Frequency Analysis of Iranian Colors in Graphic Posters with the Theme of Iran

Document Type : Original Article

Author

Department of Graphics, Faculty of Arts, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz,, Iran.

Abstract

Problem Definition: Relatively speaking, there are elements or phenomena in the universe whose origin, use, repetition, and representation have caused the formation of collective memories, and in their light, a sense of belonging or identity has been formed. One of these elements is color, which may be attributed to a group or a nation within a certain or wide range in a non-written form, regardless of whether the subject is right or wrong. Graphics, as a visual medium from form and color, conveys various subjects; thus, cultural issues and national culture can also be a part of it. To address this issue, the present research aims to find the answer to the following questions: (1) "what are the most frequent colors related to Iran in graphic posters with the theme of Iran or culture?" and (2) "What are the possible reasons for these colors?".
Objective: Knowing Iranian intangible symbolic elements and better understanding different variants of Iranian visual culture are the main goals of this research.
Research method: In this research, data were collected using library resources, databases, and visual graphic evidence. Then, using the method of visual content analysis, by collecting color samples from posters related to Iran in a pseudo-statistical manner, the most frequent colors were identified and then described and analyzed.
Results: This study showed that to represent the Iranian color, except for the corporate color and the official flag, Iranian graphic designers referred to the colors related to their culture, which are often derived from cultural and artistic products, handicrafts, the color of the climate and ecosystem, traditional arts, Iranian-Islamic architecture, calligraphy, and the like. They also reproduced a spectrum of these colors in their work for Iran-related topics. Among these, the most frequent colors associated with Iran are the color spectrum of lacquered red, bright yellow, and brick red, as well as turquoise blue.

Keywords


Article Title [Persian]

تحلیل بسامدی رنگ ایران در پوسترهای گرافیک با موضوع ایران

Author [Persian]

  • منصور کلاه کج
استادیار گروه گرافیک، دانشکده هنر، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
Abstract [Persian]

بیان مسئله: گرچه برای رنگ به‌عنوان عنصر مشترک ابناء بشر، تعلق یا محدودیتی نمی‌توان قائل شد؛ اما به‌طور نسبی، در جهان هستی عناصر یا پدیده‌هایی وجود دارد که خاستگاه یا کاربرد و تکرار و بازنمایی آن‌ها موجب شکل‌گیری گونه‌ای از خاطرات جمعی شده و در پرتو آن‌ها حسی از تعلق یا هویت بدان‌ها شکل گرفته است. یکی از این عناصر نیز رنگ است که ممکن است در محدود‌ه‌ای مشخص یا وسیع به‌صورت نانوشته، فارغ‌ از درستی یا نادرستی موضوع، طیفی از آن به گروهی یا ملتی نسبت داده شود. از آنجا که گرافیک به‌عنوان رسانه‌ بصری برآمده از فرم و رنگ، موضوع‎‌های مختلفی را پیام‌رسانی کرده و مسائل فرهنگی و فرهنگ ملی نیز می‌تواند جزیی از آن باشد، مسئله این پژوهش چیستی رنگ‌های پربسامد مرتبط با ایران در پوسترهای گرافیک با موضوع ایران یا فرهنگ ایرانی و همچنین چرایی احتمالی کاربرد آن‌هاست.
هدف: شناخت عناصری نمادین ناملموس ایرانی و در نهایت، درک بهتر سویه‌های متفاوت فرهنگ بصری ایرانی از اهداف اصلی این پژوهش است.
روش پژوهش: در این پژوهش با بهره‌گیری از منابع کتابخانه‌ای، پایگاه‌های اطلاعاتی و شواهد بصری گرافیکی، داده‌ها جمع‌آوری شده؛ سپس به‌شیوه تحلیل محتوای بصری با جمع‌آوری نمونه‌های رنگی از پوسترهای مرتبط با ایران به‌صورت شبه‌آماری، پربسامدترین رنگ‌ها مشخص و سپس توصیف و تحلیل شده است.
یافته‌ها: این مقاله نشان داد که طراحان گرافیک ایرانی برای بازنمایی رنگ ایرانی، به‌جز رنگ سازمانی، پرچم رسمی، به رنگ‌های مرتبط با فرهنگ خود که اغلب برآمده از محصولات و تولیدات فرهنگی و هنری، دست‌ساخته‌ها، رنگ اقلیم و زیست‌بوم، هنر‌های‌سنتی، معماری ایرانی اسلامی، خوشنویسی و مانند آن است، رجوع کرده و طیف‌هایی از این رنگ‌ها را در اثر خود برای موضوعات مرتبط ایران بازنمایی نموده‌اند و در این میان، پربسامدترین رنگ‌های مرتبط با ایران، طیف‌هایی از رنگ قرمز لاکی، زرد روشن و آجری و نیز آبی فیروزه‌ای بوده است.

Keywords [Persian]

  • ایرانی
  • ملی
  • رنگ
  • گرافیک
  • پوستر
  • بسامد رنگ
اربابی، بیژن، عیقرلو، سیامک و علامه، مائده. (1400). جایگاه رنگ و نقش در ارزیابی دست‌بافته‌ها. پیکره، ۱۰(۲۶)، صص. ۶۷-۸۱.
- اسماعیلی، ستایش و سلیمانی، صدیقه. (1396). مقایسه تطبیقی کاربرد رنگ در معماری اسلامی چین و ایران. کنفرانس سالانه پژوهش‌های معماری، شهرسازی و مدیریت شهری، شیراز، ایران.
- انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران. (1382). هشتمین نمایشگاه دوسالانه جهانی پوستر تهران. تهران: انجمن صنفی طراحان گرافیک.
- انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران. (۱۳۸۶). نهمین دوسالانه جهانی پوستر تهران. تهران: انجمن صنفی طراحان گرافیک.
- انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران. (1389). مجموعه آثار کتاب سرو نقره‌ای 89. تهران: نشر نظر.
- انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران. (13۹۰). مجموعه آثار کتاب سرو نقره‌ای 90. تهران: نشر نظر.
- انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران. (1380). گرافیک ایران 1: اولین کتاب آثار برگزیده طراحان گرافیک ایران. تهران: داروگ نو.
- انجمن هنرهای تجسمی ایران، موزه هنرهای معاصر و انجمن طراحان گرافیک ایران. (1373). مجموعه آثار چهارمین دو سالانه گرافیک ایران: تهران. تهران: انجمن طراحان گرافیک ایران.
- انجمن هنرهای تجسمی ایران. (1375). گرافیک معاصر ایران، گزیده آثار پنجمین نمایشگاه گرافیک معاصر ایران. تهران: انجمن هنرهای تجسمی ایران.
- انجمن هنرهای تجسمی ایران. (1378). گزیده آثار ششمین نمایشگاه گرافیک معاصر ایران. تهران: انجمن هنرهای تجسمی ایران.
- تامپسون، جان. (1379)، ایدئولوژی وفرهنگ مدرن(ترجمه مسعود اوحدی). تهران: مؤششه فرهنگی آینده پویان.
- حسن‌نیا، فائزه. (1396). تحلیل بنیان‌های معنایی نهفته رنگها و علایم پرچم ایران در ادوار مختلف (پایان‌نامه کارشناسی ارشد). دانشگاه آزاد رامسر، ایران.
- حقیقی، ابراهیم. (1386). گزیده آثار مرتضی ممیز. تهران: نشر نظر.
- حمیدی، بهرام و افشار مهاجر، کامران. (1400). تحول پوسترهای تایپوگرافی دهه هشتاد شمسی از دیدگاه تغییرات فرهنگی روبرت وسنو. پیکره، ۱۰(۲۶)، صص. ۳۲-۵۲.
- خوش‌نظر، رحیم و رجبی، محمدعلی. (1388). نور و رنگ در نگارگری و معماری اسلام. مجله کتاب ماه هنر، (127)، صص. 70-71.
- دانش، کاظم، و خزائی، محمد. (13۹9). نمادشناسی رنگ سبز در فرهنگ و هنر ایرانی – اسلامی. پیکره، ۹(۱۹)، صص. ۱۸-۲۹.
- دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موز هنرهای معاصر و انجمن طراحان گرافیک ایران. (1386). نهمین دوسالانه پوستر تهران. تهران: دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ.
- دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موز هنرهای معاصر و انجمن طراحان گرافیک ایران. (1386). مجموعه آثار نهمین دو سالانه طراحی معاصر ایران. تهران: دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ.
- ساعدی، سیما و سیداحمدی ‌زاویه، سیدسعید. (1392). عوامل مؤثر بر کاربرد رنگ در فرش یزد. مجله پیکره، ۱(4)، صص 25-42.
- صور اسرافیل، شیرین. (۱۳۷۸). رنگ‌های ایرانی؛ رنگرزی با رنگ‌های طبیعی به روایت استادان رنگرز. تهران: مؤسسة تحقیقات فرش دستباف.
- صوراسرافیل، شیرین. (1379). رنگ‌های ایرانی. کتاب ماه هنر، 79(23-24)، صص. 74-71.
- شیوا، قباد. (1383). قبادشیوا: طراح گرافیک. تهران: نشر نظر.
- قوی‌پنجه، زهرا. (۱۳۹۴). نقش و رنگ در پوشاک زنان ترکمن. دومین کنفرانس بین‌المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی، مؤسسه سرآمد همایش کارین، استانبول، ترکیه.
- کلاه‌کج، منصور. (1398). جستاری در هویت‌نمایی گرافیک نوین ایران. مجله مطالعات ملی، ۲۰(3)، صص. 139-156.
- مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موزه هنرهای معاصر، مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی. (1388). مجموعه آثار دهمین دوسالانه جهانی پوستر تهران. تهران: مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی.
- مشکی، ساعد. (138۵). طراحان گرافیک ایران1: مسعود نجابتی. تهران: یساولی.
- مشکی، ساعد. (138۳). طراحان گرافیک ایران2: مصطفی اسدالهی. تهران: یساولی.
- مشکی، ساعد. (1384). طراحان گرافیک ایران6: فرزاد ادیبی. تهران: یساولی.
- مؤسسه فرهنگی پژوهشی نشر نظر با همکاری بنیاد ممیز. (1386). گزیده آثار مرتضی ممیز. تهران: نشر نظر.
- نجفی، فرزانه. (1399). نقش رنگ در کاهش تنش های موجود در فضاهای شهری (مطالعه موردی کوی محتشم گرگان). پیکره، ۹(۲۰)، صص. ۳۷-۴۶.
- وحدت‌طلب، مسعود و نیک‌مرام، امین. (1396). بررسی اهمیت، فراوانی و پراکنش رنگ قرمز در ارسی‌های خانه‌های تاریخی ایران، مورد پژوهی: 22 تاج ارسی خانه‌های قاجاری تبریز. معماری و شهرسازی هنرهای زیبا، 22(2)، صص. 87-97.
- وزیریان، علی. (1390). گرافیک مذهبی؛ مجموعه آثار علی وزیریان. تهران: سوره مهر.
- Berry, S&  Martin, J. (1991). Designing with Colour, London, England, B.T.Batsford Ltd.Conference: 10th IEEE International Conference on Computer-Aided Industrial Design and Conceptual Design. Wenzhou, Peoplesr, China.
- Hall, S. (1973). Encoding and Decoding in the Television Discourse. Birmingham: Centre for Contemporary Cultural Studies.
- Lakens, D. (2011). Orange as a perceptual representation of the Dutch nation: Effects on perceived national identification and color evaluation. European Journal of Social Psychology, Eur. J. Soc. Psychol. (41), pp. 924-929.
- Yang, M & Zeng. Q. (2009). Application and Innovation of Chinese Red In Modern Design. International Conference on Computer Aided Industrial Design and Conceptual Design-CAID&CD. pp.  1520-1523.