Document Type : Original Article
Authors
Department of Visual Communication and Illustration, Faculty of Visual Arts, University of Arts, Tehran, Iran.
Abstract
Keywords
Article Title [Persian]
Authors [Persian]
بیان مسئله: تکنولوژی در زمینههای مختلف بهویژه آموزش در زندگی انسان بسیار اهمیت دارد. در چند سال اخیر، بهعلت رشد تکنولوژی و قابلیتهای موجود در رسانههای دیجیتال، فضای مجازی به رسانهای پرکاربرد در بین کودکان تبدیل شده است؛ توجه طراحان این حوزه به انتخاب عناصر بصری متناسب با ویژگیهای جسمی و ادراکی کودکان و ایجاد تفکیک در طراحی کودکان و بزرگسالان، موجب میشود که فشار بصری ناشی از طراحی نامناسب برای کودکان کاهش یابد و میزان دریافت و درک کودکان و همچنین سطح تعامل ایشان با رسانه جدید تقویت شود. پرسش اصلی این پژوهش آن است که، ویژگیهای بصری متناسب با ادراک بصری در طراحی اپلیکیشنهای آموزشی برای کودکان ۶ و ۷ سال کدامند؟
هدف: شناخت عناصر بصری متناسب با ادراک کودکان در طراحی اپلیکیشنهای آموزشی برای کودکان ۶ و ۷ سال هدف این پژوهش است.
روش پژوهش: روش غالب در روند این پژوهش، ترکیبی-تحلیلی است. عناصر بصری متناسب با ادراک کودکان ۶ و ۷ سال با جستوجوی آنلاین و مطالعات کتابخانهای استخراج شده است. این عناصر بهعنوان شاخصهای اصلی در ۸۰ اپلیکیشن ایرانی و غیرایرانی جستوجو و استخراج شد. عناصر متناسب با ادراک بصری کودکان با توجه به کاربردشان در اپلیکیشنهای مورد مطالعه معرفی شده است.
یافتهها: با بررسیهای انجامشده میتوان گفت عناصر بصری بهکار گرفتهشده در اپلیکیشنهای مورد بررسی متناسب با ادراک بصری کودکان هستند. کیفیات بصری در راستای ایجاد آرامش و آمادگی ذهنی برای درک مفاهیم آموزشی بهکار گرفته شدهاند. در ترکیببندیها از ایجاد تنش بصری جلوگیری شده که با شاخصهای ادراکی کودکان منطبق است.
Keywords [Persian]