Teaching Painting to Children Using Vygotsky's Sociocultural Theory of «Zone of Proximal Development»

Document Type : Original Article

Author

Assistant Professor of Painting Department, Faculty of Arts, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.

Abstract

Problem Definition: The child's painting is a subset of his various activities in children's art. The central taste of this type of activity, which has always been associated with children's games, has challenged the artistry of this activity. While considering the mentioned challenge, painting is an activity aimed at improving children's thinking and creativity, and in this regard, it is necessary to be studied educationally. Therefore, in the present study, an attempt is made to use Vygotsky's «theory of development» to answer the question of «How to teach drawing to children so that their creative activities are not harmed in the natural path of development»?
Objective: From the above-mentioned point of view, children's tasteful and creative activities in painting may be exposed to educational damages with incorrect training. Having the aim of preventing possible damages, one of the effective theories on the development and achievement of children is the evaluation index of this educational activity to witness favorable exploitation in this field.
Research Method: The present study is based on fundamental theoretical research (Vygotsky's socio-cultural theory of «Zone of Proximal Development») and is of a descriptive-analytical type. The research is included in the group of qualitative investigations. The painting will be taught, and after analyzing and presenting 33 painting samples selected from over three thousand works, a suitable educational solution will be suggested.
Results: The findings of this research show that children who, according to the mentioned theory, have faced the mediation and proper training of parents and trainers in teaching painting. Accordingly, they have presented painting works beyond their current level in a social process in line with the natural process of development.

Keywords

Main Subjects


Article Title [Persian]

آموزش نقاشی به کودکان با بهره‌گیری از نظریۀ اجتماعی- فرهنگی «منطقۀ مجاور رشد» ویگوتسکی

Author [Persian]

  • محمدرضا سوداگر
استادیار گروه نقاشی، دانشکده هنر، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
Abstract [Persian]

بیان مسئله: نقاشی کودک زیرمجموعه‌ای از هنرکودک و فعالیتی در جهت بهبود تفکر و خلاقیت او است. ذوق محوری این نوع از فعالیت که همواره با بازی‌های‌کودکانه همراه بوده، هنربودگی این فعالیت را با چالش مواجه ساخته است. ضمن در نظر گرفتن چالش یاد شده، در این راستا ضرورت دارد تا این موضوع موردکندوکاو آموزشی قرار گیرد؛ بنابراین در پژوهش حاضر سعی بر آن است تا با استفاده از «نظریۀ رشد» ویگوتسکی به این پرسش پاسخ داده شود که چگونه نقاشی را به کودکان آموزش دهیم تا فعالیت‌های خلاقۀ آنان در مسیر طبیعی رشد آسیب نبیند؟
هدف: از همین منظر و از آن جهت که ممکن است فعالیت‌های ذوقی و خلاقۀ کودکان در نقاشی با آموزش نادرست در معرض آسیب‌های آموزشی قرار گیرد، با هدف جلوگیری ازآسیب‌های احتمالی، یکی از نظریات مؤثر بر رشد و رسش کودکان، شاخص ارزیابی این فعالیت آموزشی می‌شود تا شاهد بهره‌برداری مطلوبی در این زمینه باشیم.
روش پژوهش: پژوهش حاضر برمبنای تحقیقات بنیادین نظری و از نوع توصیفی-تحلیلی است و درگروه پژوهش‌های کیفی قرار می‌گیرد دراین مقاله‌ با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و تجربیات کارگاهی به‌بررسی میزان فعالیت مربی در آموزش نقاشی پرداخته میشود و پس از تحلیل و ارائۀ ۳۳ نمونه نقاشی که از میان بیش از سه هزار اثر انتخاب شده‌اند، راه‌کار آموزشی مناسب پیشنهاد خواهد شد.
یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد کودکانی که با توجه به نظریۀ یاد شده با میانجی‌گری و آموزش صحیح والدین و مربیان در آموزش نقاشی مواجه شده‌اند، در یک فرآیند اجتماعی و همسو با روند طبیعی رشد، آثاری فراتر از سطح فعلی خودشان ارائه داده‌اند.

Keywords [Persian]

  • آموزش ‌هنر
  • نقاشی‌ کودکان
  • نظریه مجاور رشد
  • ویگوتسکی
  • فبک
- توماس، گلین وی و سیلکر، آنجل ام جی. (1370). مقدمه‌ای بر روا‌ن‌شناسی نقاشی کودکان (ترجمۀ عباس مخبر). تهران: انتشارات طرح نو.
- جنکس، کریس. (1388). دوران کودکی (ترجمۀ سارا ایمانیان). تهران: نشر اختران.
- دالوندی، هلن. (1389). آموزش هنر در دبستان. تهران: انتشارات سمت.
- رشتچی، مژگان. (1389). بررسی نظریة ویگوتسکی از دیدگاه روانشناسی و ارتباط آن با مبانی نظری آموزش فلسفه به کودکان». دو فصلنامة علمی- تخصصی تفکر و کودک، 1(1)، 3-20.
- سوداگر، محمدرضا. (1399). بررسی آموزش نقاشی مکاتبه‌ای کودکان و مجازی‌سازی رشته‌های دانشگاهی هنر در ایران (تجربه و راهکاری در آموزش مجازی هنر). همایش ملی مجازی‌سازی دروس کارگاهی و عملی رشتۀ هنر، چالش‌ها و راهکارها. اهواز. 1-23.
- سوداگر، محمدرضا، دیباج، موسی و اسلامی، غلامرضا. (1390). ضرورت وساطت هنر در آموزش تفکر فلسفی به کودکان. تفکر و کودک، 2(1)، 25-50.
- کرین، ویلیام. (1384). نظریه‌های رشد، مفاهیم و کاربردها (ترجمۀ غلامرضا خوی‌نژاد و علیرضا رجایی). تهران: انتشارات رشد.
- گودالیس، ایوان و اسپیرز، پک. (1390). رویکردهای معاصر در آموزش هنر (ترجمۀ فرشته صاحب‌قلم). تهران: چاپ و نشر نظر.
- لوریا، آ. ار. (1368) زبان و ذهن کودک (مترجم بهروز عزب‌دفتری). تبریز: انتشارات نیما.
- مکلاچلن،ک، فلیر، م. و ادوارد، س. (۱۳۹۷). برنامۀ درسی اوان کودکی مناسب برای دانشجویان و مربیان (ترجمۀ سید نبی‌الله قاسم‌تبار و محسن حاجی‌تبار فیروزجایی). تهران: رشد فرهنگ.
- هدایتی، مهرنوش. (1388). بررسی تأثیر اجرای فبک به‌صورت اجتماع پژوهشی بر افزایش عزت‌نفس و بهبود روابط میان‌فردی (رسالۀ دکتری مشاوره). دانشکدۀ ‌ادبیات، علوم انسانی ‌و اجتماعی، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.