Document Type : Original Article
Authors
1 PhD student of comparative and analytical history of Islamic art, Faculty of Arts, Shahid University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Faculty of Arts, Shahid University, Tehran, Iran.
Abstract
Keywords
Main Subjects
Article Title [Persian]
Authors [Persian]
مقدمه: یکی از کهنترین نقوش هندسی دنیای باستان نقشی است که از دو خط متقاطع- چلیپا با بازوهایی شکسته شده یا زاویۀ نود درجه ایجاد شده است. این نقش در منابع بینالمللی به «سواستیکا» با مفهوم هستی نیک و در منابع فارسی به «گردونۀ خورشید» و «مهرانه» معروف است. محققان منشأ این نقش را تمدنهای کهنی همچون درۀ سند، مصر، چین، بینالنهرین و اقوام آریایی میدانند که با وجود نامهای مختلف دارای ساختار فرمی مشابهی هستند. این نقش در ایران، نخستینبار از هزارۀ پنجم قبل از میلاد برروی سفال مصور شده و تداوم بهکارگیری آن تا اوایل دورۀ اسلامی نیز دیده میشود. شناسایی بنمایه و عوامل ترسیم نقش سواستیکا در هنر ایران و نمایش سیر تحول و تطور آن، از منظر فرم و محتوا، در هنر ایران پیشااسلامی تا اوایل دوران اسلامی، از اهداف پژوهش حاضر است. که در این راستا به پرسشهای، چگونگی سیر تحول فرمی و محتوایی این نقش در هنر ایران از دورۀ باستان تا دورۀ سلجوقی و عوامل مشترک و متمایز ترسیم آن در دورۀ پیشااسلامی و اسلامی پاسخ داده میشود.
روش پژوهش: پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی و با رویکرد تاریخی صورت گرفته و شیوۀ گردآوری اطلاعات، کتابخانهای و میدانی بوده است. در این راستا، تعداد ۲۹ نمونه از دورۀ پیشااسلامی و اسلامی با ویژگی شاخص و متمایز که نمایشدهندۀ سیر تحول و تطور نقش سواستیکا بوده، مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است.
یافتهها: حضور مذهب، بهویژه پرستش ایزدان، آیینهای تدفین و مهرپرستی در ایرانباستان، از دلایل مهم ترسیم نقش سواستیکا بوده و از اینرو به «گردونۀ مهر» معروف است. نقوش نجومی همچون بروج دوازدهگانه، اعتقادات و باورهای عامیانه همچون خوششانسی، دوری از چشم بد و ایمن شدن از بلا، در نمایش این نقش، در دو دورۀ پیشااسلامی و اسلامی تأثیرگذار بوده است. در هنر اسلامی، این نقش نمادی از نور و بهتبع آن خداوند معرفی شده است. در این دوران، علاوهبر نمایش فرم اولیۀ خود، در برخی آثار با ترکیب فرمهای منحنی و نقوش گیاهی به «گره سلیمان» و «شمسه» تبدیل گشته است.
نتیجهگیری: سواستیکا در هنر ایران از دوره باستان تا اوایل دوره اسلامی، نمادی مقدس و اغلب در خدمت اساطیر و مذاهب کهن بوده است. این نقش در دوران اولیه، نمادی از خدای خورشید و ایزدبانوان و بهمرور مرتبط با نمادهای آیینی میترائیسم و زرتشتی در آثار هنری حضور یافت. در دوره اسلامی این نقش دچار استحاله و دگردیسی گردید و نمادی از خداوند و اشخاص مقدس اسلامی مورد استفاده قرار گرفت.
Keywords [Persian]