Investigating Effective Multimedia Elements in Science-Education Visualization (with Emphasis on Holographic Technology)

Document Type : Original Article

Author

Assistant Professor, Department of Visual Communication, Faculty of Visual Arts, Isfahan Art University, Isfahan, Iran

Abstract

Introduction: Science-education visualization is important and influential in simplifying complex concepts and making them visually attractive for learners. Multimedia elements, such as pictures, diagrams, and animations, along with sounds and music, increase the effectiveness of educational images. These elements provide a comprehensive visual presentation package that can support and enhance textual information. In other words, multimedia is a new branch of visualization that has found a special status in our era based on contemporary technological achievements and has also entered fields composed of art and computer elements. Learners can visualize abstract concepts, understand processes, and easily connect different ideas. In addition, multimedia elements can present actual samples and case studies, making the learning experience more relevant and practical. With the advancement of technology and new arts, instructors now have access to various multimedia elements to create more comprehensive educational visualizations. One of these technologies that has attracted a lot of attention is holographic technology. This research examines and explains the role and status of science-education illustrators in creating multimedia visual-education content based on modern holographic technology. The current study is conducted to answer this question: “What is the impact quality of multimedia elements in science-education visualization based on holographic technology?”
Research Method: Using a descriptive-analytical method, the current theoretical research aims to investigate the degree and quality of multimedia elements that impact science-education visualization, mainly based on holographic technology. The data collection is conducted using a library and electronic documents method.
Findings: Using the power of multimedia visualization and relying on holographic technology and the combination of visual, auditory, and tactile stimuli, the audience can experience more inclusive learning by understanding a more concrete space and multi-faceted study of the subject at will, which increases comprehension, retention, and critical thinking skills even more.
Conclusion: Integrating multimedia elements with platforms based on modern learning systems enables seamless access and collaboration in different devices and places. Multimedia, especially the holographic type, includes endless resources, and illustrators can revolutionize the quantitative and qualitative mechanisms of education by adding their creative approaches and innovative ideas to these modern media.

Keywords

Main Subjects


Article Title [Persian]

بررسی عناصر چندرسانه‌ای مؤثر در تصویرسازی علمی- آموزشی (با تأکید بر فناوری هولوگرافیک)

Author [Persian]

  • سید محمد طاهری قمی
استادیار گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران.
Abstract [Persian]

مقدمه: تصویرسازی علمی- آموزشی نقشی مهم و تأثیرگذار در ساده‌سازی مفاهیم پیچیده و جذابیت بصری آن‌ها برای فراگیران ایفا می‌کند. عناصر چندرسانه‌ای، مانند تصاویر، نمودارها و تصاویر متحرک، در کنار صداها و موسیقی، اثربخشی تصاویر آموزشی را افزایش می‌دهند. این عناصر، یک بستۀ جامع نمایش بصری ارائه می‌کنند که می‌تواند اطلاعات متنی را پشتیبانی و تقویت کند. به عبارت دیگر، چندرسانه‌ای‌ها شاخه‌هایی نوین از تصویرسازی هستند که براساس دست‌آوردهای فناورانۀ معاصر و نیز ورود به عرصه‌هایی مرکب از عناصر هنری و رایانه، جایگاه ویژه‌ای در دوران ما یافته‌اند. فراگیران می‌توانند مفاهیم انتزاعی را تجسم کنند، فرآیندها را درک کنند و ارتباط میان ایده‌های مختلف را آسان‌تر درک و برقرار کنند. علاوه‌بر این، از عناصر چندرسانه‌ای می‌توان برای ارائۀ نمونه‌های واقعی و مطالعات موردی استفاده نموده و تجربۀ یادگیری را مرتبط‌تر و کاربردی‌تر کرد. با پیشرفت فناوری و هنرهای جدید، اکنون معلمان به طیف گسترده‌ای از عناصر چندرسانه‌ای برای ایجاد تجسم‌های آموزشی جامع‌تر دسترسی دارند. یکی از این فناوری‌ها که توجه زیادی را به‌خود جلب کرده، فناوری هولوگرافیک است. این پژوهش به بررسی و تبیین نقش و جایگاه تصویرگران علمی- آموزشی در خلق محتواهای تصویری- آموزشی چندرسانه‌ای، مبتنی ‌بر فناوری نوین هولوگرافیک، پرداخته است. در این راستا، پژوهش حاضر برای پاسخگویی به این پرسش صورت می‌پذیرد: کیفیت تأثیرگذاری عناصر چندرسانه‌ای در تصویرسازی علمی- آموزشی، متکی ‌بر فناوری هولوگرافیک، چگونه است؟
روش پژوهش: پژوهش حاضر که از نوع نظری است، با هدف بررسی میزان و کیفیت تأثیر عناصر چندرسانه‌ای در تصویرسازی علمی- آموزشی، به‌ویژه متکی ‌بر فناوری هولوگرافیک و به‌روش توصیفی- تحلیلی صورت گرفته است و گردآوری اطلاعات به‌شیوۀ کتابخانه‌ای و اسناد الکترونیکی تنظیم شده است.
یافته‌ها: با استفاده از قدرت تصویرگری چندرسانه‌ای، و تکیه‌ بر فناوری هولوگرافیک و ترکیب محرک‌های دیداری، شنیداری و لامسه، مخاطبان می‌توانند با درک فضایی ملموس‌تر و مطالعۀ چندوجهی سوژه، به‌دلخواه خود، یادگیری فراگیرتری تجربه کنند که درک، حفظ و مهارت‌های تفکر انتقادی را بیش از پیش افزایش می‌دهد.
نتیجه‌گیری: ادغام عناصر چندرسانه‌ای با پلتفرم‌های مبتنی ‌بر سیستم‌های یادگیری نوین، دسترسی و همکاری یکپارچه را در دستگاه‌ها و مکان‌های مختلف امکان‌پذیر می‌سازد. چندرسانه‌ای‌ها، به‌ویژه از نوع هولوگرافیک، دارای امکاناتی بی‌پایان هستند و تصویرگران با افزودن وجوه خلاقانه و ایده‌پردازی‌های نوآورانۀ خویش به این رسانه‌های نو می‌توانند سازوکارهای کمی و کیفی آموزش را متحول سازند.

Keywords [Persian]

  • آموزش
  • تصویرسازی علمی- گرافیک
  • هنر چندرسانه‌ای
  • هولوگرافیک
  • تعامل
- تالبوت، مایکل. (1398). جهان هولوگرافیک (نظریهای برای توضیح تواناییهای فراطبیعی ذهن و اسرار ناشناختۀ مغز و جسم) (ترجمه داریوش مهرجویی). تهران: هرمس.
- تصویرگران تهران. (1402). تصویرسازی علمی آموزشی چیست؟ https://tasvirsazi.ir/تاریخ دسترسی: دی 1402شمسی.
- حجت، مریم. (1378). تصویرسازی و مدل‌سازی علمی (ویراستار محمدعلی کشاورز). تهران: مؤسسۀ فرهنگی مدرسۀ برهان.
- حقانی، محمد. (1396). تصویرسازی تاریخی. https://www.scienceart.ir/article-reading-10.html. تاریخ دسترسی: دی 1402ش.
- حقانی، محمد. (1396). تصویرسازی فنی. https://www.scienceart.ir/article-reading-5.html. تاریخ دسترسی: دی 1402ش.
- Businessner editorial team. (2023). Holographic Displays in Education: Revolutionizing Learning Experiences. https://businessner.com/holographic-displays-in-education-revolutionizing-learning-experiences/ Jan 2024.
- Darkhanbaatar, N, Erdenebat, M, Shin, C-W, Kwon, K-C, Lee, K-Y, Baasantseren, G, & Kim, N. (2021). Three-dimensional see-through augmented-reality display system using a holographic micromirror array. Applied optics, Sep 1;60(25), 7545-7551. Doi: https://doi.org/10.1364/AO.428364
- Dolega-Dolegowski, D, Proniewska, K, & Dolega-Dolegowska, M. (2022). Application of holography and augmented reality based technology to visualize the internal structure of the dental root – a proof of concept. Head Face Med, 18(12). Doi: https://doi.org/10.1186/s13005-022-00307-4
- Dornaika, F. & Hammoudi, K. (2009). Extracting 3D Polyhedral Building Models from Aerial Images using a Featureless and Direct Approach. Machine Vision Applications.
Doi: https://doi.org/10.13140/RG.2.1.4694.6323
- Fenesi, B, & Kim, J A. (2014). Learners misperceive the benefits of redundant text in multimedia learning. Frontiers in psychology, (5), 710. Doi: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2014.00710
- Francoy, L. (2019). Brain Medical Imaging Futuristic Holographic Display Tablet Hologram Technology Video. https://www.pinterest.com/lieven17/ May 2024.
- Garrison, E, Colin, S, Lemberger, O, & Lugod, M. (2021). Interactive Learning for Nurses Through Gamification, The Journal of nursing administration, 51(2), 95-100.
Doi: https://doi.org/10.1097/NNA.0000000000000976
- Horkey, A. (2023). The juxtoposition of first-hand source material alongside printed image: an exploration of the artistic process: cicada. https://www.studentartguide.com/articles/gcse-art-exam-2013 . Jan 2024.
- Lawson-Tancred, Jo. (2023). How Dalí Became One of the First Artist Pioneers in the Field of Holographics. https://news.artnet.com/art-world-archives/dali-holographics-2357911 May 2024.
- Roth, C, Clunie, D, Vining, D; Berkowitz, S, Berlin, A, Bissonnette, J, Clark, S, Cornish, T, Eid, M, Gaskin, C, Goel, A, Jacobs, G, Kwan, D, Luviano, D, McBee, M, Miller, K, Hafiz, A, Obcemea, C, Parwani, A, Rotemberg, V, Silver, E, Storm E, Tcheng, J, Thullner, K, & Folio, L. (2021). Multispecialty Enterprise Imaging Workgroup Consensus on Interactive Multimedia Reporting Current State and Road to the Future: HIMSS-SIIM Collaborative White Paper. J Digit Imaging. 2021 Jun;34(3):495-522.
- Sugimoto, M, Shiga, Y, Abe, M, Kameyama, S, & Azuma, T. (2016). Immersive Surgical Navigation Using Spatial Interactive Virtual Reality and Holographic Augmented Reality. National Library of Medicine, 117(5), 387-94. Doi: https://doi.org/10.1016/j.jbi.2015.04.003
- Sumida, S, & Jefcoat, B. (2018). Anatomy, Animation, and Visual Effects: The Reciprocal Tools of Biology and Film-Making. Integrative and comparative biology, 58(6), 1269-1278.
- Zhang, Q. (2022). The Role of Teachers' Interpersonal Behaviors in Learners' Academic Achievements. Frontiers in psychology, 17(13), 921832. Doi: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.921832
Doi: https://doi.org/10.1007/s10278-021-00450-5. Epub 2021 Jun 15. PMID: 34131793; PMCID: PMC8329131.