بازتاب مؤلفه‌های «فلسفی ملاصدرا» در زیبایی‌های محتوایی و صوری آثار نقاشی «مکتب اصفهان»

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده پژوهش‌های عالی هنر و کار‌آفرینی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران.

2 دانشیار گروه نقاشی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران.

3 استاد گروه نقاشی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران.

4 استاد گروه نقاشی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران.

5 استاد گروه کلام و فلسفه اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اهل بیت (ع)، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

چکیده

بیان مسئله: ملاصدرا در مؤلفه‌های فلسفی خود به‌گونه‌ای به بیان زیبایی پرداخته که تأثیر این تفکرات در آثار هنری عصر صفوی به‌خصوص در «مکتب نقاشی اصفهان» بازتاب یافته است. مهمترین جریان هنری این مکتب را رضا عباسی و شاگردانش شکل دادند که در آثارشان نقشمایه‌ها و موضوعاتی در ارتباط ‌با جهان پیرامون و جامعۀ فرهنگی- هنری آن زمان دیده می‌شود و به‌لحاظ کاربست عناصر بصری و همچنین محتوا با مؤلفه‌های فلسفی- عرفانی ملاصدرا به‌ویژه در آرای مرتبط ‌با زیبایی و عشق مطابقت دارد. نگاره‌ها و مرقعات قطعی و منتسب ‌به رضا عباسی و پیروانش جامعۀ آماری پژوهش حاضر را تشکیل می‌دهند که جهت ارزیابی چگونگی ظهور مؤلفه‌های «فلسفی ملاصدرا» در آثار نقاشی مکتب اصفهان مورد مطالعه قرار می‌گیرند. سوال پژوهش این است که چه ارتباطی بین مؤلفه‌های ملاصدرا در باب زیبایی با نقاشی مکتب اصفهان با تمرکز بر آثار نقاشی مکتب اصفهان وجود دارد؟
هدف: کشف زیبایی‌های نهفته در آثار مصور مکتب نقاشی اصفهان و انطباق آ‌ن‌ها با آرای ملاصدرا در‌ باب زیبایی هدف پژوهش حاضر است.
روش پژوهش:روش این پژوهش توصیفی- تحلیلی با رویکرد تطبیقی است و روش جمع‌آوری اطلاعات کتابخانه‌ای و اسنادی است. جامعه آماری شامل منتخبی از ممتازترین نگاره‌ها و مرقعات مکتب اصفهان است که توسط رضا عباسی و شاگردانش خلق شده‌اند.
یافته‌ها: داده‌های به‌دست‌آمده مبین آن است که عناصُر به‌کار رفته در نگاره‌ها و مرقعات منسوب ‌به رضا عباسی و شاگردانش بازتاب زیبایی‌ به دو صورت صوری و محتوایی هستند که در مؤلفه‌های فلسفی عرفانی ملاصدرا قابل ‌ردیابی است. در این آثار، زیبایی‌های ظاهری و باطنی که بعضی به‌گونۀ رمز و نماد به‌نمایش درآمده‌اند، نشان‌دهندۀ وضعیت فرهنگی- اجتماعی روزگار صفوی و تفکرات فلسفی- عرفانی آن زمان است. به بیان دیگر، آثار رضا عباسی و شاگردانش، به‌عنوان نمونۀ شاخص و برجسته‌ای از آثار نقاشی مکتب اصفهان، با مؤلفه‌های ملاصدرا در ‌باب زیبایی ارتباط دارند.

کلیدواژه‌ها


- احمدی، بابک. (1374). حقیقت و زیبایی. تهران: نشر مرکز.
- آژند، یعقوب. (1393). مکتب نگارگری اصفهان. تهران: سازمان چاپ و انتشارات.
- امامی جمعه، سیدمهدی. (1388). فلسفۀ هنر در عشق‌شناسی ملاصدرا. تهران: مؤسسة تألیف و نشر آثار هنری.
- امامی جمعه، مهدی و احمدی، جمال. (1396). ملاک‌های زیبایی‌شناسی در فرم و محتوا از نگاه ملاصدرا. حکمت صدرایی، 6(1)، 25-40.   Dor: 20.1001.1.23221992.1396.6.1.2.9
- بابایی، علی. (1386). زیبایی‌شناسی در مکتب صدرا. تهران: انتشارات مولی.
- بورکهارت، تیتوس. (1386). مبانی هنر اسلامی (ترجمه و تدوینِ امیر نصری). تهران: انتشارات حقیقت.
- پاکباز، رویین. (1381). دایره‌المعارف هنر. تهران: فرهنگ معاصر.
- جوانی، اصغر. (1385). بنیان‌های مکتب نقاشی اصفهان. تهران: انتشارات فرهنگستان هنر.
- حسینی راد، عبدالمجید. (1384). شاهکارهای نگارگری ایران. تهران: موزۀ هنرهای معاصر تهران.
- رهنورد، زهرا. (1382). تجلی عشق بر نگارگری ایرانی- اسلامی (بررسی قصة خسرو و شیرین). هنرهای زیبا، (16)، 69-82.
- سجادی، سید جعفر. (1379). فرهنگ اصطلاحات فلسفی ملاصدرا. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
- سودآور، ابوالعلاء. (1381). هنر دربارهای ایران (ترجمۀ ناهید محمدشمیرانی). تهران: کاررنگ.
- شایسته‌فر، مهناز و کریمی، نرگس. (1401). بازتاب اشعار مثنوی معنوی مربوط به داستان‌های پیامبران در نگاره‌های دوره صفوی. پیکره، ۱۱(۲۸)، ۶۷-۸۳. Doi: 10.22055/pyk.2022.173670
- شیرازی، صدرالدین محمد(ملاصدرا). (1366). تفسیر القرآن الکریم (جلد 7و 3و 1). قم: انتشارات بیدار
- شیرازی، صدرالدین محمد(ملاصدرا). (1392). حکمت متعالیه در اسفار عقلی اربعه (ترجمۀ محمد خواجوی). تهران: انتشارات مولی.
- شیرازی، صدرالدین محمد(ملاصدرا). اسرارالآیات (تصحیح محمد خواجوی). تهران: انجمن حکمت و فلسفه.
- کن‌بای، شیلا. (1393). رضا عباسی اصلاح‌گر سرکش (ترجمة یعقوب آژند). تهران: انتشارات متن.
- مافی تبار، آمنه. (1400). نشانه‌های تصویری تنعم در تک ‌پیکر نگاری‌های درباری زنانة عصر زند و قاجار در قیاس با نگارگری مکتب اصفهان. پیکره، ۱۰(۲۵)، ۳۴-۴۹. Doi: 10.22055/pyk.2022.17342
- نصر، سید حسین. (1371). سه حکیم مسلمان (ترجمة احمد آرام). تهران: انتشارات امیرکبیر.
- هاشم‌نژاد، حسین و نعمتی، جواد. (1390). زیباشناسی در فلسفۀ صدرالمتألهین. دوفصلنامۀ علمی- پژوهشی فلسفه، 39(2)، 137-162.
- هاشم‌نژاد، حسین. (1392). زیبایی‌شناسی در آثار ابن سینا، شیخ اشراق و صدرالمتألهین. تهران: انتشارات سمت.
- Azhand, Y. (2014). Isfahan painting school. Tehran: Printing and Publishing Organization. [In Pesian]
- Ahmadi, B. (1995). Truth and beauty. Tehran: Markaz Nashr. [In Pesian]
- Babaei, A. (2007). Aesthetics in Sadra school. Tehran: Mola. [In Pesian]
- Burckhardt, T. (2007). Fundamentals of Islamic art (A. Nasri, Trans. & Ed.). Tehran: Haqiqat. [In Pesian]
- Canby, Sh. (2014). Reza Abbasi, the rebellious reformer (Y. Azhand, Trans.). Tehran: Mah. [In Pesian]
- Hashemnezhad, H. (2013). Aesthetics in the works of Ibn Sina, Shaikh al-ʿIshraq and Sadr al-Mutalahin. Tehran: SAMT Publications. [In Pesian]
- Hashemnezhad, H. & Nemati, J. (2011). Aesthetics in the philosophy of Sadr al-Mutalahin. Scientific-Research Journal of Philosophy, 39(2), 137-162. [In Pesian]
- Hosseini Rad, A. M. (2005). Masterpieces of Iranian painting. Tehran: Tehran Museum of Contemporary Arts. [In Pesian]
- Imami Jomeh, S. M. (2009). The philosophy of art in Mulla Sadra's knowledge of love. Tehran: Authoring and Publishing of Works of Art. [In Pesian]
- Imami Jomeh, S. M. & Ahmadi, J. (2017). Aesthetic criteria in form and content from Mulla Sadra's point of view. Sadrā’i Wisdom, 6(1), 25-40. Dor: 20.1001.1.23221992.1396.6.1.2.9. [In Pesian]
- Javani, A. (2006). Foundations of Isfahan painting school. Tehran: Farhangestan-e Honar. [In Pesian]
- Mafitabar, A. (2021). The Visual Signs of Affluence in the Single Figurative Paintings of the Court Women in the Zand and Qajar eras and their Comparison with the Paintings of the Isfahan School. Paykareh10(25), 34-49. doi: 10.22055/pyk.2022.17342. [In Pesian]
- Nasr, S. H. (1992). Three Muslim sages (A. Aram, Trans.). Tehran: Amir Kabir Publications. [In Pesian]
- Pakbaz, R. (2002). Encyclopedia of art. Tehran: Farhang-e Moaser (Contemporary Culture). [In Pesian]
- Rahnavard, Z. (2003). Manifestation of love on Iranian-Islamic painting (examining the story of Khosrow and Shirin). Fine Arts, (16), 69-82. [In Pesian]
- Sajadi, S. J. (2000). Mulla Sadra's dictionary of philosophical terms. Tehran: Department of Culture and Islamic Guidance. [In Pesian]
- Soodavar, A. A. (2002). Art of Iranian courts (N. Mohammad Shemirani, Trans.). Tehran: Karrang. [In Pesian]
- Shayestehfar, M., & Karimi, N. (2022). Manifestation of the Masnavi (Masnavi-ye-Manavi) poems related to the prophets stories in Safavid paintings. Paykareh11(28), 67-83.
doi: 10.22055/pyk.2022.173670 [In Pesian]
- Shirazi, S. M. (Mulla Sadra). (2013). The Transcendent philosophy of the four journeys of the intellect (M. Khajawi, Trans.). Tehran: Mola Publications. [In Pesian]
- Shirazi, S. M. (Mulla Sadra). (1987). Interpretation of the Holy Quran. (Vol. 7, 3, & 1). Qom: Bidar Publications. [In Pesian]
- Shirazi, S. M. (Mulla Sadra). Secret of verses (اسرارالآیات) (M. Khajawi, Ed.). Tehran: Wisdom and Philosophy Association. [In Pesian]