Document Type : Review
Author
Department, of Visual Communication Faculty of Visual Arts, Tabriz University of Islamic Arts, Tabriz, Tabriz, Iran.
Abstract
Keywords
Article Title [Persian]
Author [Persian]
بیان مسئله: شکستهنستعلیق آخرین تحول نوشتاری در خوشنویسی ایرانی است که اوج کاربری آن را باید در دوره قاجار جست. تنوع شیوههای شکستهنویسی در دوره قاجار متناسب با جریانهای اجتماعی و نیازهای هنری آن دوره قابل دستهبندی و گزارش خواهد بود.
هدف: مقاله حاضر دو هدف اصلی را دنبال میکند؛ نخست جستجویی در بنیانهای شکلگیری شکسته نستعلیق خواهد داشت و سپس دستهبندی از شیوههای مرسوم شکستهنویسی در دوره قاجار ارائه خواهد داد.
روش پژوهش: این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی و بر مبنای مطالعات کتابخانهای و میدانی فراهم آمده است. شیوه تحلیل دادهها بر اساس تحلیل ساختاری نمونهها است؛ همچنین نمونههای مورد قضاوت از گستره شکستهنویسی موجود در دوره قاجار میباشد.
یافتهها: ریشه خط شکسته را در نستعلیق دانستهاند؛ اما کنکاش در فرمشناسی این خط، تأثیر خط تعلیق بر شکسته را آشکار میکند. همچنین بر مبنای یافتههای فرمی و ساختاری در شکستهنویسی این دوره، میتوان شکستهنویسی دوره قاجار را به سه شیوه اصلی تقسیم نمود؛ نخست: شیوه پیروان درویش که بههمان شیوه مینوشتند؛ دوم: شیوهای که به استقلال نسبی شکسته از متن و شعر میانجامد؛ در این دسته، آفرینش تابلو بهروش جلینویسی (گُندهنویسی) بسیار رایج میشود؛ در گروه سوم: به نحوی نوشتارهای تحریری و منشیگری را شامل میشود؛ در این روش گونهای تندنویسی به روش خط تحریری مرسوم میگردد.
Keywords [Persian]