Analysis of Jean Dubuffet's Paintings Based on the Components of Sartre's Existentialism

Document Type : Original Article

Authors

1 Associate Professor, Painting Department, Faculty of Art, Al-Zahra University (S), Tehran.

2 Master of Arts in Painting, Faculty of Art, Al-Zahra University (S), Tehran.


Article Title [Persian]

تحلیل آثار نقاشی ژان دوبوفه بر مبنای مؤلفه‌های اگزیستانسیالیسم سارتر

Authors [Persian]

  • منصور حسامی کرمانی 1
  • مهیلا حسامی 2
1 دانشیار گروه نقاشی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا (س)، تهران.
2 کارشناس ارشد نقاشی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا (س)، تهران.
Abstract [Persian]

مقدمه: اگزیستانسیالیسم یکی از مهمترین جریان‌های فلسفۀ غرب است که ژان پل سارتر با تمرکز بر هویت انسان، آزادی، تنهایی و اضطراب، نقشی محوری در توسعۀ آن ایفا کرده است. ایام ناامیدی پس از جنگ جهانی دوم، سال‌های تأثیرپذیری ویژة هنر و فلسفه از یکدیگر است. مطالعۀ آثار هنری خلق شده در این دوران بازتاب فلسفه را در هنر به نمایش می‌گذارد. افکار، اندیشه و کارهای سارتر و ژان دوبوفه حاصل سال‌های آمیخته با جنگ است و تأثیرپذیری هنر دوبوفه از فلسفۀ سارتر قابل بررسی و مطالعه است. پرسش اصلی این است: چگونه نقاشی‌های ژان دوبوفه را بر اساس فلسفۀ اگزیستانسیالی سارتر می توان مورد مطالعه قرارداد؟
روش پژوهش: این تحقیق از نوع کیفی است و به‌روش توصیفی-تحلیلی و تطبیقی صورت گرفته، جمع آوری مطالب بر اساس منابع کتابخانه‌ای انجام شده است.
یافته‌ها: مطالعۀ مؤلفه‌های اصلی اگزیستانسیالیسم مانند تقدم وجود بر ماهیت، مسئولیت فردی، بیهودگی جهان و تنهایی در نقاشی‌های دوبوفه نشان می‌دهد که این مفاهیم به‌طور گسترده‌ای در آثار او بازتاب یافته‌اند. دوبوفه یکی از نقاشان مهم پس از سال‌های جنگ جهانی دوم است که خودآموختگی را به قوانین آکادمیک هنر ترجیح داد.
نتیجه‌گیری: دوبوفه با بهره‌گیری از فنون خاص خود، مفاهیم اگزیستانسیالیستی را به‌وضوح در آثارش بازتاب داده است و ارتباط نزدیکی میان فلسفۀ سارتر و نقاشی‌های او وجود دارد.

Keywords [Persian]

  • فلسفه
  • نقاشی
  • اگزیستانسیالیسم
  • ژان پل سارتر
  • ژان دوبوفه