Typology of Value Driven Approach in Artifact Design (Case Study of Conceptual Design with Economic, Emotional, and Moral Approach)

Document Type : Original Article

Authors

1 Associate Professor of Industrial Design Department, Faculty of Industrial Design, Islamic Art University of Tabriz, Tabriz, Iran.

2 M.A. of Industrial Design, Faculty of Industrial Design, Islamic Art University of Tabriz, Tabriz, Iran.

Abstract

Problem Definition: In the contemporary world, human artifacts are more than simple tools of convenience in our daily lives. They actively shape, although indirectly, human actions and experiences, individuality, quality of life, decisions and values, and affect the way we adhere to ethics. Therefore, considering the important role of these artifacts in the moral dimension of our social life, and also the slow progress of society's ethics compared to technological advances, a designer can materialize moral values as interactive performative artifacts with an emotion-driven design approach, and present them to society aiming at arousing and encouraging the actants to act morally and also help improve social moral values. But "what are the characteristics of these moral artifacts and how can they help moralize life and society more effectively"?
Objective: The goal of the research is first and foremost, to investigate the features and functions of interactive value driven artifacts by studying existing examples. Second, to explain the principles of designing such artifacts; and finally, to realize these principles as design concepts.
Research Method: The research adapts the «descriptive-analytical» method. Using this method, it first investigates interactive value-driven artifacts (based on theoretical studies), and discusses the existing examples of these artifacts with an emotion-driven approach.
Results: By examining and analyzing interactive value-driven artifacts (economic, emotional, and moral) which have been purposefully selected under the research, it can be claimed that interactive value-driven artifacts with an emotion-driven approach, and also performative artifacts, can be effective in creating awareness and encouraging reflection because of their ability in creating admiration, guilt, encouragement and reproach (during the process of interaction or as a consequence of interacting with them). As a result, they can change the behavior of their users and ultimately result in the promotion of ethics in society.

Keywords


Article Title [Persian]

گونه‌شناسی رویکرد ارزش‌محور در طراحی مصنوعات (نمونۀ موردی طراحی مفهومی با رویکرد اقتصادی، احساسی و اخلاق‌گرا)

Authors [Persian]

  • سید علی فارغ 1
  • مریم دهقانی 2
1 استادیار گروه طراحی صنعتی، دانشکده طراحی ،دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.
2 کارشناس ارشد طراحی صنعتی، دانشکده طراحی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.
Abstract [Persian]

بیان مسئله: در جهان معاصر، مصنوعات در زندگی روزمرۀ ما چیزی فراتر از ابزارهایی برای تسهیل زندگی هستند. آن‌ها به طور فعال کردار و تجارب انسان، فردیت، کیفیت زندگی، تصمیمات و ارزش‌های انسان‌ها -هرچند غیرمستقیم- را شکل داده و نحوۀ پایبندی ما به اخلاقیات را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. به این ترتیب، با توجه به نقش مهم مصنوعات در بعد اخلاقی زندگی اجتماعی ما و همچنین پیشرفت کُند اخلاقیات جامعه در مقایسه با پیشرفت‌های تکنولوژیکی، یک طراح می‌تواند ارزش‌های اخلاقی را در قالب مصنوعات کنشی (پرفورماتیک) تعاملی با رویکرد احساس‌گرا، مادی ساخته و آن‌ها را با هدف اغوا و تشویق کنش‌گران به کنشی اخلاقی و در راستای بهبود اخلاقیات به جامعه ارائه دهد. اما این‌که این مصنوعات اخلاقی چه ویژگی‌ای دارند و حضور این نوع مصنوعات چگونه می‌تواند به زندگی و جامعه‌ای اخلاقی‌تر منجر شود؟ سوالی‌است که پژوهش حاضر به آن پاسخ می‌دهد.
هدف: بررسی ویژگی‌ها و عملکرد مصنوعات تعاملی ارزش‌محور براساس مطالعۀ نمونه‌های موجود، تبیین اصول برای طراحی این نوع از مصنوعات و در آخر، تجسم بخشیدن به این اصول در قالب کانسپت‌های طراحی هدف این پژوهش است.
روش پژوهش: روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی بوده است که در این راستا، ابتدا، براساس مطالعات نظری، به بررسی مصنوعات تعاملی ارزش‌محور پرداخته  شده و نمونه‌های موجود از این مصنوعات، با رویکرد احساس‌گرا مورد‌ بحث قرار گرفته است.
یافته‌ها: با بررسی و تحلیل مصنوعات تعاملی با محوریت ارزش (اقتصادی، احساسی، اخلاقی) که به‌صورت انتخابی، هدفمند و منطبق با پژوهش انتخاب شده‌اند، می‌توان اذعان داشت که مصنوعات ارزش‌محور تعاملی با رویکرد احساسی و کنشی (پرفورماتیک)، به‌دلیل ایجاد ستایش، سرزنش، دعوت و نکوهش –در حین تعامل یا به‌واسطۀ پیامدهای حاصل از تعامل با آن‌ها- می‌تواند در ایجاد آگاهی و تأمل و در نتیجه تغییر رفتار کاربران مؤثر بوده و در نهایت به اخلاقی‌تر شدن جامعه منجر شود.

Keywords [Persian]

  • طراحی صنعتی
  • طراحی ارزش‌محور
  • طراحی احساس‌گرا
  • طراحی تعاملی
  • اخلاق
- وربیک، پیتر پل. (1398). اخلاقی کردن تکنولوژی، فهم و طراحی سیرت اشیا (مترجمان رضا نقدبیشی، حمید نقدبیشی و علی نقدبیشی). تهران: انتشارات افزون.
- Barsalou, L., Yeh, W., Luka, B., Olseth, K., Mix, K., & Wu, L.l. (1999). Concepts and meaning. Chicago: University of Chicago.
- Friedman, B., Kahn, P. H., Jr., & Borning, A. (2006). Value sensitive design and information. In d. P. Galletta, Human-Computer Interaction and Management Information Systems: Foundations Advances. Armonk. NY: M.E. Sharpe. pp. 348–372.
- Borgmann, A. (1992). Crossing the postmodern divide. Chicago: University of Chicago Press.
- Borgmann. (1995). The depth of design. In Discovering Design: Explorations in Design Studies. (R. B. Margolin, Ed.) Chicago: University of Chicago Press.
- ___________.­ (2006). Real American ethics: Taking responsibility for our country. Chicago: University of Chicago Press.
- Demir, E. (2010). Understanding and designing for emotions. Netherland: VSSD. Retrieved from.
- Desmet, P.M.A., Roeser, S. (2015). Emotions in design for values. In: van den Hoven, J., Vermaas, P., van de Poel, I. (Eds) Handbook of Ethics, Values, and Technological Design, pp. 203-219. Springer, Dordrecht. https://doi.org/10.1007/978-94-007-6970-0_6
- Dunne, A., & Flona, R. (2013). Speculative everything; Design, fiction, and social dreaming. Massachusetts: MIT Press.
- Florman, S. C. (1987). The civilized engineer. New York: St: Martin's Press.
- Foucault, M. ([1984] 1992). The use of pleasure: The history of sexuality (Vol.2). London: Penguin.
- __________. (1975). Discipline and punish: The birth of the prison. New York: Random House.
- Frijda, N. (1987). Emotion, cognitive structure, and action tendency. Cognition & Emotion, 1(2), pp. 115-143, DOI: 10.1080/02699938708408043.
- Hjelm, S. I. (2003). Research + Design: The making of brainball. Interactions, 10(1), pp. 26–34.
- Ihde, D. (1990). Technology and the lifeworld: The Indiana Series in the philosophy of technology. Bloomington: Indiana University Press.
- Latour, B. (1992). Where are the missing masses? The sociology of a few Mundane artifacts. In W. E. Law, Shaping Technology/Building Society. Cambridge, MA: MIT Press. pp. 225-258.
- ________. (1993). We have never been modern. (C. Porter, Trans.). Cambridge, Mass: Harvard University Press.
- ________. (1994). On technical mediation: Philosophy, sociology, genealogy. Common Knowledge, (3), pp. 29-64.
- ________. (1999). Pandora's hope. Cambridge, Mass: Harvard University Press.
- ________. (2002). Morality and technology: The end of the means. Theory, Culture and Society, 19(5-6), pp. 247-60.
- Long, K. S. (2018). Understanding, measuring, and invoking mindfulness and mindlessness during human-computer interactions. UK: HighWire Center for Doctoral Training, School of Computing and Communications, Lancaster University.
- Mozota, B. B. (2006). The four powers of design: A value model in design management. Design Management Review, 17(2), pp. 44-53.
- Niedderer, K. (2007). Designing mindful interaction: The category of performative object. Design Issues, 23(1), pp. 3-17.
- __________. (2014). Mediating mindful social interactions through design. In: The Wiley Blackwell Handbook of Mindfulness.
- Ramakers, R. (2002). Less + More: Droog design in context. Rotterdam, NL: 010 Publishers.
- Roeser, S. (2012). Emotional engineers: Toward morally responsible engineering. Sci Eng Ethics, 18(1), pp. 103-115.
- Rosella, F. (2004). F+R hugs: How to communicate physical and emotional closeness to a distant loved one? In A. Kurtgozu (Ed.), Proceedings of the 4th International Conference on Design and Emotion [CD ROM]. METU Press, Ankara.
- Thomson, DS, Austin, SA, Devine-Wright, H & Mills, GR. (2003) Managing value and quality in design. Building Research & Information, 31(5), pp.334-345.
- Verbeek, p. p. (2005). What things do. Philosophical reflections on technology, agency, and design. (R. P. Crease, Trans.) University Park, Pennsylvania: The Pennsylvania State University Press.
- ___________. (2011). Moralizing technology. Chicago and London: The University of Chicago Press.
- ___________. (2018). Ethicalizing technology, understanding and designing the nature of things (translated by Reza Naqdbishi, Hamid Naqdbishi and Ali Naqdbishi). Tehran: Afzon Publications.
- Winner, L. (1986). Do artifacts have politics? In The Whale and the Reactor. Chicago: University of Chicago Press.