Historical Review of Iran War Photography during (1980-1988) with an Emphasis on Professional, Independent, and Military Photographers

Document Type : Original Article

Authors

1 Lecturer of Cinema Department, Soore University, Tehran, Iran.

2 Faculty member of Photography Department, Faculty of Visual Arts, University of Arts, Tehran, Iran.

Abstract

Problem Definition: The goals and methods of producing the work of documentary photographers, in terms of the influences they receive from each historical period, are formed at the same time as recording the work; However, what they have shown is now a symbol of the historical past. Photography, as an effective and dynamic art-media, presents many alternatives to artists and journalists. In this research, the historical investigation of these effects on war photography (backgrounds and formation process) is conducted to answer the following questions: «What have been its national and international effects, centered on influential groups of professional, independent, and military photographers?» and «What effects have the political and social factors of that period had on photography in terms of form and content?»
Objective: The primary goal of this research is to deal with the history of Iranian war photography as its formation and effects, during Iran-Iraq war (1980-1988), which is called sacred defense or imposed war in the country's political literature.
Research Method: The current research is conducted using a descriptive-analytical and historical method. The data was collected through a documentary-library approach using visual and interview (the author and the photographers of this course) methods.
Results: Based on the results, the two events of the Islamic Revolution of 1978 and the beginning of the Iran-Iraq war caused fundamental changes in documentary photography and, accordingly, in Iran's war photography in terms of form and content. Iranian photography was formed under the influence of the general movement of the people with mainly ideological and religious themes and a revolutionary approach. These changes, besides the revolutionary and religious atmosphere dominant in that period, result from the original and native look of many of these photographers, especially independent photographers (experienced and amateur).

Keywords

Main Subjects


Article Title [Persian]

بررسی تاریخی عکاسی جنگ ایران در بازه زمانی (۱۳۶۷-۱۳۵۹) با تأکید بر عکاسان حرفه‌ای، مستقل و نظامی

Authors [Persian]

  • سید سعید میرمحمدی 1
  • فرهاد سلیمانی 2
1 مدرس گروه سینما، دانشگاه سوره، تهران، ایران.
2 هیات علمی گروه عکاسی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر، تهران، ایران.
Abstract [Persian]

بیان مسئله: اهداف و و روش‌های تولید اثرِ عکاسان مستند، به ‌لحاظ تأثیراتی که از هر دورۀ تاریخی می‌پذیرند، در همان زمانِ ثبت اثر شکل می‌گیرد، اما آنچه آن‌ها نشان داده‌اند، اکنون نمادی از گذشتۀ تاریخی است. عکاسی به‌عنوان یک هنر رسانۀ مؤثر و پویا گزینه‌های بسیاری را در مقابل هنرمندان و خبرنگاران قرار می‌دهد. در این پژوهش، به ‌بررسی تاریخی این تأثیرات بر جریان عکاسی جنگ (پیش‌زمینه‌ها و روند شکل‌گیری) پرداخته می‌شود، تا به این پرسش‌ها پاسخ دهیم که تأثیرات داخلی و بین‌المللی، گروه‌های تأثیرگذار، بر آثار عکاسی، عکاسان حرفه‌ای، مستقل و نظامی چه بوده  و عوامل سیاسی و اجتماعی آن دوره چه تأثیراتی بر عکاسی به ‌لحاظ فرم و محتوا داشته است؟
هدف: پرداختن به تاریخ عکاسی جنگ ایران در قالب شکل‌گیری و تأثیرات آن، در بازۀ زمانی جنگ ایران و عراق ۱۳۶۷-۱۳۵۹ ه.ش که در ادبیات سیاسی کشور، دفاع مقدس یا جنگ تحمیلی نامیده می‌شود، هدف اصلی این پژوهش است.
روش پژوهش: یافته‌های پژوهش حاضر، به شیوه توصیفی-تحلیلی و تاریخی بیان شده و گردآوری اطلاعات بصورت کتابخانه‌ای و مصاحبه (نگارنده با عکاسان این دوره) انجام شده است.
یافته‌ها: براساس نتایج حاصله، دو رویدادِ انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ و آغاز جنگ ایران و عراق، در عکاسی مستند و به‌تبع آن عکاسی جنگ ایران به‌ لحاظ فرم و محتوا تغییرات اساسی ایجاد کردند و عکاسی ایران تحت‌تأثیر حرکت عمومی مردم با مضامینی عمدتاً ایدئولوژیک و دینی با رویکردی انقلابی شکل گرفت. این تغییرات علاوه ‌بر فضای انقلابی و دینی حاکم بر آن دوره، برآیند نگاه بکر و بومی بسیاری از این عکاسان به‌ویژه عکاسان مستقل (با‌تجربه و آماتور) است.

Keywords [Persian]

  • عکاسی
  • عکاسی جنگ
  • جنگ ایران و عراق
  • عکاسان حرفه‌ای
  • عکاسان مستقل
  • عکاسان نظامی
- پایه‌شناس، مرتضی. (1387). بررسی ویژگی­های عکاسی جنگ.(پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد عکاسی). دانشکدۀ هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران.
- حداد، محمد. (1392). 20 شهید برای 12000 دقیقه فیلم. قدس، ص6.
- عباسی اهوازی، نازلی. (1392). بررسی جایگاه عکس در مطبوعات ایران (مطالعۀ موردی: عکاسی جنگ ایران و عراق) (پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد پژوهش هنر). دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران.
- غفوری، محمد. (1396). تاریخ‌نگاری و عکاسی. تهران: آگه.
- مسعودی، غلام‌رضا. (1388). چهل شاهد (اولین گروه بسیجی خبرنگار جنگ)(پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد عکاسی). دانشکدۀ هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران.
- هاو، پیتر. (1391). عکاسی زیر آتش (دنیای عکاسان جنگ) (ترجمۀ سولماز حدادیان). تهران: ساقی، انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس.
- Faeta, F. (2016). War, Constructions of National Identity, and Photography. RSF - Rivista di Studi di Fotografia, (4), pp. 8-22.
- Vitaljic, S. (2013). War of Images-Contemporary War Photography. Rat slikama - Suvremena ratna fotogratvija. Zagreb, )24(, pp. 5-27
- Griffin, Michael. (1999)» The Great War Photographs: Constructing Myths of History and Photojournalism War Photography and the Rise of Photojournalism«. University of Illinois Press In book: Picturing the Past: Media, History & Photography. pp.122-157.