شناخت مفهوم آشنایی زدایی در پوسترهای میشل باتوری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه ارتباط تصویری، دانشکده‌ی هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد، گروه گرافیک، دانشکده هنر، دانشکده‌ی فنى و حرفه‌اى شریعتى، تهران، ایران

چکیده

آشنایی­ زدایی از بارزترین روش­ های خلاقیت در گرافیک است. این رویکرد عادت ­های بصری ما را که در طول زمان شکل گرفته، دگرگون می­ کند و موجب ایجاد شگفتی در مخاطب می ­شود. بهره­ گیری از آشنایی­ زدایی در هنرهای تجسّمی و بصری منجر به آفرینش مفاهیمی کاملاً نو می­ شود. آشنایی زدایی از کارآمدترین، مؤثرترین و خلاقانه­ ترین روش ­های ایجاد ارتباط در طراحی گرافیک و به‌ویژه طراحی پوستر است. طراح گرافیک با استفاده از شگردهای آشنایی ­زدایی تحت عنوان آرایه­ های بصری از جمله: هم­ جوشی، هم­ جواری، جانشینی، تغییر عملکرد، حذف، جان ­بخشی، طنز، اغراق و غیره، از ترکیب­ ها و دگرگونی­ های بصری به ­طور عمدی و ماهرانه برای رسیدن به یک معنی جدید استفاده می­ کند. این تحقیق به شیوه ­ی توصیفی- تحلیلی و با هدف شناخت هر چه بیشتر و بهتر آرایه­ های بصری در طراحی گرافیک و نمود استفاده از آن­ ها در پوسترهای "میشل باتوری1" انجام پذیرفته است و تلاش شده است تا با مطالعه و بررسی آثار موجود این هنرمند به این پرسش ­ها پاسخ دهیم: آیا آشنایی ­زدایی از جمله روش ­های خلاقانه در طراحی پوستر است و میشل باتوری از کدام آرایه­ های بصری برای خلق پوسترهایش استفاده می­ کند؟ نتایج حاصل از این پژوهش گویای این حقیقت است که آشنایی­ زدایی از مؤثرترین و خلاقانه ­ترین شیوه ­های القای پیام در طراحی گرافیک است، همچنین هم­ جوشی پرکاربردترین آرایۀ بصری در آثار میشل باتوری است. میشل باتوری از شاخص ­ترین افرادی است که پوسترهایش را بر مبنای آشنایی­ زدایی می­ سازد و با بهره ­گیری از آرایه ­های بصری، یکی از موفق­ ترین و محبوب­ ترین طراحان گرافیک جهان با بیانی پیچیده همراه با نوآوری و خاطره ­انگیزی است.

کلیدواژه‌ها


- Ahmadi, Babak (1993). Text structure and interpretation. Tehran: Center Publication.
- Ismaili, Mystical (2016). Understanding the concept of demotivation in graphics by focusing on Michel Battery posters. Graphic Design Master’s Thesis. School of Art. Trabiat Modares University.
- Shafiei Kadkani, Mohammad Reza (2012). defamiliarization, Bukhara Magazine. No. 89-90. P 12-21.
- Sedghi, Mehrdad (2010). Analysis of Factors Influencing Message in illustration. Doctoral dissertation on art research. School of Art.  Tehran: Tarbiat Modarres University.
- Nirumand, Mohammad Hossein (2011). Blue Elephant’s Guidelines for Seeking Ideas. Tehran: Mirdashti Publication