Document Type : Original Article
Authors
1 Department of Art Research, Faculty of Art, Al-Zahra University, Tehran, Iran.
2 Department of visual communication, Faculty of Arts, Al-Zahra University, Tehran, Iran.
Abstract
Keywords
Article Title [Persian]
Authors [Persian]
بیان مسئله: ساختار پیامرسانی تبلیغات تجاری با توجه به نوع دریافت و پذیرش فرهنگ اجتماعی هر کشور تعیین میشود. فرهنگ جامعه میتواند نقش تعیین کنندهای در شیوه تبلیغات تجاری، روشهای تولید و استعارههای آن داشته باشد. در این پژوهش، به بررسی شیوه تبلیغات تجاری در دو شهر تهران و بغداد از کشور ایران و عراق، به عنوان دو جامعه متفاوت پرداخته میشود و ارتباط بین فرمها، نحوۀ انتخاب و ترکیببندی برخی از آثار تبلیغاتی این دو شهر بررسی میگردد و به این پرسشها که ویژگی بارز عناصر بصری تشکیلدهندۀ تبلیغات تجاری تهران و بغداد چیست و با توجه به سابقۀ فرهنگی مشترک در خط و نوشتار و دین مشترک تفاوتها و شباهتهای تبلیغات تجاری در تهران و بغداد، بازتاب چه ویژگیهایی در این دو جامعه است؟
هدف: پژوهش حاضر با بررسی عناصر تبلیغات تجاری، در پی شناخت تأثیر فرهنگ بر خروجی فرمهای تبلیغاتی دو شهر تهران و بغداد است.
روش پژوهش: رویکرد این جستار، کیفی و روش ارائه آن توصیفی وتحلیلی و با اتکاء به اطلاعات میدانی و منابع کتابخانهای است.
یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان میدهد نوشتار در تبلیغات شهر تهران نقش زیباییشناختی بارزی را در تبلیغات ایفا کرده و حروف شامل نوعی وحدت در فونتهای بهکار رفته است؛ در حالی که در تبلیغات شهر بغداد، تأکید بر حاکمیت تصویر، در تبلیغات تجاری است و این موضوع، تأثیر بسزایی در ایجاد جاذبه در جهت اهداف کاربردی و زیباییشناسی تبلیغات دارد؛ همچنین هر دو شهر از نظر بصری و فرهنگی، تحت تأثیر تبلیغات مدرن و روند آن قرار دارند.
Keywords [Persian]