- اصلانی، حسام. (1394). آرایههای گچی در معماری دوره اسلامی اصفهان. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات.
- بابازاده چنارانی، غزاله. (1396). تحلیل مردمشناسی انار و آیینهای آن درفرهنگ مردم ایران حوزۀ جغرافیایی استانهای اصفهان و گیلان. فصلنامه مطالعات علوم اجتماعی،3(1)، ۱۵۱-۱۶۷.
- بروس، میراندا. (1394). دایرهالمعارف مصور نمادها و نشانهها (ترجمۀ معصومه انصاری و حبیب بشیرپور). تهران: انتشارات سایان.
- پرگشا، مریم.(1399). تحلیل خصایص صورت و معنا در هنر آینهکاری دورۀ قاجار با اتکابه آرای سهروردی(پایان نامه کارشناسی ارشد پژوهش هنر). موسسه آموزش عالی هنر شیراز،ایران.
- ترکمان،علی و فرشچیان، امیرحسین. (1395). بهرهوری از هنرآینهکاری در تلطیف فضای معماری، با توجه به بازانگاری فضای معماری اسلامی. ماهنامه شباک، (10)2، ۴۳-۴۹.
- جابری انصاری، میرزا حسن خان. (۱۳۴۲). تاریخ اصفهان و ری. تهران: عمادزاده.
- حیدرنتاج، وحید و مقصودی، میترا. (1398). مقایسۀ تطیقی مضامین مشترک گیاهان مقدس در نقشمایههای گیاهی معماری پیش از اسلام ایران آرایههای معماری دوران اسلامی. نشریۀ باغ نظر، (71). 35-50.
- خزایی، محمد. (1386). تأویل نمادین نقوش طاووس و سیمرغ در بناهای اصفهان عصرصفوی. مطالعات هنرهای تجسمی، (26) ،۲۴-۲۷.
- خسروی، راضیه. (1390). بررسی طرح و نقشهای کاشیهای هفت رنگ دورۀ صفویه در اصفهان (پایاننامۀ کارشناسی ارشد باستانشناسی). دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه سیستان و بلوچستان، سیستان و بلوچستان، ایران.
- خواجه احمد عطاری، علیرضا. (1395). نقشمایههای خیال: تجلی نقشمایههای معماری اسلامی اصفهان در تزیینات داخلی و وسایل کاربردی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات.
- دادور، ابوالقاسم. (1385). درآمدی بر اسطورهها و نمادهای ایران و هند در عهد باستان. تهران: نشر کلهر.
- دلزندهروی، علی و طوسیان شاندیز، غلامرضا. (1399). جستاری در صورت و معنای هنر آینهکاری با تاکید بر هنر مفهومی و معماری اسلامی. نشریۀ دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی، 3(27)، ۳۷-۵۲.
- ده جانی، جواد و راه پیما سروستانی، راضیه. (1398). بررسی تطبیقی تزیینات آینهکاری در خانههای تاریخی زینتالملوک و نصیرالملک. چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهشهای نوین در عمران، معماری، مدیریت شهری و محیط زیست،کرج، ایران.
- ساعدی، فرشته. (1396). بررسی ساخت تکنیک آینهکاری در تزیینات ارسیسازی باتوجه به بازانگاری فضای معماری اسلامی. نشریۀ شباک، ۲(۳)، ۴۵-۵۵.
- سیفی، عاطفه و نیکنفس، اقدس. (2016). بررسی نقش درخت سرو درنگارگری مکتب تبریز دوم و مکتب اصفهان. کنفرانس بینالمللی علوم و مهندسی دانشگاه استامبول، ترکیه. ۱-۱۱.
- شجاعی، حیدر.(1396). نماد شناسی تطبیقی گیاهان. تهران: نشر پدرام.
- شعرباف، اصغر. (1372). گره و کاربندی. تهران: انتشارات سبحان نور.
- شوالیه، ژان و گربران، الن. (1379). فرهنگ نمادها(ترجمۀ سودابه فضایلی). تهران: انتشارات جیحون.
- شیروانی دشتک، سمیه. (1396). بررسی تزیینات معماری تالار آینه در خانههای تاریخی شیراز (پایاننامۀ کارشناسی ارشد پژوهش هنر). دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
- شیروانی، سعیده و خسروی بیژایم، فرهاد. (1396). تجلی مفاهیم بصری در تزیینات آینهای معماری عصر صفوی با تأکید کاخ چهلستون و کاخ هشت بهشت. اولین کنفرانس ملی نمادشناسی درهنر ایران با محوریت هنربومی، دانشگاه بجنورد، ایران. ۴۳-۵۶.
- صالحی کاخکی، احمد و اصلانی، حسام. (1390). معرفی دوازده گونه از آرایههای گچی در تزیینات معماری دوران اسلامی ایران بر اساس شگردهای فنی و جزییات اجرایی. نشریۀ مطالعات باستانشناسی، ۳(۱)، ۸۹-۱۰۶.
- طهوری، صالح. (1399). پژوهشی برای تحول در طراحی و اجرای تزئینات هنر آینهکاری در فضاهای داخلی(پایان نامه کارشناسی ارشد صنایع دستی). دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر تهران، ایران.
- عزیزی، زهرا. (1400). بررسی گل و مرغ در هنرهای سنتی دورۀ زند و قاجار. یازدهمین همایش ملی پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی در ایران. تهران. 55-67.
- علیآبادی، محمد و جمالیان، سمیه. (1391). بازشناسی الگوهای آینهکاری در بناهای قاجاری شیراز. نشریۀ نگره، (23)، ۱۶-۲۹.
- فلاح عزیزی، اعظم. (1395). مطالعۀ تطبیقی کاشیهای هفت رنگ کاخ هشت بهشت اصفهان با کاشیهای هفت رنگ حمام ابراهیم خان ظهیرالدولۀ کرمان. فصلنامۀ علمی-تخصصی باستانشناسی ایران، (11). 76-95.
- فنایی، زهرا، مجابی، سیدعلی و آیتاللهی، حبیب الله. (1390). بررسی تطیقی و تحلیلی گچبری در خانههای قاجاری اصفهان. فصلنامۀ علمی-پژوهشی هنرهای تجسمی نقشمایه، ۴(۸)، ۴۳-۵۶.
- کریمی پورباصری، محمدعلی. (1388). تبیین نقوش گیاهی در هنرهای تصویری ایران باستان(پایاننامۀ کارشناسی ارشد ارتباط تصویری). دانشکدۀ هنر، دانشگاه شاهد، ایران.
- کمالی، محراب. (۱۳۹۲). گل زنبق نماد جشن امردادگان. https://mehrabkamali.blogsky.com/1392/12/26/post-885
- کوپر، جی سی. (1379). فرهنگ مصور نمادهای سنتی (ترجمۀ ملیحه کرباسیان). تهران: نشرفرشاد.
- کیانی، محمد یوسف. (1376). تزیینات وابسته به معماری ایران دوره اسلامی. تهران:سازمان میراث فرهنگی کشور.
- محمدی وکیل، مینا. (1398). تأثیرات وجوه بصری و مفهومی آینهکاری حرم حضرت شاهچراغ بر آثار هنری معاصر. فصلنامه علمی-پژوهشی شیعه شناسی، (68)، ۱۰۳-۱۲۶.
- مکینژاد، مهدی. (1387). تاریخ هنر ایران در دورۀ اسلامی: تزیینات معماری. تهران: انتشارات سمت.
- منصوری جزابادی، جمیله، حسینی، سیدهاشم و شاطری، میترا. (1396). بررسی و مطالعۀ مضامین نقوش کاشیکاری در حمامهای تاریخی شهر اصفهان از آغاز صفویه تا اواخر عصرقاجار. فصلنامۀ اثر، (76)، ۷۳-۸۸.
- میردهقان، سید فضل الله و عزیزی، حمید. (1398). بررسی نقوش نمادین در آینهکاری خانههای قاجار یزد.نشریه پژوهش های باستان شناسی ایران، ۹(۲۰)، ۲۰۳-۲۲۳.
- میشمست نهی، مسلم و عابدینی اصفهانی، عباس. (1386). تاریخچۀ آینه و آینهکاری در ایران با نگاه ویژه به دورۀ صفوی. مجلۀ مرمت و پژوهش، (3). 43-52.
- نجفی، سمانه. (1391). بازنمود باورهای مردمی در اشیای طلسمی شهر اصفهان (پایاننامه کارشناسی ارشد پژوهش هنر). دانشکدۀ هنر، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران.
- نجیب، اوغلو. (1398). هندسه و تزیین درمعماری اسلامی (ترجمۀ مهراد قیومی ). تهران: انتشارات روزنه.
- نیک پی،شقایق و سعادت، داوود. (1397). بررسی نقش هنر آینهکاری در تزیینات معماری. فصلنامه ایوان چهارسو، ۲(۴)، ۱۶۵-
- هاشمی حسینآبادی، نجمه. (1390). همنشینی آرایهها در تزیینات خانۀ وثیق انصاری (پایاننامه کارشناسیارشد پژوهش هنر). دانشکده هنر و معماری، دانشگاه کاشان، ایران.