Document Type : Original Article
Authors
1 PhD student in Islamic Arts, Faculty of Industrial Arts, Tabriz University of Islamic Arts, Iran.
2 Assistant Professor Archaeology, Faculty of Cultural Materials Conservation, Tabriz Islamic art university, Tabriz, Iran.
3 Assistant Professor of Architecture, Islamic Azad University, Mashhad Branch, Mashhad, Iran.
Abstract
Keywords
Article Title [Persian]
Authors [Persian]
بیان مسئله: در سال۳۳۰ هجری قمری امیرحسین کُرد، همزمان با حکومت آلبویه، در غرب ایران، حکومت بنیحسنویه را پایهگذاری کرد. کتیبههای سنگی بهدست آمده از این دوره علاوه بر ارائۀ اطلاعات موثق و مهم تاریخی، گویای سبک کتیبهنگاری و معرف فرم حروف این بخش از هنر نوشتاری قرن چهارم هجری قمری است. در پژوهش حاضر، با محور قرار دادن کتیبههای سنگی بنیحسنویه، تلاش میشود به مطالعۀ خط در این برهه که بهنوعی بخشی از تاریخ آلبویه است، پرداخته شود. همچنین برای درک و شناخت بهتر فرم و شناسایی روشنتر تغییر و تحولات فرم حروف در کتیبههای سنگی بنیحسنویه، حروف این کتیبهها با فرم حروف دو لوح چوبی دورۀ عضدالدوله (۳۶۳ ه.ق) مقایسه خواهند شد. اینکه مهمترین ویژگیهای فرمهای نوشتاری کتیبههای بنیحسنویه چیست؟سؤالیست که نگارندگان در پی پاسخگویی به آن هستند.
هدف: شناخت و معرفی فرم حروف و عناصر تزیینی کتیبههای سنگی بنیحسنویه هدف پژوهش حاضر است.
روش پژوهش: ماهیت پژوهش حاضر بنیادی است و بهشیوۀ توصیفی-تحلیلی و بر پایۀ مطالعات اسنادی و تصویری شکل گرفته است. روش نمونهگیری هدفمند بوده و در مجموع پنج کتیبۀ سنگی از بنیحسنویه محور مطالعۀ این پژوهش قرار گرفتهاند. این کتیبههای سنگی در سالهای ۳۷۴-۴۰۴ ه.ق ساخته شدهاند.
یافتهها: خط بهکار رفته در کتیبههای سنگی مورد بررسی، خط کوفی تزیینی (مورق) است. نقوش دوپر و سه پر مهمترین عنصر تزئینی در ترکیب با فرم حروف در این کتیبههاست. در این کتیبهها، کتیبهنگار تلاش کرده است که فضای کتیبه را با کشیدگی، تغییر و ترکیب فرم حروف با نقوش تزئینی دوپر و سه پر، فرم میخمانند و داسیشکل پر کند. گاهی نیز حروف کوچک و بزرگ هم ارتفاع نگارش شدهاند. فرم نقوش و حروف متناسب با حروف قبل و بعد هر حرف تغییر کرده است و این امر تنوع فرمهای نوشتاری را سبب شده است. شکل هندسی و ساده عناصر تزئینی در کتیبههای بنیحسنویه در الواح چوبی عضدالدوله مشاهده می شود. کتیبه سنگی پل کلهر بیشترین شباهت را به الواح چوبی عضدالدوله دارد.
Keywords [Persian]