- اردلانی، حسین، سلیمی، همایون ، اکبری، مجید و گودرزی، حجت. (1394). تجسم احساس در اندیشه ژیل دلوز؛ بررسی نقاشیهای فرانسیس بیکن. نامۀ هنرهای تجسمی و کاربردی، ۸(16). 23-44. https://doi.org/10.30480/vaa.2016.305
- امامی، مونا و کامرانی، بهنام. (1398). بررسی ویژگیهای بدن گروتسک در چهار نقاش معاصر ایران. کیمیای هنر، 8(33). 21-39.
- امامی، مونا، کامرانی، بهنام و نصری، امیر. (1399). تحلیل آثار وحید چمانی برمبنای مفهوم بدن گروتسک در اندیشۀ میخائیل باختین. جلوۀ هنر، 12(2)، 47-58. https://doi.org/10.22051/jjh.2020.27663.1435
- امرلینگ، یائه. (1400). نظریه برای تاریخ هنر (ترجمۀ فریده آفرین). تهران: انتشارات حرفۀ هنرمند.
- پورکسمایی، پویا، نادعلیان، احمد و مراثی، محسن. (139۸). مفهوم بدن در پرفورمنس آرت براساس نظریات ژیل دلوز.
نشریۀ هنرهای زیبا، هنرهای نمایشی و موسیقی، 25 (2)، 15-24. https://doi.org/10.22059/jfadram.2020.270598.615270
- چابک سوار، منصوره و فرخ فر، فرزانه. (1402). کابوسنمایی یک واقعیت یا واقعنمایی یک کابوس؛ بررسی نشانهشناختی عناصر گروتسک در پیکره انسان؛ مورد پژوهش: آثار نقاشی مهرنوش بادپر.
رهپویه هنرهای تجسمی 6(2)، 17-28.
https://doi.org/10.22034/ra.2023.1971434.
- چوبک، پریا، اکوان، محمد و رهبرنیا، محمدرضا. (1399). خوانش بدن در نقاشیهای پیکاسو با مفاهیم فلسفی دلوز. مبانی نظری هنرهای تجسمی، 5(2)، 42-30. https://doi.org/10.22051/jtpva.2021.31002.1198
- رز، ژیلیان. (1393). روش و روش شناسی تحلیل تصویر، ترجمه سید جمال الدین اکبرزاده جهرمی، تهرا: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات/مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما
- رشیدیان، عبدالکریم. (1393). فرهنگ پسامدرن. تهران: نشر نی.
- زرقانی، سید مهدی، آقابابایی خوزانی، زهرا، ایزانلو، امید، جهانپور، فاطمه، خادمی، حمید، شرفایی، محسن و فرخفر، فرزانه. (1397). تاریخ بدن در ادبیات. تهران: نشر سخن.
- صدر الحافظی، سید علی و ریختهگران، محمدرضا. (1397). دلوز: میل و بازگشت قانون در متافیزیکِ شدن.
نشریۀ فلسفه، ۴۶(1). 97-115. https://doi.org/10.22059/jop.2019.224556.1006259
- کولبروک، کلر. (1387). ژیل دلوز (ترجمۀ رضا سیروان). تهران: نشر مرکز.
- لش، اسکات. (1383). جامعهشناسی پستمدرنیسم (ترجمۀ شاپور بهیان). تهران: نشر ققنوس.
- محجل، ندا و اصغری، محمد. (1401). پدیدارشناختی زیباییشناسی تنمحور مرلوپونتی. نشریۀ متافیزیک، 14(1)، 71-87.
- میلز، سارا. (1389). میشل فوکو (ترجمۀ داریوش نوری). تهران: نشر مرکز.
- ناکلین، لیندا. (1399). بدن قطعه قطعه شده قطعه بهمثابۀ استعارهای از مدرنیته (ترجمۀ مجید اخگر). تهران: نشر بیدگل.
- نصری، امیر و سعیدزاده، بهاره. (1397). بدن (نا)نمایی در بازنمایی بدن: بدن ایدئولوژیک در نقاشیهای حوزه هنری (1358-1370)، کیمیای هنر، 7 (29)، 20-42.
- نلسون،
رابرت و شیف، ریچارد. (1395).
مفاهیم بنیادی تاریخ هنر (ترجمۀ محمد نبوی و مهران مهاجر). تهران: نشر مینوی خرد.
- نلسون،
رابرت و شیف، ریچارد. (1395).
مفاهیم بنیادی تاریخ هنر (ترجمۀ محمد نبوی و مهران مهاجر). تهران: نشر مینوی خرد.
- وگیازاکی، امانوئال و کروکوسکی، آرتور. (1399).
دلالت بدن در هنر معاصر (ترجمۀ راحیل صفوی).
مطالعات هنرهای زیبا،
۱(1)، 115-130.
- هنر آنلاین. (1399). انسان در قلمرو گیاهان/ روایت فاخته شمسیان از نمایشگاه «درخت باژگون» در گالری پروژههای آران.
https://honaronline.ir (تاریخ دسترسی: 10/10/1402)
- Baruch Blich, B. (2010). Body representations in Art and Photography, in Johan Swinnen & Luc Deneulin (ed.), The Weight of Photography: Photography History Theory and Criticism Introductory Reading, ASP (Acad & Scientific Pub).
- Bakhtin, M. M. (1984). Rabelais and his World. tr. by H. Isowolsky, Bloomington: Indiana University Press.
- Deleuze, G. (1981). Francis Bacon, lagique de la Sensation. Paris: Editions de la Difference.
- Deryfus, H. L. & Rabinow, P. (1982), Michael Foucault, Beyond Structuralism and Hermeneutics. Brighton: Harvester.
- Fan, X. (2016). Metaphor of Diseases in Contemporary European Paintings.
Proceedings of the 2016 International Conference on Arts, Design and Contemporary Education.
https://doi.org/10.2991/icadce-16.2016.14
- Foucault, M. (1977). Theatrum Philosophicum, in D. Bouchard (ed.), Language, Counter-Memory, Practice. Oxford: Blackwell.
- Germer, S. (1999). Pleasurable Fear: Gericault and the uncanny at the Opening of the Nineteenth Century. Art History, 22(2), 159-183. https://doi.org/10.1111/1467-8365.00148
- Larsen, B. (2000). The Fragmented Body - A Study of some Aesthetic Implications of Theodore Gericault's Body Fragment Paintings. Nordic Journal of Aesthetics, 12 (22), 51-71.
https://doi.org/10.7146/nja.v12i22.3135
- Merleau-Ponty, M. (1995). Phenomenology of perception, Translated by Colin Smith. New York: Routledge.
- Mirzoeff, N. (1995). Bodyscape: Art, Modernity and the Ideal of Figure. New York: Routledge.
- Mitchell, D.T., & Snyder, Sh.L. (2000). Narrative Prosthesis: Disability and the Dependencies of Discourse. Ann Arbor: The University of Michigan Press.
- Nietzsche, F. (1968). The Will to Power. New York: Vintage.
- Smith, D. (2017). What is the body without organs? Machine and organism in Deleuze and Guattari. Continental Philosophy Review, 51(1), 95–110. doi: http://doi.org/ 10.1007/s11007-016-9406-0
- Smith, T. (2011). Contemporary Art: World Currents. Upper Saddle River [N.J.]. Prentice Hall.