تحلیل بسامدی رنگ ایران در پوسترهای گرافیک با موضوع ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه گرافیک، دانشکده هنر، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

چکیده

بیان مسئله: گرچه برای رنگ به‌عنوان عنصر مشترک ابناء بشر، تعلق یا محدودیتی نمی‌توان قائل شد؛ اما به‌طور نسبی، در جهان هستی عناصر یا پدیده‌هایی وجود دارد که خاستگاه یا کاربرد و تکرار و بازنمایی آن‌ها موجب شکل‌گیری گونه‌ای از خاطرات جمعی شده و در پرتو آن‌ها حسی از تعلق یا هویت بدان‌ها شکل گرفته است. یکی از این عناصر نیز رنگ است که ممکن است در محدود‌ه‌ای مشخص یا وسیع به‌صورت نانوشته، فارغ‌ از درستی یا نادرستی موضوع، طیفی از آن به گروهی یا ملتی نسبت داده شود. از آنجا که گرافیک به‌عنوان رسانه‌ بصری برآمده از فرم و رنگ، موضوع‎‌های مختلفی را پیام‌رسانی کرده و مسائل فرهنگی و فرهنگ ملی نیز می‌تواند جزیی از آن باشد، مسئله این پژوهش چیستی رنگ‌های پربسامد مرتبط با ایران در پوسترهای گرافیک با موضوع ایران یا فرهنگ ایرانی و همچنین چرایی احتمالی کاربرد آن‌هاست.
هدف: شناخت عناصری نمادین ناملموس ایرانی و در نهایت، درک بهتر سویه‌های متفاوت فرهنگ بصری ایرانی از اهداف اصلی این پژوهش است.
روش پژوهش: در این پژوهش با بهره‌گیری از منابع کتابخانه‌ای، پایگاه‌های اطلاعاتی و شواهد بصری گرافیکی، داده‌ها جمع‌آوری شده؛ سپس به‌شیوه تحلیل محتوای بصری با جمع‌آوری نمونه‌های رنگی از پوسترهای مرتبط با ایران به‌صورت شبه‌آماری، پربسامدترین رنگ‌ها مشخص و سپس توصیف و تحلیل شده است.
یافته‌ها: این مقاله نشان داد که طراحان گرافیک ایرانی برای بازنمایی رنگ ایرانی، به‌جز رنگ سازمانی، پرچم رسمی، به رنگ‌های مرتبط با فرهنگ خود که اغلب برآمده از محصولات و تولیدات فرهنگی و هنری، دست‌ساخته‌ها، رنگ اقلیم و زیست‌بوم، هنر‌های‌سنتی، معماری ایرانی اسلامی، خوشنویسی و مانند آن است، رجوع کرده و طیف‌هایی از این رنگ‌ها را در اثر خود برای موضوعات مرتبط ایران بازنمایی نموده‌اند و در این میان، پربسامدترین رنگ‌های مرتبط با ایران، طیف‌هایی از رنگ قرمز لاکی، زرد روشن و آجری و نیز آبی فیروزه‌ای بوده است.

کلیدواژه‌ها


- Esmaili, S, & Soleimani, S. (2017). Comparative comparison of color application in Islamic architecture of China and Iran. Annual Conference on Architectural, Urban Planning and Urban Management Research, Shiraz, Iran.
- Ghavi Panjeh, Z. (2015). Role and color in Turkmen women's clothing. The Second International Conference on Research in Science and Technology, Leading Karin Conference Institute, Istanbul, Turkey.
- Ghobad, Sh. (2001). Ghobad Shiva: Graphic Designer. Tehran: Nazar Publishing
- Hasannia, F. (2018). Analysis of the latent semantic foundations of the colors and symbols of the Iranian flag in different periods (Master's thesis). Ramsar Azad University, Iran.
- Iranian Graphic Designers Society. (2001). Graphic Design Iran1 the first Selected Works of Iranian Graphic Designer. Tehran: Darog e No.
- Iranian Graphic Designers Society. (2004). The 8th Tehran International poster biennial. Tehran: Iranian Graphic Designers Society.
- Iranian Graphic Designers Society. (2010). Silver Cypress 2010. Tehran: Nazar Art
- Iranian Graphic Designers Society. (2011). Silver Cypress 2011. Tehran: Nazar Art
-  Iranian Society of Visual Art Tehran Museum of Contemporary Arts Iranian Graphic Designers Society. (1994). The 4th Contemporary Iranian Graphic Biennial .Tehran: Iranian Graphic Designers Society.
-  Iranian Society of Visual Art. (1996). Contemporary Graphic of Iran A Selection of Works: The 5th Biennial of Iranian Graphic Design Biennial. Tehran: Iranian Society of Visual Art .
-  Iranian Society of Visual Art. (1999). Contemporary Graphic of Iran A Selection of Works: The 6th Biennial of Iranian Graphic Designers. Tehran:Iranian Society of Visual Art .
- Khoshnazar, R, & Rajabi, M A. (1388). Light and color in Islamic painting and architecture. Ketab e Mahe e Honar, (127), pp. 70-71.
- Kolahkaj, M. (2019). A Study in Representation of National Identity: 50 Years of Contemporary Iranian Graphics (1961-2011). National Studies Journal, 20(79), pp. 139-156.
- Meshki, Saed. (2004). Iranian Contemporary Graphic Designers: Farzad Adibi. Tehran: Yassavoli
- Meshki, Saed. (2004). Iranian Contemporary Graphic Designers: Masoud Nejabati. Tehran: Yassavoli
- Meshki, Saed. (2004). Iranian Contemporary Graphic Designers:Mostafa Assadollahi. Tehran: Yassavoli
- Nasiri, M., kalantari, I., rezayi, R., aleyamin, H. (2016). Relations between Sufism and Al-Azhar with Wahhabism in Egypt (Case Study: Abdul Halim Mahmood's Approach). Religions and Mysticism, 49(2), pp. 259-277.
- Nazar Research and Cultural Institule. With Cooperation by Morteza Momayez Foundation. (2004). A Selection Graphic Design by Morteza Momayez. Tehran: Nazar.
- Saedi, S., Syed Ahmadi Zavieh, S. (2014). The effective factors on the application of color in Yazd carpet. Paykareh, 2(4), pp. 25-42. 
- Surasrafil, Sh. (2000). Iranian colors. Book of the Month of Art, (23-24), pp. 71-74.
- Vazirian, A. (2011). Lyric & Religious Design, A Collection of Paintings & Graphic works by Ali Vazirian. Tehran: Sooreh Mehr.
- Visual Art Development Institute of Culture and Islamic Guidance with Cooperation of Tehran Museum of Contemporary Arts Iranian Graphic Designers Society. (2007). The 9th Tehran poster biennial. Tehran: Visual Art Development Institute.
- Visual Art DevelopmentInstitutel with Cooperation of Tehran Museum of Contemporary Arts Iranian Graphic Designers Society. (2007). The 9th Contemporary Iranian Graphic Design Biennial. Tehran: Visual Art Development Institute
- Visual Art Development Institute with Cooperation of Tehran Museum of Contemporary Arts Iranian Graphic Designers Society. (2009). The 10th Tehran International poster biennial. Tehran: Visual Art Development Institul.
- Wahdattalab, M., Nikmaram, A. (2017). An Investigation into the Importance, Abundance and Distribution of Red Color in Stained Glass Windows of Historical Houses in Iran Case Study: 22 Examples of Stained Glass Windows Circle heads (Crowns) in Houses built during Qajar Dynasty in Tabriz. Honar-Ha-Ye-Ziba: Memary Va Shahrsazi, 22(2), pp. 87-97.