- ابراهیمی، کاظم. (1399). مطالعۀ تطبیقی منسوج دورۀ ایلخانی و آثار سفالین دورههای سلجوقی و ایلخانی.
هنرهای صناعی ایران، 3(1). 47- 62. Doi:
10.22052/3.1.47
- افضلطوسی، عفتالسادات و جلالیانفرد، ناهید. (1397). نمادشناسی پرندگان در فرهنگ اسلامی (کتابت مرغ بسمالله). پژوهشنامه گرافیک و نقاشی، 1(1)، 29- 40. Doi:10.22051/pgr.2019.21490.1005
- امامیفر، نظامالدین و نوروزیزاده، مرجان. (1401). آیکونولوژی بهشت و جهنم در دیوارنگارههای دورۀ قاجار (نمونۀ موردی بقعۀ پیر رودبند دزفول).
فصلنامۀ هنرهای صناعی اسلامی، 6(1)، 133- 146. Doi:
10.52547/jic.6.1.133
- امیریخراسانی، احمد و گلستانی، طیبه. (1393). ﺗﺤﻠﻴﻞ و ﻧﻘﺪ داﺳﺘﺎن ﻣﺎﻫﺎن ﻣﺼﺮی در ﻫﻔﺖ ﭘﻴﻜﺮ. فصلنامه پژوهش زبان و ادبیات فارسی، 12(33)، 57- 84.
-آقازاریان، . (1403). درباره مردی که ایران را به «پادشاهیِ رنگها» تبدیل کرد، اول صبح، https://avalesobh.com.
- باقریفرد، بهرام و حسینیژرفا، ابوالقاسم. (1399). تحلیل تابلوی عصر عاشورا براساس خوانش پانوفسکی. دومین کنفرانس بینالمللی فقه، حقوق و پژوهشهای دینی. دانشکده بینالمللی اینسینا گرجستان.
- باقریانفر، مصطفی، سیادت، علی و لهرابی، یعقوب. (1397). تبیین مؤلفههای هویت اجتماعی دانشجویان براساس استفاده از برنامههای پیامرسان موبایلی (مورد مطالعه: دانشجویان کارشناسی دانشگاه اصفهان).
نشریه جامعهشناسی کاربردی، 29(4)، 79- 98. Doi:
10.22108/JAS.2018.104932.1140
- بیروتی، شهره، گودرزپروری، پرناز، باقریگرمارودی، امیر و غلامعلی، حاتم. (1400). تحلیل نماد پرنده در سکه های دورۀ ایلخانی از منظر گفتمان مذهب بر اساس الگوی اروین پانوفسکی. مطالعات هنر اسلامی، 18(43)، 43- 59. Doi:10.22034/AIS.2021.262140.11478
- پنجهباشی، الهه و مهذبترابی، سوگند. (1401). مطالعه نقشهای حیوانی هنر پارچهبافی ساسانی. پژوهشنامهی ایران باستان، 1(2)، 97- 112. Doi:10.22034/AIS.2022.330912.1012
- چیتسازیان، امیرحسین و داودی، فروزان. (1399). جایگاه نمادین خروس در فرهنگ و هنر ایران با تکیه بر آثار سفالین. فلزی و منسوجات. پیکره، 9(19)، 11- 17. Doi: 10.22055/PYK.2020.15723
- حجازی، بهجت. (1388). ﺑﺎﺯﺁﻓﺮﻳﻨﻲ ﺍﺳﻄﻮﺭﻩﻫﺎﻱ ﺳﻴﻤﺮﻍ ﻭ ﻗﻘﻨﻮﺱ. ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺕ ﻋﺮﻓﺎﻧﻲ، 5(2)، 119- 148.
- حسینی، هاشم و چابکسوار، منصوره. (1399). تحلیل ریخت و تزیین در کوزه قلیان های عصر صفوی. نگارینه هنر اسلامی، 7(20)، 169-187. Doi: 10.22077/NIA.2021.3493.1332
- حسینی، مهدی. (1390). خروس و نقش آن در هفت اثر نقاشی. کیمیای هنر، 1(2)، 7- 14.
- حمزئیان، عظیم و میرآخورلی، راحله. (1400). بررسی رابطة نمادپردازیهای عرفانی دو اثر ئیچینگ و فنگشنینآی با منطقالطیر عطار؛ (سیمرغ، بط، خروس، غاز و درنا). فصلنامه علمی ادبیات عرفانی و اسطورهشناسی، 17(63)، 93- 123. Doi: 10.30495/mmiq.2021680948
- دارابی، حدیث و معروف، یحیی. (1393). ﺗﺄﺛﻴﺮﭘﺬﻳﺮی ﻋﺰاﻟﺪﻳﻦ ﻋﺒﺪاﻟﺴﻼم ﻣﻘﺪﺳﻲ از ﻋﻄﺎر.
مجله زبان و ادبیات عربی، 6(10). 89- 113.
Doi /10.22067/jall.v6i10.40964
- زراعتپیشه، راضیه و چیتسازیان، امیرحسن. (1395). فرمشناسی و نمادشناسی نقوش پرندگان در سفالینههای دورۀ سامانی قرن سوم و چهارم هجری.
پیکره، 5(10)، 17- 28. Doi:
10.22055/PYK.2017.14542
- شعبانی، محمد و زارعی، محمدابراهیم. (1399). بررسی و تحلیل نقوش پرنده سفالینههای اسلامی نیشابور با پرندگان موجود در زیست بوم منطقه.
نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، 25(4)، 5- 16. Doi:
10.22059/JFAVA.2019.267342.666051
- شفیعیعلویچه، مریم. (1398). برسی نقشمایۀ کلاغ و اژدهها در دو قطعه کاشی خانۀ مقدم رویکرد آیکونوگرافی. فصلنامه فرانما، 2(6). 7- 30. https://noormags.ir/view/fa/articlepage/1713764
- صابری، نسترن و مافیتبار، آمنه. (1399). نمادینگی نقش ماکیان در منسوجات ساسانی از منظر آیکونولوژی اروین پانوفسکی (مورد مطالعاتی: خروس، مرغابی، طاووس)، نشریه رهپو.یه هنر، (6)، 5- 13. Doi:10.29252/rahpooyesoore.6.3.5.
- صادقی، سارا، جوانمردزاده، اردشیر و خسروی، زینب. (1400). آﯾﮑﻮﻧﻮﮔﺮاﻓﯽ و ﺧﻮاﻧﺶ ﻧﮕﺎرة ﻋﻘﺎب در دوران ﻫﺨﺎمنشی.
مجله اثر، 42(3)، 260- 280. Doi::
10.3069/athar
- صادقپور فیروزآبادی، ابوالفضل و میرعزیزی، محمود. (1397). ﺑﺮﺭﺳﻲ ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﻀﺎﻣﻴﻦ ﻭ نقشماﻳﻪﻫﺎﻱ ﻓﻠﺰﮐﺎﺭﻱ ﺳﺎﺳﺎﻧﻲ ﺑﺮ ﻓﻠﺰﮐﺎﺭﻱ ﺁﻝﺑﻮﻳﻪ.
فصلنامه نگره، 14(50)، 19- 37. Doi:
10.22070/NEGAREH.2019.4185.2128
- صدیقی، مصطفی. (1392). کودک، داستان کودک و مواجهه با مفهوم مرگ تحلیل داستان «سادکو و هزار درنای کاغذی» بر پایۀ نظریۀ کوبلرراس، ﺗﻔﻜﺮ و ﻛﻮدک. ﭘﮋوﻫﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎﻧﻲ و ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ، 4(2). 53- 73.
- صرفی، محمدرضا. (1386). نماد پرندگان در مثنوی. پژوهشهای ادبی، 5(18)، 53- 76.
- طارمی، اصغر، فیاض، مهدی، سمیعزاده، رضا و چهرقانی، رضا. (1400). ﭘﺮﻧﺪﮔﺎن اﺳﺎﻃﯿﺮی، ﺳﻤﺒﻮﻟﯿﺴﻢ ﻋﺮﻓﺎﻧﯽ و ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ ﺑﺎ ﺗﮑﯿﻪ ﺑﺮ ﺷﻌﺮ ﻋﺮﻓﺎﻧﯽ فارسی. مطالعات عرفانی، 17(2)، 281- 304.
https://s-erfani.kashanu.ac.ir/article_113251.html
- عطار، محمدبن ابراهیم. (1388). منطقالطیر (مقدمه، تصحیح و تعلیق: محمدرضا شفیعی کدکنی). سخن.
- علیزاده، جعفر. (1401). بازآفرینی و تحلیل اسطورههای شاهنامه در برندسازی. مطالعات هنر و فرهنگ، 7(1)، 33- 42.
https://noormags.ir/view/fa/articlepage/1889511
- فاضل، عاطفه و تیموری، مرتضی. (1395). مطالعه نقش خروس بر سفال نوع آقکند، سومین کنفرانس بینالمللی پژوهش در علوم و تکنولوژی، برلین، آلمان.
- فرخیراد، زهرا، نامور مطالق، بهمن، خزایی، محمد. (1400). واکاوی شاخصههای خوانش لوگو بهمثابه پیرامتن در ادراک بصری خطوط هوایی ایران. نشریه هنرهای اسلامی، 18(44)، 361- 376. Doi: 10.22034/ias.2022.320610.1825
- لطفیمفرد نیاسری، فاطمه، رسولنیا، امیرحسن و سیفی، محسن. (1399). واکاوی تطبیقی منطقالطیر عطار و قصیده هدهد محمود درویش. فصلنامه علمی عرفان اسلامی، 17(65). 97- 115.
https://sanad.iau.ir/Journal/mysticism/Article/907548
- مدبری، محمود و حسینی، نرگس. (1394). ﺧﻮرﺷﯿﺪ و ﭘﺮﻧﺪﮔﺎن ﺧﻮرﺷﯿﺪی در ﺷﺎﻫﻨﺎﻣﮥ ﻓﺮدوﺳﯽ. گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی ایران، زبان و ادبیات فارسی، تهران، ایران.
- منصوریشاد، طیبه، دلاور، علی و مظفری، افسانه. (1397)، بررسی میزان و نوع استفاده از پیامرسانهای تلفن همراه هوشمند نزد زنان خانهدار تهران. نشریه پژوهشنامه زنان، 9(2)، 129- 150.
- Aleksa K. A. (2020). Inverted Worlds, Nocturnal States and Flying Mammals: Bats and Their Symbolic Meaning in Moche Iconography.
Arts. 9(107), 1- 23. Doi:
10.3390/arts9040107
- Haghshenas, Z. (2021). A Cross-cultural Study of Animal Symbolism in the Persian Renderings of Children's Literature.
International Journal of Language and Translation Research, 1(1), 57-79. Doi:
10.22034/978389966713_004
- Mazariegos ,O. Ch. (2010). Of birds and insects: The hummingbird myth in ancient Mesoamerica.
Ancient Mesoamerica, (21), 45- 61. Doi:
10.1017/S0956536110000155
- Yan, Z &
Zhang. A. (2023). The World of Perception Comparative Philosophy of the Ancient Mayan Bird Totems.
qeios journal, (19), 1- 28. Doi:
10.32388/YTBS56
List of resources in English
- Afzal-Tusi, E.S. & Jalalian-Fard, N. (2018). Symbolism of birds in Islamic culture (The script of Bismillah Bird). Graphic and Painting Research Journal, 1(1), 29-40. Doi:10.22051/pgr.2019.21490.1005 [In Persian]
- Aghazarian, N. (2023).
The man who turned Iran into the «kingdom of colors». Aval-e Sobh. Retrieved from
https://www.avalesobh.com [In Persian]
- Aleksa K. A. (2020). Inverted Worlds, Nocturnal States and Flying Mammals: Bats and Their Symbolic Meaning in Moche Iconography.
Arts. 9(107), 1-23. Doi:
10.3390/arts9040107
- Alpaslan, Yazan: H. İbrahim. (2019). Yazı kategorisiMitoloji, Sanat TarihiEtiketler:aphrodite, Apollon, ares, artemis, Athena, atribu, diana, dionisos, hades, Hephaistos, Hera, herakles, herkül, hermes, hestia, minerva, nike, poseidon, tyke, zeus,
https://arkeogezi.com/2019/01/24/sanatin-mitolojik-aktorleri. 18/2/2025.
[In Persian]
- Amiri-Khorasani, A. & Golestani, T. (2014). Analysis and critique of the story of Mahan Masri in Haft Peykar. Persian Language and Literature Research Quarterly, 12(33), 57-84. [In Persian]
- Attar, Muhammad ibn Ibrahim. (2009). Mantiq al-Tayr (Introduction, correction and commentary: Muhammad Reza Shafi'i Kadkani). Sokhan. [In Persian]
- Bagherian-Fard, M., Seyadat, A., & Lohrabi, Y. (2018). Explaining the components of students' social identity based on mobile messaging apps usage (Case study: Undergraduate students of Isfahan University). Applied Sociology Journal, 29(4), 79-98. Doi:10.22108/JAS.2018.104932.1140 [In Persian]
- Bagheri-Fard, B., & Hoseini-Zharfa, A. (2020). Analysis of the painting Asr Ashura based on Panofsky's interpretation. Second International Conference on Jurisprudence, Law, and Religious Research, Avicenna International College, Georgia. [In Persian]
- Beiruti, Sh., Goodarzparvari, P., Bagheri-Garmaroudi, A., & Gholamali, H. (2021). Analysis of bird symbolism on Ilkhanid period coins from a religious discourse perspective based on Erwin Panofsky's model. Islamic Art Studies, 18(43), 43-59. Doi:10.22034/AIS.2021.262140.11478 [In Persian]
- Chitsazian, A. H. and Davoudi, F. (2020). The symbolic position of the rooster in Iranian culture and art based on pottery, metal and textiles. Paykareh, 9(19), 11-17. doi: 10.22055/pyk.2020.15723
- Darabi, H. & Marouf, Y. (2014). The influence of Ezz al-Din Abdul Salam Maqdisi on Attar. Arabic Language and Literature Journal, 6(10), 89-113. Doi:10.22067/jall.v6i10.40964 [In Persian]
- Emami-Far, N. D., & Norouzi-Zadeh, M. (2022). Iconology of heaven and hell in Qajar-era murals (Case study: Pir Rudband shrine, Dezful). Islamic Industrial Arts Quarterly, 6(1), 133-146. Doi:10.52547/jic.6.1.133 [In Persian]
- Ebrahimi, K. (2020). Comparative study of Ilkhanid textiles and Seljuk and Ilkhanid ceramic works. Iranian Industrial Arts, 3(1), 47-62. Doi:10.22052/3.1.47 [In Persian]
- Fazel, A., & Teymouri, M. (2016). Study of the rooster motif on Aqkand-type pottery. Third International Conference on Research in Science and Technology, Berlin, Germany. [In Persian]
- Farrokhi-Rad, Z., Namvar Motlaq, B., & Khazaei, M. (2021). Analysis of logo interpretation as a paratext in the visual perception of Iranian airlines. Islamic Arts Journal, 18(44), 361-376. Doi:10.22034/ias.2022.320610.1825 [In Persian]
- Haghshenas, Z. (2021). A Cross-cultural Study of Animal Symbolism in the Persian Renderings of Children's Literature.
International Journal of Language and Translation Research, 1(1), 57-79. Doi:
10.22034/978389966713_004
- Hamzaeian, A., & Mirakhouri, R. (2021). Comparative study of mystical symbolism in I Ching and Fengshen Yanyi with Attar’s Conference of the Birds (Simurgh, Duck, Rooster, Goose, and Crane). Mystical and Mythological Literature Quarterly, 17(63), 93-123. Doi:10.30495/mmiq.2021680948 [In Persian]
- Hejazi, B. (2009). Recreation of Simorgh and Phoenix myths. Mystical Studies, 5(2), 119-148. [In Persian]
- Hosseini, H. & Chaboksavar, M. (2020). Form and decoration analysis of Safavid era hookah vases. Negarineh Islamic Art, 7(20), 169-187. Doi:10.22077/NIA.2021.3493.1332 [In Persian]
- Hosseini, M. (2011). The rooster and its role in seven paintings. Alchemy of Art, 1(2), 7-14. [In Persian]
- Lotfi-Mofrad Niyasari, F., Rasoul-Nia, A. H., & Seifi, M. (2020). A comparative analysis of Attar’s Conference of the Birds and Mahmoud Darwish’s Hodhod Poem.
Islamic Mysticism Journal, 17(65), 97-115. Retrieved from
https://sanad.iau.ir/Journal/mysticism/Article/907548 [In Persian]
- Mahdavi, B. (2016). Owl in the passage of time. Naghshneghar. http://delshiftegan.ir.domains.blog.ir. [In Persian]
- Mazariegos ,O. Ch. (2010). Of birds and insects: The hummingbird myth in ancient Mesoamerica.
Ancient Mesoamerica, (21), 45- 61. Doi:
10.1017/S0956536110000155
- Modbari, M., & Hosseini, N. (2015). The sun and solar birds in Ferdowsi’s Shahnameh. Fifth National Conference on Innovation and Research in Persian Language, Literature, and Culture, Tehran, Iran. [In Persian]
- Mansouri-Shad, T., Delavar, A., & Mozaffari, A. (2018). Analysis of the use and type of mobile messaging applications among Tehran housewives. Women's Research Journal, 9(2), 129-150. [In Persian]
- Nakou, G. (2016). The Ancient Mascot of Athens, https://www.greece-is.com. 18/2/2025. [In Persian]
- Yan, Z &
Zhang. A. (2023). The World of Perception Comparative Philosophy of the Ancient Mayan Bird Totems. Q
eios journal, (19), 1- 28. Doi:
10.32388/YTBS56
- Panjehbashi, E., & Mohazzab-Torabi, S. (2022). Study of animal motifs in Sassanid textile art. Ancient Iran Research Journal, 1(2), 97-112. Doi:10.22034/AIS.2022.330912.1012 [In Persian]
- Sadeghi, S., Javanmardzadeh, A., & Khosravi, Z. (2021). Iconography and interpretation of the eagle motif in the Achaemenid era. Asar Journal, 42(3), 260-280. Doi:10.3069/athar [In Persian]
- Sadeghpour Firoozabadi, A. & Mirazizi, M. (2018). Analytical study of the influence of Sassanid metalwork motifs on Buyid metalwork. Negareh Quarterly, 14(50), 19-37. Doi:10.22070/NEGAREH.2019.4185.2128 [In Persian]
- Safari, M. R. (2007). Symbolism of birds in Masnavi. Literary Researches, 5(18), 53-76. [In Persian]
- Sediqi, M. (2014). Children, Children’s Stories and Facing the Concept of Death: An Analysis of the Story “Sadako and the Thousand Paper Cranes” Based on Kubler-Ross Model. Thinking and Children, 4(8), 53-73. [In Persian]
- Shabani, M. & Zarei, M. E. (2020). Study and analysis of bird motifs in Nishapur Islamic pottery compared to birds in the region’s ecosystem. Fine Arts - Visual Arts Journal, 25(4), 5-16. Doi:10.22059/JFAVA.2019.267342.666051 [In Persian]
- Taremi, A., Fayyaz, M., Sami’Zadeh, R., & Chehreqani, R. (2021). Mythical birds, mystical symbolism, and the environment with a focus on Persian mystical poetry.
Mystical Studies, 17(2), 281-304. Retrieved from
https://s-erfani.kashanu.ac.ir/article_113251.html [In Persian]
- Zeraat-Pisheh, R. & Chitsaziyan, A. H. (2016). Form and symbolism of bird motifs in Samanid pottery of the 3rd and 4th centuries AH. Peykareh Quarterly, 5(10), 17-28. Doi:10.22055/PYK.2017.14542 [In Persian]