Document Type : Original Article
Authors
1 M.A of Art Research, Faculty of Arts, Neyshabur University, Neyshabur, Iran.
2 Associate Professor of Art Research, Faculty of Arts, Neyshabur University, Neyshabur, Iran.
Abstract
Keywords
Article Title [Persian]
Authors [Persian]
بیان مسئله: در میان شاهکارهای ادب پارسی، شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی از جایگاه ویژهای در حوزه هنرهای تصویری برخوردار است؛ چرا که این اثر حماسی و ملی در طول اعصار بارها بهدست نگارگران توانمند و چیرهدست این مرز و بوم مصور گردیده و هر کدام از این آثار، بهمثابه یکی از مهمترین اسناد شناخت ویژگیهای هنری آن دوره بهحساب میآید. در میان مکاتب نگارگری ایران، آثار بهجا مانده از مکاتب شیراز قرن هشتم هجری در دوران حکومتهای آلاینجو و آلمظفر، هم بهدلیل نقطه آغازین مصورسازی شاهنامه و هم بهدلیل تنوع آثار موجود، حائز اهمیت بسیار هستند. بر این اساس، مسأله پژوهش حاضر بر این پرسش استوار است: در شاهنامههای مصور دو مکتب آلاینجو و آلمظفر، علیرغم وجود نسخ مصور گوناگون و مقارن بودن زمان و مکانی مشترک در خلق آثار، چه تشابه و تفاوت بارزی در شیوه تصویرسازی آثار دو مکتب مشهود است؟
هدف: مطالعه تطبیقی ساختار بصری مجالس مشترک در شاهنامههای مصور دو دوره آلاینجو و آلمظفر، از اهداف اصلی این پژوهش است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر، که ماهیتی تطبیقی دارد به شیوه توصیفی-تحلیلی ارائه شده و اطلاعات آن بهصورت کتابخانهای است.
یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر حاکی از آن است که شباهتهای آشکاری در صفحهآرایی، ترکیببندی و جزئیات تصاویر این دو شاهنامهدیده میشود؛ لیکن ارتقای سطح کیفی نگارگری همچون افزایش جزئیات، ظرافت و دقت در طراحی و تنوع در حرکات در دوره آلمظفر بیشتر بهچشم میخورد.
Keywords [Persian]