Document Type : Original Article
Authors
1 Master of Art Research, Faculty of Visual Arts, Islamic Art University of Tabriz, Tabriz, Iran.
2 Assistant Professor, Artificial Arts Department, Faculty of Artificial Arts, Tabriz Islamic Arts University, Tabriz, Iran.
Abstract
Keywords
Article Title [Persian]
Authors [Persian]
بیان مسئله: رنگ بهعنوان یکی از عناصر مهم بصری بیشتر مورد توجه هنرمندان مکتب دورۀ صفوی بوده است. حضور متعدد نقش زن در «شاهنامۀ طهماسبی» نشان از جایگاه والای زنان در این دوره دارد. از این رو با استعانت از رویکرد روانشناسی رنگ ماکس لوشر میتوان به مطالعۀ لباس زنان در «شاهنامۀ طهماسبی» اقدام کرد. پژوهش فوق درصدد پاسخگویی به این پرسشها صورت گرفته است: براساس نظریۀ «روانشناسی رنگ ماکس لوشر» هنرمند از چه رابطهای برای ترسیم لباس زنان «شاهنامۀ طهماسبی» استفاده کرده است؟ و نیز هنرمند بیشتر تحتتأثیر کدامیک از رنگهای سرد یا گرم قرار داشته است؟
هدف: شناخت اندیشههای روانی هنرمند صفوی در ترسیم رنگ لباس زنان «شاهنامۀ طهماسبی» براساس نظریۀ روانشناسی رنگ ماکس لوشر هدف پژوهش حاضر است.
روش پژوهش: این پژوهش از نوع کیفی و روش انجام آن توصیفی- تحلیلی است. جمعآوری اطلاعات بهروش کتابخانهای و با ابزار فیشبرداری و تصویرخوانی و جداول، از طریق تحلیل دادهها، صورت گرفته است. روش نمونهگیری پژوهش هدفمند و بهجهت تعدد حضور پیکرههای زنان، از بین ۲۵۸ نگارۀ «شاهنامۀ طهماسبی»، ۲ نگاره برای مطالعه با نظریۀ مذکور انتخاب شده است.
یافتهها: هنرمند عصر صفوی از دید روانشناسی رنگ ماکس لوشر در بکارگیری عنصر رنگ برای لباس زنان از رابطۀ تعادل بین رنگهای سرد و گرم استفاده کرده است که به عبارت دیگر از هر دو گروه رنگی سرد و گرم برای رنگآمیزی لباس زنان بهره جسته است. نگارههای مورد پژوهش در ارتباط با نظریه حاضر از لحاظ تعدد رنگی و به کاربردن رنگها نسبت رنگهای سرد به رنگهای گرم بیشتر است و این بیانگر آن است که هنرمند این دوره بیشتر تحتتأثیر رنگهای سرد(آبی، سبز) قرار داشته است. مطابق با نظریه مذکور از رنگ خاکستری که یک رنگ خنثی محسوب میشود برای لباس زنان استفاده نشده است و همچنین برای نشان دادن جایگاه زنان از منسوجات بهره گرفته شده است.
Keywords [Persian]