Document Type : Original Article
Author
Assistant Professor of Painting Department, Faculty of Arts, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
Abstract
Keywords
Main Subjects
Article Title [Persian]
Author [Persian]
بیان مسئله: نقاشی کودک زیرمجموعهای از هنرکودک و فعالیتی در جهت بهبود تفکر و خلاقیت او است. ذوق محوری این نوع از فعالیت که همواره با بازیهایکودکانه همراه بوده، هنربودگی این فعالیت را با چالش مواجه ساخته است. ضمن در نظر گرفتن چالش یاد شده، در این راستا ضرورت دارد تا این موضوع موردکندوکاو آموزشی قرار گیرد؛ بنابراین در پژوهش حاضر سعی بر آن است تا با استفاده از «نظریۀ رشد» ویگوتسکی به این پرسش پاسخ داده شود که چگونه نقاشی را به کودکان آموزش دهیم تا فعالیتهای خلاقۀ آنان در مسیر طبیعی رشد آسیب نبیند؟
هدف: از همین منظر و از آن جهت که ممکن است فعالیتهای ذوقی و خلاقۀ کودکان در نقاشی با آموزش نادرست در معرض آسیبهای آموزشی قرار گیرد، با هدف جلوگیری ازآسیبهای احتمالی، یکی از نظریات مؤثر بر رشد و رسش کودکان، شاخص ارزیابی این فعالیت آموزشی میشود تا شاهد بهرهبرداری مطلوبی در این زمینه باشیم.
روش پژوهش: پژوهش حاضر برمبنای تحقیقات بنیادین نظری و از نوع توصیفی-تحلیلی است و درگروه پژوهشهای کیفی قرار میگیرد دراین مقاله با استفاده از منابع کتابخانهای و تجربیات کارگاهی بهبررسی میزان فعالیت مربی در آموزش نقاشی پرداخته میشود و پس از تحلیل و ارائۀ ۳۳ نمونه نقاشی که از میان بیش از سه هزار اثر انتخاب شدهاند، راهکار آموزشی مناسب پیشنهاد خواهد شد.
یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان میدهد کودکانی که با توجه به نظریۀ یاد شده با میانجیگری و آموزش صحیح والدین و مربیان در آموزش نقاشی مواجه شدهاند، در یک فرآیند اجتماعی و همسو با روند طبیعی رشد، آثاری فراتر از سطح فعلی خودشان ارائه دادهاند.
Keywords [Persian]