, and their sections, as well as what is the organizational system of university management of sub-sub-fields of art sub-fields and how to enhance its expansions are all issues focused in this paper.
Objective: One of the primary aims of this research is to better understand the structure of higher education in Iranian art and the disciplines and sections of higher education for different purposes such as admission of foreign students to Iranian universities' art departments.
Research Method: The data for this research was acquired via the Internet portals of universities, the field handbook of the assessment organization, and other information sources and libraries; and this was accomplished via using both quantitative and qualitative methodologies. The content analysis is provided statistically based on the historical path of the formation of the disciplines and the organization of the sections of the academic disciplines in Iran, and its findings are presented analytically as part of the data research process.
Results: According to the findings of this article, approximately 341 field courses in three levels: Bachelor, Master, and PhD have been launched under the auspices of the Ministry of Science and under 86 approved titles since the establishment of the university. Bachelor's degrees accounted for 186, Master's degrees for 222, and PhD for 46. The authors believe that among the numerous creative disciplines, carpet programs have been established based on local and regional skills, and that among these, music program is an empty field, based on these figures and what is described in the text. As a result, local universities should consider launching other programs with special regional capacity, as well as introducing a new generation of academic artists from regions where productions and artistic disciplines are rooted to the Iranian and international art communities with innovative knowledge.

Keywords


Article Title [Persian]

تحلیل رشته‌های هنری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تحت پوشش مستقیم وزرات عتف

Authors [Persian]

  • منصور کلاه کج 1
  • الهام عبداله پور 2
1 استادیار گروه گرافیک، دانشکده هنر، دانشگاه شهیدچمران، اهواز، ایران
2 کارشناس ارشد علم اطلاعات و مدیریت دانش دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران
Abstract [Persian]

بیان مسئله: افزون بر هفتاد سال از تشکیل رسمی اولین دانشکده هنری تحت پوشش مستقیم آموزش عالی ایران می‌گذرد. ازآن زمان تاکنون رشته‌های حوزه هنر در زیر مجموعه تشکیلات دانشگاهی به نام دانشگاه تخصصی، پردیس، دانشکده، گروه و رشته در نقاط مختلف کشور توسعه یافتند. از این رو مسئله این پژوهش‌ چگونگی گسترش آموزش عالی هنر در ایران، در طول زمان و بر اساس استعداد منطقه‌ای و بیان وضعیت کنونی آن است و به سؤالاتی چون شمار رشته‌ محل‌های هنر دانشگاه‌های تحت پوشش مستقیم وزارت علوم و مقاطع آن‌ها و نیز چگونگی مقاطع این رشته‌ها و همچنین چیستی نظام تشکیلاتی دانشگاهی که رشته‌های هنری در ذیل مدیریت آن فعالیت می‌کنند، پاسخ داده می‌شود.
هدف: شناخت افزون­تر ساختار آموزش عالی هنر ایران و رشته‌محل‌ها و مقاطع آن‌ها به منظور کاربردهای مختلف همچون پذیرش دانشجوی خارجی در رشته‌های هنر دانشگا‌ه‌های ایران از اهداف اصلی این پژوهش است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر ترکیبی از رویکرد‌های کمی و کیفی است که داده‌‌های آن از درگاه­‌های اینترنتی دانشگاه‌های کشور و دفترچه‌ رشته‌محل‌های سازمان سنجش و سایر منابع اطلاعاتی و کتابخانه‌ای به دست آمده است. در ادامه فرآیند تحقیق داده‌ها به­ صورت ‌آماری بر اساس سیر تاریخی تأسیس رشته‌ها و ساختار مقاطع رشته‌های دانشگاهی در ایران تحلیل محتوی و نتایج آن به صورت تحلیلی ارائه شده است.
یافته‌ها: یافته‌های این مقاله نشان داد که از زمان تأسیس دانشگاه با مفهوم امروزی آن در ایران، تاکنون حدود ۳۴۱رشته محل در مقاطع سه‌گانه، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تحت پوشش وزارت علوم و در ذیل نام ۸۶ عنوان رشته مصوب راه‌اندازی شده که در این میان، سهم مقطع کارشناسی ۱۸۶، کارشناسی ارشد۲۲۲ و دکتری ۴۶ رشته محل بوده است. با توجه به این آمار و آنچه در متن آمده به گمان نگارندگان از میان رشته‌های هنری مختلف، رشته فرش بر اساس استعداد محلی و منطقه‌ای راه‌اندازی شده و در این میان جای رشته موسیقی نواحی خالی ‌است. از این رو شایسته است راه‌اندازی سایر رشته‌های با ظرفیت خاص منطقه‌ای توسط دانشگاهای محلی مورد توجه قرار گرفته و نسل تازه‌ای از هنرمندان دانشگاهی از میان مناطقی که تولیدات و رشته‌های هنری در آن‌ها ریشه‌دار است با دانش نو به جامعه هنری ایران و جهان معرفی شوند.

Keywords [Persian]

  • رشته‌های هنر
  • دانشگاه
  • وزارت علوم تحقیقات و فناوری ایران
  • آموزش هنر در ایران
- آریان­پور، امیر اشرف. (1335). از مدرسه موسیقار تا کنسرواتوار تهران.مجله موسیقی، (۴).
- پاکزاد، زهرا. (1382). گزارشی از آموزش هنر در انگلستان. مجله جلوه هنر، (۲۳)، صص82-85.
-زرگری نژاد، غلامحسین.(1386). از مدرسه مستظرفه تا دانشکده هنرهای­زیبا مروری بر زمینه­های شکل­گیری و تأسیس دانشکده هنرهای­زیبا در دانشگاه تهران. هنرهای­زیبا. (۳۰)، صص5تا 12.
-عزیزی، محمد مهدی.(1382). تحول و دگرگونی گروه­های آموزشی دانشکده هنرهای­زیبا. هنرهای­زیبا، شماره، صص4تا15
- Ozsoy, Vedat(2012), History of Art Education in Turkey: A Brief History of Art Education And Art Teacher Training in Turkey. InSEA Newsletter, Volume 4, Number 1.