Investigating the Relationship between Stylistic Concepts and Determining their Place in the Visual Arts.

Document Type : Review

Authors

Department of Photography, Faculty of Visual Arts, University of Arts, Tehran, Iran.

Abstract

Problem Definition: Stylistic terms are concepts that are constantly used in art discussions. The similarity and semantic uniformity of these concepts, as well as the lack of a clear demarcation between them, have paved the way for a kind of conceptual clutter and confusion. Therefore, determining the position of each of them and their relationship helps to read artistic texts and understand the position of works and artists.
Objective: This study focuses on the concept of style, based on the relationship of other stylistic concepts with it, it has also sought to explain the semantic boundaries of stylistic concepts that are constantly confused with each other and are used interchangeably.
Research Method: This research is library source-based, and the presentation method is descriptive and analytical. Using library resources, concepts similar to that of style were examined, and the relationship between them and the concept of style was determined.
Results: This study concluded that concepts such as school, movement, artistic method, visual style, form, content, mode, technique, and genre are constantly misused instead of each other. Therefore, by explaining the exact meaning of each of these terms and examining their relationship with the concept of style, we conclude that style, genre, and mode are different artistic methods. Moreover, depending on its approach, each is influenced by components and sub-categories such as techniques, forms, content, etc. In addition, it was found that although school and movement have close conceptual boundaries, the main root of their difference is in their location.

Keywords


Article Title [Persian]

بررسی مناسبات مفاهیم سبک‌شناسی و تعیین جایگاه آن‌ها در هنرهای تجسمی

Authors [Persian]

  • مرتضی صدیقی فرد
  • مهدی مقیم‌نژاد
کارشناس ارشد عکاسی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر، تهران، ایران
Abstract [Persian]

بیان مسئله: اصطلاحات سبک‌شناسی مفاهیمی هستند که پیوسته در میان مباحث هنری مورد استفاده قرار می‌گیرند. مشابهت و نزدیکی معنایی این مفاهیم و همچنین عدم وجود یک مرزبندی صریح میان آن‌ها، زمینه‌ساز ایجاد نوعی درهم‌آمیختگی و آشفتگی مفهومی شده است. لذا تعیین جایگاه هر کدام از آن‌ها و نسبت‌شان با یکدیگر، هم به امر خوانش متون هنری و هم به درک جایگاه آثار و هنرمندان کمک می‌کند.
هدف: این پژوهش با مرکزیت قرار دادن مفهوم سبک و بر اساس نسبت مفاهیم سبک‌شناسی دیگر با آن، به‌دنبال تبیین حد و مرز معنایی مفاهیم سبک‌شناختی است که دائم با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند و به‌جای یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.
روش پژوهش: منابع این پژوهش کتابخانه‌ای و روش ارائه آن توصیفی و تحلیلی است. با استفاده از منابع کتابخانه‌ای مفاهیم مشابه مفهوم سبک مورد بررسی قرار گرفته و رابطه بین آن‌ها و مفهوم سبک تعیین شد.
یافته‌ها: این پژوهش با بررسی‌های صورت گرفته به این نتیجه رسید که مفاهیمی نظیرِ مکتب، جنبش، روش هنری، سبک بصری، فرم، محتوا، مُد، تکنیک و ژانر دائماً به‌صورت اشتباه به‌جای یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. لذا با تبیین مفهوم دقیق هر کدام از این اصطلاحات و بررسی نسبت‌شان با مفهوم سبک، به این نتیجه می‌رسیم که سبک، ژانر و مُد، روش‌های مختلف هنری هستند و هر کدام، بسته به رویکردی مختص به خود، تحت تأثیر مؤلفه‌ها و زیر شاخه‌هایی مثل تکنیک، فرم، محتوا و ... قرار دارند. افزون بر این مشخص شد که مکتب و جنبش اگرچه مرزهای مفهومی نزدیکی دارند، اما ریشه اصلی تمایز آن‌ها در مکانمندی‌شان است.

Keywords [Persian]

  • سبک‌شناسی
  • هنرهای تجسمی
  • سبک
  • مکتب
  • ژانر
- بکولا، ساندرو. (1397). هنر مدرنیسم(ترجمه رویین پاکباز و همکاران). تهران: فرهنگ معاصر.
- بوردل، دیوید و تامسون، کریستین. (1383). ژانرهای سینمایی (م.آ.). مجله هفت، (۱۶)، صص. 16-17.
- پاکباز، رویین. (1390). دایره‌المعارف هنر. تهران: فرهنگ معاصر.
- پاکباز، رویین. (1398). در جستجوی زبان نو. تهران: نگاه.
- تاتار کیه‌ویچ، ولادیسلاف. (1381). فرم در تاریخ زیبایی‌شناسی. فصلنامه هنر، (52)، صص. 46-61.
- داندیس، دونیس اِ. (1368). مبادی سواد بصری(ترجمه مسعود سپهر). تهران: سروش.
- زمانی بابگهری، فاطمه. (1393). بررسی سبک آبستره (انتزاعی) در تصویرسازی کتاب کودک. نشریه پیکره، ۳(۶)، ص. ۵۵.
- سارکوفسکی، جان. (1382). نگاهی به عکس‌ها(ترجمه فرشید آذرنگ). تهران: سمت.
- ستاری، محمد. (1367). سبک‌ها و مکاتب عکاسی (کارشناسی عکاسی). دانشگاه تهران، پردیس هنرهای زیبا.
- سید حسینی، رضا. (1387). مکتب‌های ادبی. تهران: انتشارات نگاه.
- شجاعی، سمانه. (1394). الگوهای مؤثر و پدیدآورندۀ سبک شخصی در انیمیشن؛ مطالعۀ موردی آثار چهار فیلمساز تجربی از هیئت ملی فیلم کاناد (کارشناسی ارشد انیمیشن). دانشگاه هنر تهران.
- شمیسا، سیروس. (1394). مکتب‌های ادبی. تهران: قطره.
- شیرازی، هامون. (1397). ویژگی‌های سبکی سینمای محمدرضا اصلانی(کارشناسی ارشد سینما). نام دانشکده هنر، دانشگاه سوره.
- کردونی، امیرحسین. (1395). بررسی گرایش‌های سبکی در عکاسی هنری ایران(کارشناسی ارشد عکاسی). دانشگاه تهران، پردیس هنرهای زیبا.
- مرزبان، پرویز و معروف، حبیب. (1388). فرهنگ مصور هنرهای تجسمی. تهران: سروش.
- معین‌الدینی، محمد، نادعلیان، احمد و مراثی، محسن. (۱۳۹۳). بررسی مفهوم و جایگاه سبک هنری در هنر عامه. فصلنامه مطالعات فرهنگ-ارتباطات، ۱۵(۲۷)، ص. ۸۷.
- هیوارد، سوزان. (1381). مفاهیم کلیدی در مطالعات سینمایی(ترجمه فتاح محمدی). زنجان: هزاره‌ سوم.
- Boddy-Evans, M. (2018). The Difference Between Art Styles, Schools, and Movements. march 12. Accessed March 1, 2020. https://www.liveabout.com/difference-between-art-styles-schools-and-movements-2573812.
- Bordwell, D. (1998). On the History of Film Style. London: Harvard University Press.
- Bradley, H. K. (2015). Pictorial representation and the significance of style(Phd these). University of York.
- Caroll, N. (1999). Philosophy of Art: Contemporary Introduction. London: Routledge.
- Robinson, J. (1985). Style and Personality in the Literary Work. The Philosophical Review, (94), pp. 227-247.
- Wollheim, R. (1987). Painting as an art. Princeton University Press.