- ابراهیمی، معصومه. (1392). بررسی سیر تحول مفهومی دیو در تاریخ اجتماعی و ادبیات شفاهی.
دو فصلنامۀ فرهنگ و ادبیات عامه، 1(2)، 53-81. Doi: https://doi.org/
20.1001.1.23454466.1392.1.2.1.9
- آریانژاد، فریا. (1387). بررسی دو نگاره از داستان اکوان دیو. فصلنامۀ هنر، (77)، 224-240.
- اسدپور، علی. (1399). مطالعۀ شمایلشناسانۀ نبرد رستم و دیو سپید در کاشینگارۀ سر در ارگ کریمخان شیراز بهروش اروین پانوفسکی.
باغ نظر، 17(86)، 29-40. Doi: https://doi.org/
10.22034/BAGH.2019.185313.4105
- اکبری مفاخر، آرش. (1391). بنیادهای اساطیری و حماسی داستان دیوان مازندران در شاهنامه. پژوهشنامۀ ادب حماسی. 8(14)، 33-64.
- آموزگار، ژاله. (1383). تاریخ اساطیری ایران. تهران: سمت.
- بختیاری، فریبا. (1390). گل و مرغ در هنرهای کاربردی ایران (عصرصفوی متأخر تا دورۀ قاجار آغازین) (کارشناسی ارشد پژوهش هنر). دانشکدۀ هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
- براتی، پرویز. (1401). بازشناسی چهرۀ موجودات خیالی در روایتهای ایرانی. تهران: نشر چرخ.
- برومند، ادیب (عبدالعلی). (1366). هنر قلمدان. تهران: جدید.
- پنجهباشی، الهه. (1400). مطالعۀ جعبه- قپانهای نقاشی شدۀ لاکی در دورۀ اول قاجار.
پژوهش هنر، 11(22)، 17-29. Doi: https://doi.org/
20.1001.1.23453834.1400.11.22.4.4
- پوپ، آرتوراپهام. (1387). سیری در هنر ایران (ترجمۀ سیروس پرهام). تهران: علمی- فرهنگی.
- جام، شیخ احمد. (1345). مقامات ژندهپیل (تألیف سدیدالدین محمد غزنوی، توضیحات: حشمتاله مؤید سنندجی). تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
- جامی، نورالدین عبدالرحمن. (1336). نفحاتالانس من حضراتالقدس (به تصحیح مهدی توحیدیپور). تهران: کتابفروشی محمودی.
- جمالی، شادی و مراثی، محسن. (139۱). بررسی تطبیقی تزئینات کاشیکاری در معماری مساجد دورۀ صفویه و قاجاریه با تکیه بر چهار مصداق تصویری. نشریهنامۀ هنرهای تجسمی و کاربردی، (10)، ۸۱-۹۴.
- خرمشاهی، بهاءالدین. (1380). حافظنامه. تهران: علمی فرهنگی.
- خلیلی، ناصر. (1386). کارهای لاکی (ترجمۀ سودابه رفیعی سخایی). تهران: کارنگ.
- داوری، پریسا. (1392). حکمتهای داستان سلیمان. پژوهشنامۀ تعلیمات ادبی، (17)، 156-115.
- دهخدا، علیاکبر. (1377). لغتنامه (ج ۸). تهران: دانشگاه تهران.
- رازی، ابوالفتوح. (1385). روحالجنان و روحالجنان (ترجمۀ حاج میرزا ابوالحسن شعرانی). تهران: اسلامیه.
- رسولزاده، عباس. (1389). سلیمان، اسطوره یا تاریخ؟. معرفت ادیان، (1)، 153-175.
- رونقی، افسانه، حلبی، علیاصغر و گذشتی، محمدعلی. (1397). حدیقهالحدیقه از دیدگاه روانشناسی تحلیلی یونگ.
مطالعات عرفانی کاشان، (28)، 37-80. Doi: https://doi.org/
10.22052/0.28.37
- زمردی، حمیرا و نظری، زهرا. (1390). ردپای دیو در ادب فارسی. دو فصلنامۀ علامه، (31)، 56-98.
- سعادت، مصطفی. (1396). پراکنش غیرتصادفی مکانهای جغرافیایی ایران که در نام آنها دیو وجود دارد.
ماهنامۀ فرهنگ و ادبیات عامه، (15)، 45-25. Doi: https://doi.org/
20.1001.1.23454466.1396.5.15.9.1
- سورآبادی، ابوبکر عتیق نیشابوری. (1365). قصص قرآن مجید (به کوشش یحیی مهدوی). تهران: خوارزمی.
- شایستهفر، مهناز. (1386). معرفی نسخۀ خطی آثارالباقیۀ موجود در کتابخانۀ مدرسۀ عالی شهید مطهری. فصلنامۀ مطالعات هنر اسلامی، (6)، 25-42.
- شمیسا، عظیم، خواجه احمد عطاری، علیرضا و میرجعفری، حسین. (1395). بررسی فرم و عملکرد ابزارآلات فولادی اصناف قاجار.
پژوهش هنر، 6(11)، 112-99. Doi: https://doi.org/
20.1001.1.23453834.1395.6.11.5.8
- طباطبایی، احمد. (1343). دیو و جوهر اساطیری آن. مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز، (68)، 39-45.
- عطار نیشابوری، فریدالدین. (1356). مصیبتنامه (تصحیح نورانی وصال). تهران: زوار.
- عظیمیپور، نسیم. (1392). دیو در شاهنامه با بررسی تطبیقی دیوها و شخصیتهای منفی و آیین مزدیسنا. تهران: سخن.
- عفیفی، رحیم. (1374). اساطیر و فرهنگ ایران در نوشتههای پهلوی. تهران: طوس.
- قرآن مجید. (1386).ترجمه مهدی الهی قمشهای، تهران: اسوه.
- قشیری، عبدالکریم بن هوازن. (1361). ترجمۀ رسالۀ قشیریه ابی حسن ابن احمد عثمانی (به تصحیح بدیعالزمان فروزانفر). تهران: علمی- فرهنگی.
- کنبای، شیلا. (1391). نقاشی ایرانی (ترجمۀ مهدی حسینی). تهران: دانشگاه هنر.
- لعلشاطری، مصطفی و جعفری دهکردی، ناهید. (1395). تأثیر فعالیت میسیونرهای مسیحی بر مصورسازی قلمدانهای عصر ناصری.
نگارینۀ هنر اسلامی، (11)، 46-90. Doi: https://doi.org/
10.22077/NIA.2016.794
- متینی، جلال. (1363). روایتی دیگر از دیوان مازندران. ایراننامه (مجلۀ تحقیقات ایرانشناسی). 3(1)، نیویورک: بنیاد مطالعات ایران، 118-134.
- مجرد، مجتبی. (1396). عنقا و سلیمان تلمیحی فراموش شده در ادب پارسی.کهننامۀ ادب پارسی، (3)، 76-63.
- محمودی، فتانه. (1398). تصویرگری آثار نقاشی زیرلاکی (پاپیهماشه) در دورۀ قاجار با رویکرد آیکونوگرافی. مطالعات باستانشناسی پارسه، 3(8)، 159-177.
- معین، محمد. (1381). فرهنگ فارسی (جلد 1). تهران: زرین.
- میبدی، ابوالفضل رشیدالدین. (1361). کشفالاسرار و عدهالابرار (تصحیح علیاصغرحکمت). بیجا.
- نقشبندی، سید ایوب، کزازی، میرجلالالدین و داودآبادی فراهانی، محمدعلی. (1395). چهرهشناسی رستم و همگرایی و ستیزهگری او با رستم زال درشاهنامۀ کردی (گورانی). جستارهای ادبی، (193)، 79-53.
- نیشابوری، ابواسحاق ابراهیم. (1359). قصصالانبیا (تصحیح حبیب یغمایی). تهران: بنگاه ترجمه و نشرکتاب.
- هاکس، جیمز. (1928). قاموس کتاب مقدس. بیروت: مطبعه آمریکایی.
- هجویری، ابوالحسن علی بن عثمان. (1358). کشفالمحجوب (به تصحیح ژوکوفسکی). تهران: طهوری.
- یاقوتی، منصور. (1380). دیو مظهر خشونت در ادب کهن. پژوهشنامۀ ادبیات کودک و نوجوان، (27)، 34-37.
- Diba, L, S-Ekhtiar, M. (1998). Royal Persian Paintings: The Qajar Epoch 1785-1925 Hardcover, Broklyn Museum of Art, Newyork.
- Nayal Barakat, H, & Khademi, Z. (2019). Qajar Ceramics: Bridging Tradition and Modernity, the Collection of the Islamic Arts Museum Malaysia. Malaysia: Islamic Arts Museum Malaysia.
- Oxford Dictionary. (2011). Oxford University Press.
Translating resources into English
- Akbari Mafakher, A. (2012). Mythological and epic foundations in the story of Mazandaran demons in Shahnameh. Journal of Epic Literature, 8(14), 33-64. [In Persian]
- Afifi, R. (1995). Iranian mythology and culture in Pahlavi writings. Tehran: Tus. [In Persian]
- Amouzgar, J. (2004). Mythological history of Iran. Tehran: SAMT. [In Persian]
- Aryanejad, F. (2008). A study of two illustrations from the story of the giant Akvan. Art Quarterly, (77), 224-240. [In Persian]
- Asadpour, A. (2020). Iconological study of «Rostam in struggle with Div-e Sepid» in tilework of Karim Khan-e Zand citadel portal in Shiraz based on Erwin Panofsky method.
Bagh-e-Nazar, 17(86), 29-40.
https://doi.org/10.22034/bagh.2019.185313.4105[In Persian]
- Asgari, F. & Zarezadeh, F. (2020). Exploring the grotesque in the lithographic pictorial version of «the story of his highness Solomon».
Historical Perspective and Historiography, (25), 181-213.
https://doi.org/10.22051/hph.2020.31225.1434 [In Persian]
- Attar Neyshaburi, F. D. (1977). Mosibatnamah (Noorani Vesal, Ed.). Tehran: Zavar. [In Persian]
- Azimipour, N. (2013). Demon in Shahnameh with a comparative study of demons and negative characters and the religion of Mazdasena. Tehran: Sokhan. [In Persian]
- Bakhtiari, F. (2011). Flowers and birds in the applied arts of Iran (Late Safavid to early Qajar period) (Master of Art Research). Faculty of Art, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran. [In Persian]
- Barati, P. (2022). Recognizing the face of imaginary creatures in Iranian narratives. Tehran: Charkh Publishing. [In Persian]
- Boroumand, A. (1987). The art of the pen box. Tehran: Jadid. [In Persian]
- Canbay, Sh. (2012). Persian painting (M. Hosseini, Trans.). Tehran: University of Art. [In Persian]
- Davari, P. (2013). The wisdom of the story of Solomon. Didactic Literature Research, (17), 115-156. [In Persian]
- Dehkhoda, A. A. (1998). Loghatnameh (Vol. 8). Tehran: University of Tehran. [In Persian]
- Diba, L, S-Ekhtiar, M. (1998). Royal Persian paintings: The Qajar epoch 1785-1925. Hardcover, Broklyn Museum of Art, Newyork.
- Hajveiri, A. H. A. O. (1979). Kashf al-Mahjoob (Zhukovsky, Ed.). Tehran: Tahori. [In Persian]
- Hawkes, J. (1928). A dictionary of the Holy Bible. Beirut: American Press. [In Persian]
- Jam, Sh. A. (1966). The officials of the Zhendepil (written by Sadid al-Din Mohammad Ghaznavi, annotated by Heshmatullah Moayed Sanandji). Tehran: Book Translation and Publishing Company. [In Persian]
- Jamali, Sh. & Marasi, M. (2012). A comparative study of tile decorations in the architecture of mosques of the Safavid and Qajar periods, based on four pictorial examples. Journal of Visual and Applied Arts, (10), 81-94. [In Persian]
- Jami, N. A. R. (1957). Nafahat ol-ons Men Hazrat ol-Qods (M. Tohidipour, Ed.). Tehran: Mahmoudi Bookstore. [In Persian]
- Khalili, N. (2007). Lacquered works (S. Rafiei Sakhaei, Trans.). Tehran: Karang. [In Persian]
- Khorramshahi, B. (2001). Hafeznameh. Tehran: Elmi Farhangi. [In Persian]
- Lale Shatri, M. & Jafari Dehkordi, N. (2016). Effect of Christian missionaries activities on the paintings of pen cases in Naseri era.
Negarineh Islamic Art, (11), 46-90. Doi:
https://doi.org/10.22077/NIA.2016.794 [In Persian]
- Mahmoudi, F. (2019). Illustration of the works of lacquered paintings (Papier Mache) in the Qajar period with an iconographic approach. Archaeological Studies of Pars, 3(8), 159-177. [In Persian]
- Matini, J. (1984). Another narrative of the Mazandaran demons. Irannameh, 9, 118-134. [In Persian]
- Meybodi, A. R. D. (1982). Kashf al-Asrar and Ad’al-Abrar (A. A. Hekmat, Ed.). [In Persian]
- Mo'in, M. (2002). Persian encyclopedic dictionary (Vol. 1). Tehran: Zarrin. [In Persian]
- Mojarad, M. (2017). Anqa and Solomon, forgotten allusion in Persian literature. Classical Persian Literature, (3), 76-63. [In Persian]
- Naghshbandi, S. A., Kazzazi, M. J. D., & Dawoodabadi Farahani, M. A. (2016). Character recognition of Rostam Yekdast and his convergence and hostility with Rostam Zal in Kurdish Shahnameh (Gorani). New Literary Studies, (193), 53-79. [In Persian]
- Nayal Barakat, H, & Khademi, Z. (2019). Qajar Ceramics: Bridging Tradition and Modernity, the Collection of the Islamic Arts Museum Malaysia. Malaysia: Islamic Arts Museum Malaysia.
- Neyshaburi, A. I. I. (1980). Stories of the Prophets (H. Yaghmaei, Ed.). Tehran: Translation and Publishing House. [In Persian]
- Pope, A. U. (2008). A survey of Persian art (C. Parham, Trans.). Tehran: Elmi Fargangi. [In Persian]
- Oxford Dictionary. (2011). Oxford University Press Qashiri, A. K. H. (1982). Translation of the Qashiriyya treatise by Abi Hassan ibn Ahmad Osmani (B. Z. Foruzanfar, Ed.). Tehran: Elmi Farhangi.
- Quran Majid. (2007). (M. Elahi Ghomshehi, Trans.) Tehran: Osveh. [In Persian]
- Razi, A. F. (2006). Ruh-ul-Janan and Ruh-ul-Janan (H. M. A. H. Sharani, Trans.). Tehran: Islamiyeh. [In Persian]
- Rasoulzadeh, A. (2010). Solomon: myth or history? Knowledge of Religions, (1), 153-175. [In Persian]
- Ronaghi, A., Halabi, A. A. & Ghozashti, M. A. (2018). Hadiqa-ul-Hadiqa from the Perspective of Jung's analytical psychology. Mystical Studies of Kashan, (28), 37-80.
- Saadat, M. (2017). Non-random distribution of geographical places in Iran that have the name of a demon. Culture and Folk Literature, (15), 25-45.
- Shamisa, A., Khajeh Ahmad Attari, A. & Mirjafari, H. (2016). Study of the form and function of steel tools of Qajar guilds. Art Research, 6(11), 112-99.
- Shayestehfar, M. (2007). Introduction to the manuscripts of the remaining works in the Shahid Motahari high school library. Quarterly of Islamic Art Studies, (6), 25-42. [In Persian]
- Surabadi, A. B. A. N. (1986). Stories of the Holy Quran (by Y. Mahdavi). Tehran: Kharazmi. [In Persian]
- Tabatabaei, A. (1964). The demon and its mythological essence. Journal of the Faculty of Literature and Humanities, University of Tabriz, (68), 39-45. [In Persian]
- Yaqouti, M. (2001). Demon as a symbol of violence in ancient literature. Research on Children's and Adolescent Literature, (27), 34-37. [In Persian]
- Zomorodi, H. & Nazari, Z. (2011). Traces of the demon in Persian literature. Allameh, (31), 56-98. [In Persian]