Document Type : Original Article
Authors
1 Department of English Language, Abadan Branch, Islamic Azad University, Abadan, Iran.
2 Department of Art, Abadan Branch, Islamic Azad University, Abadan, Iran.
Abstract
Keywords
Article Title [Persian]
Authors [Persian]
بیان مسئله: نقاشیهای «ایران درودی» و نمایشنامههای «هاینر مولر» با همآمیزی دیدگاههای متناقض و کاربرد صور خیال ادبی، مفهوم قدرت را بهعنوان یک نیروی هنری مستقل از هرگونه ایدئولوژی سیاسی و متأثر از درک درونی و اجتماعی مخاطب به بحث میگذارند. درودی با استفاده از رنگها و اشکال نامعین و مولر با هنجارشکنی از حرکات و صحنههای نمایشی متداول، مخاطب را در جایگاه سوژه به چالش میکشانند تا نقشی فعال در گفتمان قدرت ایفا نمایند. آثار این هنرمندان با عدم داوری و عدم ارائۀ پیام معین، محدودۀ تفکرات قالبی و همنشینی تقابلهای دوگانه همچون زن/ انفعال، قدرت/ سلطه و گذشته/ حال را به تعلیق در میآورند تا مخاطب در برابر چالش هستی با نیستی وادار به تعریف مجدد مفهوم قدرت و تغییر چارچوبهای سلطۀ فکری شود. حال، مسأله این است که آثار این هنرمندان چگونه در لایههای معنایی مختلف به بیان مفهوم قدرت میپردازند و به یاری چه عناصری در صورت اثر خودنمایی میکنند.
هدف: مقایسه و تطبیق مفهوم قدرت در نمایشنامههای هاینر مولر و آثار نقاشی ایران درودی و شناخت ویژگیهای مشترک این آثار با تکیه بر این مفهوم هدف این پژوهش است.
روش پژوهش: این مقاله با گردآوری دادهها بهصورت کتابخانهای و استفاده از روش توصیفی-تحلیلی به مقایسۀ مفهوم قدرت در آثار منتخب این دو هنرمند برجسته پرداخته است. برای این منظور، از هر هنرمند دو نمونۀ موردی، شامل نمایشنامههای «هاملت ماشین و مدهآ ماتریال» از مولر و دو اثر نقاشی با عنوان «رگهای زمین» و «طغیان کویر» از درودی بهصورت تصادفی انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفتهاند.
یافتهها: مقایسۀ منتخب نقاشیهای ایران درودی و نمایشنامههای هاینر مولر نشاندهندۀ وجود مکانیسم مشترک جایگشت سوژه-ابژه است که موجب تغییر معنای قدرت از مفهومی مطلق به مفهومی دینامیک میشود. وارونهسازی سوژه، ناگزیر جایگاه مخاطب را از ابژه یا بیننده به سوژۀ شرکت کننده در گفتمان هنری تغییر میدهد. ساختارشکنی در فرم به تلفیقی از سبکهای مختلف میانجامد که در قالب یک ایدئولوژی خاص نمیگنجد. آثار منتخب تفسیر متفاوتی از ارتباط میان مفاهیم متناقض همچون زن/ مرد، جهانشناسی/ وطنپرستی، پیشرفت/ اصالت و سوژه/ ابژه میدهد که موجب وارونهسازی دیدگاه غالب میشود.
Keywords [Persian]