Document Type : Original Article
Authors
1 Department, of Philosophy of Art, College of Arts and Architecture, Central Tehran Branch, Azad University of Tehran Center, Tehran, Iran.
2 Department of Philosophy of Art, Faculty of Art and Architecture, Hamadan Branch, Islamic Azad University, Hamadan, Iran.
3 Department of Textile and Clothing Design, Faculty of Art and Architecture, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran.
Abstract
Keywords
Article Title [Persian]
Authors [Persian]
بیان مسئله: شهرت اصلی بودریار، بهدلیل بیان نظریات مهمی مانند وانموده و ابرواقعیت است. او جهان پسامدرن را جهان وانموده میداند که مرز واقعیت و بازنمایی، در آن از بین رفته است. او در تطبیق تصویر و واقعیت، چهار مرحله را باز میشمارد که طی آن، تصویر، از مرحله انعکاس واقعیت، به مرحله مستور کردن واقعیت، سپس به مرحله مستور کردن غیاب واقعیت و در نهایت در مرحلۀ چهارم، به مرحلهای میرسد که هیچ ارتباطی با واقعیت ندارد و به تولید وانموده میپردازد. در این پژوهش، سعی بر این است با مروری بر فلسفه بودریار و ذکر مراحل چهارگانه وانموده، به بازخوانی آن در عکاسی بپردازیم و از این مهم، برای تشریح شواهد تجربی، مجموعه عکس «به روایت یک شاهد عینی» آزاده اخلاقی انتخاب شده است تا به این پرسش پاسخ دهیم که عملکرد عکاسی استیجد چیست؟ و به چه طریقی در این نوع خاص از عکاسی، وانموده به تصویر کشیده می شود؟
هدف: خوانش وانموده در عکاسی استیجد و بصورت خاص در مجموعه عکس «به روایت یک شاهد عینی» آزاده اخلاقی هدف اصلی این پژوهش است.
روش پژوهش: این پژوهش به شیوه توصیفی - تحلیلی و روش گردآوری مطالب، بصورت اطلاعات کتابخانهای است.
یافتهها: این پژوهش تشریح نظریه وانموده و بیان مراحل مختلف آن پرداخته و ضمن معرفی عکاسی استیجد، به این نتیجه میرسد که با توجه به تعریف وانموده و عملکرد آن از منظر بودریار، میتوان چنین نتیجه گرفت که تمرکز اصلی مجموعه عکسهای «به روایت یک شاهد عینی»، بر وانمودههاست و عکسهای این مجموعه، همانند آنچه بودریار در تعریف وانموده میگوید، در تقابل با شبیهسازی قرار گرفته و خود دارای قدرت تولید واقعیت شده و واقعیتی را که در گذشته رخ داده، آشکارا به چالش کشیده است.
Keywords [Persian]