خلاقیت تصویری کودکان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

هیات علمی گروه نقاشی، دانشکده هنر، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران

چکیده

    مقاله ی حاضر به بررسی آن دسته از نقاشی های کودکان می پردازد که در ساختار تصویر آن ها، نشانه هایی  وجود دارد که بیان گر رویکرد خلاقانه ی نقاش است. موضوع نقاشی کودک و نقش آن به عنوان زبان تصویری صاحب اثر، از مقولات همواره جذابی است که پیرامونش تحقیقات گسترده ای صورت گرفته است، اما رویکرد علمی که بر مبنای تجزیه و تحلیل نقاشی، بیان خلاقانه ی کودک و تاکید بر احساسات و عواطفش پی گرفته شده باشد، کمتر مورد توجه بوده است. این نوشته قصد دارد با اشاره به برخی از مشهورترین نظریات مرتبط با مفهوم خلاقیت، ضمن بررسی موردی نقاشی کودکان 8 تا10 سال، ویژگی هایی را که روشن گر نمایش خلاقانه ی احساسات و درونیات پیچیده ی کودک است را تجزیه و تحلیل نماید و به درک و شناخت افزون تر مخاطب از جهان پر رمز و راز نقاشی کودک و خصلت های مستتر در نقاشی که کارآمدترین شیوه ی بیانی کودک برای ارتباط با جهان بیرون است، یاری رساند. روش این مقاله جهت دستیابی به نتیجه با استفاده از منابع کتابخانه ای، میدانی و مبتنی بر تحلیل نگارنده است.

کلیدواژه‌ها


- آنا، اولیوریو فراری (1371)، نقاشی کودکان و مفاهیم آن، ترجمه عبدالرضا صرافان، تهران، دستان.
- گلین.وی.توماس.آنجل.ام­جی.سیلکر   (1370)،   مقدمه ای بر روانشناسی نقاشی کودکان، ترجمه عباس مخبر، تهران، طرح نو.
- پاکباز رویین (1379)، دایره المعارف هنر، تهران، فرهنگ معاصر.
- بودو آلن (1358)، خلاقیت در آموزشگاه، ترجمه علی خان زاده ، تهران، سهامی چهر.