Document Type : Review
Authors
1 Faculty of Painting Department, College of Art and Architecture, Gilan University, Gilan, Iran.
2 Master of Art Research, Faculty of Art and Architecture, Gilan University, Gilan, Iran.
Abstract
Keywords
Main Subjects
Article Title [Persian]
Authors [Persian]
مقدمه: «اورفیسم» از مهمترین جریانهای هنری تاریخ هنر جهان محسوب میشود که رنگهای درخشان و فرم دایره از مهمترین ویژگیهای آن است. این جنبش از انشعابات سبک «کوبیسم» است. کوبیسم پیشرفتی در هنر محسوب میشد که هنرمندان را تحتتأثیر قرار داد تا سنتهای موجود را کنار بگذارند و جریانهای جدیدی چون اورفیسم را شکل دهند. پژوهش حاضر در ابتدا به بررسی رنگ و فرم در آثار اورفیسم میپردازد و بهجهت بررسی تحولات آن، رنگ و اشکال هندسی را در کوبیسم بررسی میکند تا عواملی را که سبب تحولات در گذار از کوبیسم به اورفیسم میشود کشف کند. در ادامه به این مسأله میپردازد که چهچیزی در شکل دایره آنقدر قدرتمند است که هنرمندان را به استفاده از آن برای انتقال مفاهیم سوق میدهد. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی پیدایش دایرههای درخشان در اورفیسم بر پایۀ تحول عنصر رنگ و اشکال هندسی در گذار از کوبیسم به اورفیسم و شناسایی این تحولات در آثار هنرمندانی چون پیکاسو، براک، گریس، دولونه و کوپکاست.
روش پژوهش: روش تحقیق حاضر توصیفی- تحلیلی است و روش گردآوری مطالب، اسنادی و کتابخانهای از طریق فیشبرداری و تصویرخوانی است.. جامعۀ آماری این پژوهش، سیزده اثر نقاشی در سبکهای کوبیسم و اورفیسم است.
یافتهها: فرم دایره بهدلیل بیانتها بودن و حرکت بیوقفه در ترکیب با رنگهای درخشان و زنده به بهترین شکل میتوانست تداعیگر موسیقی باشد. وقتی موسیقی بهتصویر درمیآید، میتوان دریافت که مسألۀ انتزاع و دست یافتن به چیزی فراتر از جهان مادی برای آنها دغدغه بوده است. این مسأله از دیگر دلایل برای برگزیدن فرم دایره است که نمادی از انعکاس جهان، وحدت، تعالی، تمامیت و طبیعت الهی بود. نمایش حرکت، موسیقی و نمادهای آسمانی با رنگهای درخشان، زنده و فرم دایره در آثار اورفیسم را از یک جهت میتوان ادامۀ هندسۀ کوبیسم دانست و از سوی دیگر آنها را در مقابل نمایش صحنههای روزمره و زمینی، همچون طبیعت و طبیعت بیجان با رنگهای محدود و احجام کوبیسم قرار داد.
نتیجهگیری: هنرمندان کوبیسم با ذهنیتی واقعگرایانه در پی بیان رویدادهای زمینی و مادی بودند، در حالی که اورفیسمها دیدگاهی فرازمینی و معنوی را دنبال میکردند و آن را با دایرههای درخشان که از کهنترین نمادهای معنادار بشر بودند، در آثارشان بهنمایش میگذاشتند.
Keywords [Persian]