بررسی وجوه زیبایی شناسی خط نستعلیق در تحریرات رایانه‌ای با تاکید بر سه نوع زیبایی شناسی حسی، معقول و باطنی

نویسندگان

1 دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

2 دانشیار دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

چکیده

خوش­ نویسی در حقیقت، آشکارکنندۀ‌ زیبایی در عـالم هنر است که در دورۀ معاصر بسترهای نوینی را فراتر از قالب سنتی خود داشته و به شکل وسیعی در قالب تحریرات رایانه­ ای نمود پیدا کرده است. تحریرات رایانه ­ای تابع اصول و قواعد سنتی خط بوده و به واسطۀ نرم­ افزارها و قلم ­های خوش ­نویسی ایجاد می­ شوند. بحث در مورد زیبایی، امر زیبا و زیبایی هنری حاصل مواجهه با اثر هنری از دیدگاه‌های مختلف بوده و از هر سو، ممکن است ارزش‌های زیبایی‌شناسانۀ یک اثر متفاوت باشد و از طرفی، مفهوم زیبایی متضمن واکنش مخاطب در دریافت امر زیبا است. اما به نظر می‌رسد هر آنچه در زیبایی یک اثر خوش­ نویسی جلوه می­ کند باید در صورت، یعنی فرم ظاهر شود تا ملموس و قابل درک باشد. موضوع تحقیق حاضر بررسی وجوه زیبایی‎شناسی خط نستعلیق و هدف اصلی شناخت وجوه زیبایی‌شناسی از سه جنبه حسی، معقول و باطنی بر اساس متون تاریخی در خوش­ نویسی سنتی و تطبیق آن ­ها با تحریرات رایانه‌ای است این تحقیق با تمرکز بر خط نستعلیق به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد: زیبایی­ شناسی حسی، معقول و باطنی بر اساس چه معیارهایی در خط نستعلیق قابل مشاهده است؟ این وجوه بر اساس چه اشتراکی در تحریرات رایانه‌ای نمود یافته است؟ نتایج پژوهش حاکی از این است که مهم­ ترین معیار درک زیبایی حسی در خوش­ نویسی، ذوق و سلیقه مخاطب بوده و از طرفی زیبایی معقول را می توان در اصول و قواعد خوش ­نویسی جستجو کرد که حاصل نوعی واکنش منطقی و روابط نظام­ مند در ساختار حروف نستعلیق است. اما زیبایی باطنی با در نظرگرفتن رویکردهای حسی و منطقی در صورتی نمود دارد که ترکیب اثر در خدمت مفاهیم بوده و درک معنا حاصل شود.

کلیدواژه‌ها


- Ahmadi B.(2008). Truth and Beauty. Fifteenth Edition. Tehran: Central Publication.
-.Jafari M.(1999). Beauty and Art in View of Islam”. Tehran: Institute of Publication and Compilation of Allameh Jafari’ works.